• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
دو شنبه 5 اسفند 1398
کد مطلب : 95806
+
-

«انقلاب» سندرز در نوادا

برنی سندرز با کسب دومین پیروزی در 3 انتخابات ایالتی، ثابت کرد بخت اول کسب نامزدی، حزب دمکرات است

«انقلاب» سندرز در نوادا

محمد امین خرمی_خبرنگار


برنی سندرز در انتخابات داخلی حزب دمکرات در ایالت نوادا در غرب آمریکا، با فاصله چشمگیری از نفر دوم، پیروز میدان شد تا نشان دهد در مسیر کسب نامزدی این حزب مهارناپذیر است.
نتایج شمارش آرا نشان می‌دهد سندرز با کسب حدود 50درصد از آرا، توانسته در سومین انتخابات مقدماتی حزب دمکرات برنده باشد. برنی سندرز پیش از این، در انتخابات ایالتی در ‌آیووا بعد از پیت بوتجج در جایگاه دوم قرار گرفت اما در ایالت نیوهمپشایر پیروز میدان شد. 2پیروزی در 3 ایالت، تا حدودی مسیر را برای هواداران حزب دمکرات مشخص می‌کند؛ انتخابات ایالت نوادا نیز به همین دلیل از اهمیت بالایی برخوردار بوده است.
جو بایدن که براساس نظرسنجی‌ها تا چند هفته قبل، شانس اول پیروزی در ایالت نوادا بود، با فاصله 30درصدی اکنون در جایگاه دوم قرار گرفته است. شکست‌های پی‌در‌پی بایدن، او را رفته‌رفته از کورس پیروزی دور می‌کند تا معاون باراک اوباما احتمالا به‌زودی به‌عنوان بزرگ‌ترین بازنده میدان، انتخابات داخلی حزب دمکرات را ترک کند. با این حال، کسب جایگاه دوم در سومین انتخابات ایالتی، به بایدن و هوادارانش اندکی امید داده ‌تا هنوز به ماندن در این رقابت حزبی فکر کنند.
بعد از جو بایدن، پیت بوتجج با کسب 15درصد آرا در جایگاه سوم قرار گرفته است. پیروزی او در ایالت آیووا اگرچه با فاصله اندک با سندرز اتفاق افتاد، اما همگان را متعجب کرد؛ تا جایی که برخی تصور می‌کردند ر‌أی‌دهندگان دمکرات در آیووا جوانی خوش‌‌آتیه را به صحنه سیاسی آمریکا معرفی کرده‌اند. پیت بوتجج، شهردار سابق شهر کوچک «سوت‌بند» در غرب آمریکاست و با شکست چهره‌های مطرح حزب دمکرات یعنی سندرز و بایدن در ایالت آیووا شگفتی‌ساز شد. رأی‌‌گیری در 2ایالت دیگر اما نشان داد‌ هواداران حزب دمکرات‌ در مجموع آنقدرها به سمت او گرایش ندارند.

چرا سندرز؟
برای حزب دمکرات که تفکرات لیبرالی دارد، آنقدر‌ها ایده‌آل نیست که یک چهره سوسیالیست را به‌عنوان نامزد نهایی خود در انتخابات ریاست‌جمهوری سال‌2020 معرفی کند اما به‌نظر می‌رسد نظر هواداران این حزب چیز دیگری است.
برنی سندرز اگرچه در چارچوب رقابت داخلی حزب دمکرات مبارزه انتخاباتی‌اش را آغاز کرده، اما خود را یک نامزد «مستقل» می‌داند. او هر‌بار هم ‌که در انتخابات سنا حضور داشته، به‌عنوان یک نامزد مستقل در رقابت‌ها شرکت کرده است. سندرز کارزار انتخاباتی‌اش را هم «انقلاب» خوانده؛ انقلابی که خواستار تغییرات بنیادین در آمریکاست. تا پایان رقابت‌های داخلی حزب دمکرات در همه ایالت‌های آمریکا راه درازی باقی است اما پیروزی سندرز در سومین انتخابات نشان می‌دهد انقلاب او در حال شکل‌گیری است.
4سال پیش رقیب اصلی سندرز در انتخابات مقدماتی حزب دمکرات، هیلاری کلینتون بود. آن زمان سندرز در ایالت نیوهمپشایر که جمعیت آن بیشتر سفید‌پوست است پیروز شد، اما در ایالت نوادا شکست خورد؛ ایالتی که یک‌سوم جمعیت 3میلیونی آن را آمریکایی‌های لاتین‌تبار تشکیل می‌دهند. تاریخ برای سندرز تکرار نشد و او توانست نظر لاتین‌تبارها را هم به‌خود جلب کند؛ اتفاقی که برایش یک پیروزی مضاعف است. به نوشته نیویورک‌تایمز، آمار نشان می‌دهد 53درصد از لاتین‌تبارها رأی خود را به نفع سندرز به صندوق‌ها انداخته‌اند. این رأی کار سندرز را در ایالت‌های تگزاس و کالیفرنیا که بخش بزرگی از جمعیت آنها را لاتین‌تبارها تشکیل می‌دهند، آسان‌ خواهد کرد. کلینتون با پیروزی در انتخابات نوادا بود که توانست نبض انتخابات را در دست بگیرد و یکی پس از دیگری ایالت‌های آمریکا را فتح کند. این‌بار اما سندرز با پیروزی در نوادا، به خوبی جا پای خود را در رقابت تنگاتنگ انتخاباتی حزب دمکرات محکم کرده است.
سندرز به‌دنبال ایجاد اصلاحات اساسی در نظام بهداشتی آمریکاست. او علیه تغییرات آب‌وهوایی شعار می‌دهد و وعده داده بی‌عدالتی‌ها در نظام پرداخت دستمزد را حذف کند. این برنامه‌ها برای او طیف گسترده‌ای از هواداران را دست‌وپا کرده است.

گام بعدی چیست؟
انتخابات درون‌حزبی دمکرات‌ها شنبه آینده در ایالت کارولینای جنوبی برگزار می‌شود که بخش مهمی از جمعیت آن را سیاهپوستان تشکیل می‌دهند. همه نگاه‌ها اکنون به این ایالت است که 4سال پیش سندرز در آن شکست سختی از کلینتون متحمل شد. کارولینای جنوبی بزرگ‌ترین رقابت تا به اینجای کار خواهد بود. آمریکایی‌های آفریقایی‌تبار ساکن کارولینای جنوبی بیشتر به جو بایدن متمایل هستند اما نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد سندرز برخلاف دوره قبل، وضعیت خوبی در این ایالت دارد.
روز سرنوشت‌ساز اما 10روز دیگر فرا می‌رسد. در انتخابات ایالتی سوم مارس (13اسفند) که به «سه‌شنبه بزرگ» معروف است، هواداران حزب دمکرات در 14ایالت به پای صندوق‌های رأی می‌روند. سه‌شنبه بزرگ همیشه تکلیف نامزد نهایی حزب را مشخص کرده و بعد از مشخص‌شدن نتایج در این روز است که می‌توان تا حد زیادی مطمئن بود که چه‌کسی قرار است در مقابل دونالد ترامپ از حزب جمهوریخواه قد علم کند.

مسیر زندگی سیاسی سندرز
 اولین موفقیت سیاسی سندرز در شهر برلینگتون ایالت ورمونت در شمال شرق آمریکا در نزدیکی مرز کانادا رقم خورد؛ او توانست در سال۱۹۸۱ با اختلاف تنها 10رأی شهردار دمکرات این شهر را شکست دهد. با وجود تلاش‌های رهبری حزب دمکرات برای محدودکردن موفقیت‌های سندرز، او 4دوره شهردار این شهر بود.
  برنی سندرز در سال۱۹۹۰ به مجلس نمایندگان راه یافت و نخستین سیاستمدار مستقلی بود که بعد از 40سال موفق می‌‌شد یکی از کرسی‌های مجلس نمایندگان را از آن خود کند.
  سندرز کرسی فعلی خود در سنا را در سال ۲۰۰۷ تصاحب کرد و اکنون سومین دوره حضورش در سنا را تجربه می‌کند.

این خبر را به اشتراک بگذارید