• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
دو شنبه 25 فروردین 1399
کد مطلب : 98123
+
-

وقتی دزد به دزدگیر می‌زند

تجهیزات ضد‌سرقت؛ طعمه سارقان

وقتی دزد به دزدگیر می‌زند

سمیرا مصطفی‌نژاد- روزنامه‌نگار

دوربین‌های مداربسته معمولا با هدف برقراری امنیت بیشتر در اماکن مختلف عمومی و خصوصی و به‌ویژه جلوگیری از سرقت نصب می‌شوند. این دوربین‌ها امروزه به یکی از اصلی‌ترین ابزارهای سازمان‌های اطلاعاتی و نیروهای پلیس برای مقابله با جرائم تبدیل شده‌است. با این‌همه خود این تجهیزات نیز ممکن است به دلایل مختلف طعمه سارقان و تبهکاران شوند. از نظر پلیس بریتانیا دوربین‌های مداربسته‌ اماکن تجاری یا مسکونی که در موقعیت مناسب و به خوبی نصب شده‌اند بزرگ‌ترین کمک به نیروهای پلیس در جلوگیری از بروز جرائم و ردیابی تبهکاران است و به همین دلیل تبهکاران در بریتانیا دست به تخریب و سرقت این دوربین‌ها می‌زنند تا از تحت‌تعقیب قرار‌گرفتن خود جلوگیری کنند. در سال‌هایی که هنوز استفاده از دوربین‌های مداربسته در جهان چندان شناخته‌شده و عمومی نبود، بسیاری از سارقان حین دزدی هویت خود را در دوربین‌ها ثبت می‌کردند و به راحتی دستگیر می‌شدند. مانند سارقی که در آگوست سال2012 بیش از 9دستگاه دوربین مداربسته را از اداره‌های دولتی و مطب پزشکان به سرقت برد، ‌غافل از اینکه تصویر صورت او توسط تمامی دوربین‌ها ضبط شده بودند.
همانطور که گفته شد، دوربین‌های مداربسته در جهان تنها با انگیزه مالی به سرقت نمی‌روند و مخدوش کردن تصاویری که حین وقوع جرم ثبت شده‌اند نیز یکی از مهم‌ترین انگیزه‌های سرقت به شمار می‌روند. در ایران نیز سارقان از این روند مستثنا نیستند و اصلی‌ترین انگیزه آنها پس از از بین بردن مدرک جرم به واسطه آسیب‌زدن به دستگاه و هارددیسک دوربین، فروش این تجهیزات الکترونیک با قیمتی مناسب در بازارهای سیاه است. به‌ویژه دوربین‌های مداربسته پیشرفته و مجهز به فناوری‌های جدید مانند دید در شب یا بزرگ‌نمایی تصویر، قیمتی بالاتر از دوربین‌های مداربسته عادی دارند و طعمه چربی برای سارقان به شمار می‌روند.
سارقان معمولا با تغییر جهت دوربین و جدا کردن آن از پایه‌ای که دوربین به آن وصل شده، اقدام به سرقت دوربین‌ها می‌کنند. از این‌رو معمولا توصیه می‌شود در زمان نصب چند دوربین، از پوشش‌دهی آنها نسبت به یکدیگر اطمینان حاصل شود تا اگر یکی از دوربین‌ها طعمه سارقان شد، دیگر دوربین‌ها بتوانند صحنه را ضبط کنند. همچنین محکم کردن جعبه محافظ دوربین در روی دیوار  یا پنهان کردن آن در مکان‌های مخفی، مخفی کردن دستگاه در مکان‌هایی مثل انباری یا اتاق زیر‌شیروانی، داخل دیوار  و یا ‌کتابخانه و استتار آن با کمک وسایل تزئینی و همچنین نصب حسگرهای لرزشی درون پوشش دوربین مداربسته و اتصال سنسور به سیستم اعلام سرقت می‌تواند تا حدودی مانع از به سرقت رفتن دوربین‌هایی شود که در دسترس عموم نصب شده‌اند.
در سال‌های گذشته نمونه‌های زیادی از سرقت دوربین‌های مداربسته در کشور گزارش شده‌اند که البته امکان دسترسی به آمار دقیق این سرقت‌ها وجود ندارد اما نمونه‌های عجیب بسیاری از سرقت این دوربین‌ها گزارش شده‌اند. برای مثال در شهریور سال‌جاری سارقی پس از ربودن دوربین‌های مداربسته نصب شده در اطراف قفس یوز آسیایی دستگیر شد. این سارق روز 17شهریور توسط عوامل حراست سازمان محیط‌زیست دستگیر شد و تجسس وسایل و خودروی او به کشف 3دوربین مداربسته منجر شد که اطراف قفس یوز آسیایی نصب شده‌بود. همچنین در میان گزارش‌هایی که از سرقت این دوربین‌ها در تهران، همدان، رودسر، قائمشهر و مشهد منتشر شده‌اند، مورد جالب‌توجه دیگری نیز توسط نیروهای کلانتری 125یوسف‌آباد کشف شده‌است. در این رویداد سرقت دوربین یک پارکینگ منجر به دستگیری و انهدام یک باند 9نفره از سارقان موبایل و وسایل دست‌دوم شده‌بود. ثبت تصویر سرقت توسط دوربین مسروقه منجر به شناسایی سارقان شده‌بود و تعقیب سارقان در نهایت به کشف محل اختفای آنها و تمامی اموال مسروقه توسط آنها منتهی شد.

این خبر را به اشتراک بگذارید