• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
یکشنبه 24 فروردین 1399
کد مطلب : 97935
+
-

تهیه‌کننده سینما یا بازیگر میدان تهاترها؟

بازخوانی اتهامات محمد امامی به بهانه نامه‌نگاری اخیر برخی کارگردانان و اهالی سینما با رئیس قوه قضاییه

قضایی
تهیه‌کننده سینما یا بازیگر میدان تهاترها؟

طی روزهای اخیر گروهی از هنرمندان، بازیگران و دست‌اندرکاران سینما و تلویزیون در نامه‌ای به رئیس قوه قضاییه خواستار آزادی محمد امامی شده‌اند؛ امامی، مالک مؤسسه تصویرگستر پاسارگاد، تهیه‌کننده سینما و سریال‌های خانگی ازجمله سریال‌های «شاهگوش» و «شهرزاد» و شماری از فیلم‌های دیگر است. پرداخت دستمزدهای کلان به هنرپیشه‌ها از سوی این تهیه‌کننده همزمان با اتهامات مالی که علیه او مطرح شده بود، جنجال‌برانگیز شد.

در ذیل نامه به سیدابراهیم رئیسی، مجموعه‌ای از اسامی هنرمندان منتشر شده است، اما تعدادی از آنها امضای این نامه را تکذیب کرده‌اند. انتشار این نامه واکنش‌های زیادی از سوی کاربران شبکه‌های اجتماعی داشت؛ به‌طوری‌که کاربران، امضاکنندگان نامه را به شراکتی که در اتهامات محمد امامی متهم کرده و او را مستحق آزادی ندانسته‌اند.

حال سؤال این است که محمد امامی با چه اتهاماتی مواجه است و پرونده قضایی او در چه وضعیتی قرار دارد؟ تاکنون حکم قضایی و کیفرخواست برای محمد امامی صادر نشده است؛ بنابر آخرین اعلام مراجع قضایی، پرونده محمد امامی در مرحله تکمیل تحقیقات است. بنابراین، دادگاهی برای رسیدگی به اتهامات وی تشکیل نشده است. این در حالی است که امامی از مهرماه سال 97 در بازداشت به سر می‌برد. پیش از این، خبر نخستین بازداشت او در مهرماه 95منتشر شده بود. اتهامات امامی به پرونده فساد بزرگ بانک سرمایه و صندوق بازنشستگی فرهنگیان مربوط است و نام و نقش او بارها و بارها توسط متهمان و مقامات قضایی در جریان جلسات دادگاه رسیدگی به این 2پرونده مطرح شده است. حجم تخلفات مالی در این 2پرونده با رقم‌هایی مانند 8هزار میلیارد تومان و 13هزار میلیارد تومان توصیف شده است. در ارتباط با این 2پرونده، تاکنون ده‌ها پرونده فرعی تشکیل شده و به اتهامات ده‌ها متهم طی ده‌ها جلسه دادگاه، رسیدگی شده و برای بسیاری از آنان احکام قضایی شامل حبس‌های طویل‌المدت و استرداد اموال صادر شده است. اما هنوز به اتهامات محمد امامی و نقش او در این پرونده‌ها رسیدگی نشده است. این در حالی است که ردپای او در بسیاری از پرونده‌ها دیده می‌شود. بسیاری از متهمان این پرونده‌ها با اتهام اخلال عمده در نظام اقتصادی و پولی و بانکی مواجه بوده‌اند. درباره نقش امامی در پرونده‌های مورد اشاره، همین بس که رسول قهرمانی، نماینده دادستان تهران در یکی از جلسات دادگاه بانک سرمایه گفت: «سیدمحمد امامی و دلاویز (متهم ردیف دوم پرونده) در بانک سرمایه همه‌کاره بودند و در اعطای تسهیلات به‌خود و سایرین دخالت می‌کردند. بازیگر اصلی میدان تهاترها با بانک سرمایه، امامی بوده است.»

در دومین جلسه دادگاه هادی رضوی، (داماد محمد شریعتمداری وزیر کار و رفاه اجتماعی، از متهمان اصلی بانک سرمایه و سرمایه‌گذار سریال شهرزاد که به تحمل 20سال حبس محکوم شده است)، باز هم نام امامی و شراکت او در «غارت بانک» از سوی نماینده دادستان مطرح شد؛ قهرمانی گفت: «پاسکاری بین متهم رضوی و آقای امامی برای غارت بانک به این شکل است که آقای رضوی از بانک مصوبه می‌گیرد و وثیقه وی ۳۰ درصد تعیین می‌شود که در ادامه به بانک سرمایه نامه می‌زند و می‌گوید که جای وثیقه از من پول بگیرید.» وی افزود: «در این زمان آقای امامی ورود می‌کند و جای وثیقه را پُر می‌کند و وی تسهیلات را دریافت و تبدیل به ملک و ماشین کرد. وی (متهم رضوی) وقتی پول را به آقای امامی پس می‌داد پول را به شرکت‌های کارتن‌خواب می‌ریخت.» در بخشی از دادگاه، نماینده دادستان، محمد امامی و پدرش را عضو هیأت مدیره شرکت «دفیه» و نایب‌رئیس آن را «غارتگر بیت‌المال» معرفی می‌کند که قراردادهای جعلی توسط این شرکت به امضا رسیده است. در نخستین جلسه دادگاه بانک سرمایه باز هم نام و نقش امامی مطرح شد؛ نماینده بانک سرمایه در دادگاه از «گران نمایی املاک» توسط امامی و رضوی سخن گفت و نماینده سازمان بازرسی کل کشور نیز به دادگاه گفت «مدیران شرکت‌های آقای امامی صراحتا اعتراف کردند صورت‌های مالی ارائه شده به بانک سرمایه جعلی و صوری بوده است.» قهرمانی، نماینده دیگر دادستان در ارتباط با چگونگی تسویه پرونده‌های امامی و رضوی گفت: «آقای امامی 2ملک را به بانک سرمایه ارائه داده‌اند که یک ملک با مبلغ ۲۰۵میلیارد و ملک دیگر ۹۶میلیارد بوده است که پس از کارشناسی قیمت ملکی که ۲۰۵میلیارد بوده ۴۰میلیارد و ملکی که ۹۶میلیارد بوده حدود ۲۰میلیارد تعیین شد.» براساس صحبت‌های نماینده دادستان، محمد امامی بیش از ۳۰۰میلیارد تومان به بانک سرمایه بدهکار بوده که با ملک‌‌های به ارزش ۶۰میلیارد تومان سعی در تسویه بدهی خود داشته است.
در یکی از جلسات دادگاه اعضای هیأت مدیره بانک سرمایه، نماینده دادستان با بیان اینکه «لاشه‌های پول بانک سرمایه در فروش قیر، تبدیل به برخی فیلم‌های شبکه نمایش خانگی شد!»، به بده‌ بستان‌های اعضای هیأت مدیره با یکدیگر اشاره کرد و گفت: «یکی از اعضا می‌گفته تو هدایتی مرا امضا کن و من امامی تو را امضا می‌کنم!»
از آنچه از مجموع اظهارات مقامات قضایی و اظهارات متهمان پرونده بانک سرمایه بر می‌آید، نقش محمد امامی در تخلفات مالی بسیار برجسته، محوری و غیرقابل اغماض است. ورود پول‌های کثیف به عرصه سینما و هنر توسط امامی و سایر متهمان پرونده بانک سرمایه، یکی از موضوعات پرحاشیه و جنجالی طی سال‌های گذشته بوده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید