• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
چهار شنبه 23 اسفند 1396
کد مطلب : 9742
+
-

نوروز هم تئاتر ببینیم

سالن‌های نمایشی پایتخت با اجرای نمایش به استقبال بهار می‌روند

تئاتر
نوروز هم تئاتر ببینیم

فهیمه پناه‌آذر|روزنامه‌نگار:

چند سالی است که سالن‌های نمایشی در روزهای تعطیلات نوروزی درهای خود را روی مشتاقان هنر نمایشی باز کرده‌اند. هر چند این اجراها به لحاظ اقتصادی و حتی کمیت به پای طرح چندین ساله اکران نوروزی در سینما نمی‌رسد اما به عقیده منتقدان توانسته با توجه به شرایط خاص اجرای نمایش، شروع خوبی داشته باشد؛ شروع خوبی که با روز ملی تئاتر همراه بوده است. اجرای نمایش در ایام نوروز هنوز در اول راه خود قرار دارد و شاید تا چند سال آینده اکثر سالن‌های نمایش اجراهای نوروزی را داشته باشند.

تئاترشهر و اجرای ۳ نمایش نوروزی

امسال هم تعدادی از سالن‌های نمایش تهران و برخی از شهرهای بزرگ در روزهای تعطیل نوروز اجرا خواهند داشت. به گفته پیمان شریعتی، مدیر تئاترشهر این مجموعه میزبان 3 اثر نمایشی خواهد بود. شریعتی به همشهری گفت: «برخی از سالن‌های تئاترشهر از هفتم فروردین که روز تئاتر نام دارد، فعالیت خود را آغاز می‌کنند. نمایش «فتوحات گلشیری» به کارگردانی یوسف پاپیری ساعت ۲۰ در تالار چهارسو روی صحنه می‌رود. تالار قشقایی هم ساعت ۱۹ میزبان نمایشی از تینو صالحی با عنوان «نحس» است. در تالار سایه هم «دیور» از نوشته‌های هاله مشتاقی‌نیا و کارگردانی آرین رضایی ساعت ۱۹:۳۰ اجرا می‌شود.» شریعتی عنوان کرد: «سال‌ها جای خالی تئاتر در نوروز محسوس بود و اجرای نمایش در این ایام توانسته این جای خالی را پر کند. تئاتر هنری است که خوشبختانه در سال‌های اخیر در هیچ مناسبتی تعطیل نشده است. اگرچه بسیاری از نمایش‌ها امکان اجرا نداشته‌اند اما تلاش بر این بوده که تئاترشهر بتواند به‌عنوان یک کانون مرکزی، میزبان نمایش‌ها باشد.»

اجراهای تاجبخش، پسیانی و مرزبان بعد از تعطیلات

 تالار اصلی مجموعه تئاتر شهر هم بعد از پایان تعطیلات نوروزی میزبان اجرای «هملت و دن‌کیشوت» به کارگردانی تاجبخش فناییان خواهد بود.
یکی از مجموعه‌هایی که جای خالی‌اش در ایام نوروزی محسوس است، تماشاخانه ایرانشهر است. این تماشاخانه هر سال اجراهای خود را بعد از پایان تعطیلات نوروزی آغاز می‌کند و امسال نیز از ۱۷ فروردین در تماشاخانه سمندریان میزبان «صد سال تنهایی» آتیلا پسیانی خواهد بود. از هفته سوم فروردین هم هادی مرزبان نمایش «بنگاه تئاترال» را به سالن ناظرزاده می‌آورد و «آشپزخانه کوچک» روح‌الله حق‌گو از دیگر نمایش‌هایی است که در این سالن اجرا خواهد شد.

پری صابری و اجرای کوروش

تالار وحدت که تا آخرین روزهای اسفند‌ماه میزبان «اولیور توئیست» حسین پارسایی بود، بعد از اجرای بیش از ۱۰۰ روز خود و با پایان تعطیلات دو هفته‌ای نوروز، میزبان «کوروش» پری صابری می‌شود. صابری این نمایش را به تهیه‌کنندگی جهانگیر کوثری ساعت ۱۸:۳۰ روی صحنه خواهد برد اما تالار حافظ همزمان با روز ملی تئاتر که امسال پیام آن را جمشید مشایخی نوشته است، میزبان «آمادئوس» است. این نمایش به کارگردانی جواد مولانیا ساعت ۲۰:۳۰ روی صحنه می‌رود.

شهرزاد پر کار در نوروز

در میان تماشاخانه‌های خصوصی، تئاتر شهرزاد همچون روزهای معمولی سال، جزو پرکارترین‌ها بوده  است. این مجموعه در ایام نوروزی چند نمایش را روی صحنه خواهد داشت. عظیم موسوی «خواستگاری» را به این تماشاخانه می‌آورد. این نمایش از سوم فروردین در سالن شماره ۲ شهرزاد اجرا می‌شود و رضا دادویی هم از پنجم فروردین «به مناسبت ورود اشکان» را ساعت ۲۰:۳۰ روی صحنه خواهد داشت. جواد انصافی از دیگر کارگردانانی است که در روزهای تعطیل «نوروزخوانی» را ساعت ۲۰ روی صحنه دارد و خشایار پیرعلمی هم اجرای نمایش «جنگ کثیف» خود را در ایام نوروز ادامه می‌دهد.

دپوتات برای سومین بار

نمایش «دپوتات» که براساس نمایشنامه «به‌دنبال دروغگو» دیمیتری پساتهاس نوشته شده و محمد نادری آن را دراماتورژی کرده به کارگردانی اتابک نادری پس از ۲بار اجرا در ایوان شمس در فروردین‌ماه و تیرماه سال ۹۵ برای سومین‌بار در تئاتر شهرزاد روی صحنه می‌رود.  تئاتر مستقل تهران میزبان ۲‌نمایش خواهد بود؛ «رومئو و ژولیت» به کارگردانی هستی حسینی و مصطفی کوشکی ساعت ۲۱ روی صحنه می‌رود و مهدی کوشکی هم «شیطونی» را از هفتم فروردین ساعت ۱۹ روی صحنه می‌آورد.

اجراهایی برای کودکان

در روزهای تعطیل خانواده‌ها می‌توانند برای کودکان خود برنامه تماشای نمایش داشته باشند. تالار هنر در تعطیلات نوروزی نمایش «پرنسس و دزد دریایی»را روی صحنه دارد. این نمایش از پنجم فروردین روی صحنه است.

جعفرخان از فرنگ برگشته در سنگلج

مثل سال‌های گذشته هم تماشاخانه سنگلج میزبان اجرای نمایش‌های آیینی و ایرانی است و این‌بار رحمت امینی نمایش «جعفرخان از فرنگ برگشته» را از سوم فروردین‌ماه در این تماشاخانه ساعت ۱۹:۴۵ روی صحنه می‌برد. عطاالله کوپال هم از پنجم فروردین نمایش «خواستگاری مهری‌ناز شاهدخت دیار سختستان» را روی صحنه خواهد داشت.

این خبر را به اشتراک بگذارید