• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
شنبه 5 بهمن 1398
کد مطلب : 93708
+
-

ایرانی‌ها در برلین 2020

چند فیلم بلند و کوتاه ایرانی در هفتادمین جشنواره برلیناله به نمایش درمی‌آیند

گزارش روز
ایرانی‌ها در برلین 2020

آرش نهاوندی- مترجم

هفتادمین جشنواره فیلم برلین(برلیناله) با نمایش فیلم سال سلینجر من به کارگردانی فیلیپ فالاردو، اول اسفند افتتاح خواهد شد. این جشنواره سینمایی در حالی برگزار خواهد شد که مدیران جشنواره تغییر کرده‌اند و نخستین تصمیم آنها در انتخاب جرمی ایرونز، بازیگر بریتانیایی به‌عنوان رئیس هیأت داوران، به‌شدت از سوی مطبوعات آلمانی مورد انتقاد قرار گرفت. در این دوره از جشنواره فیلم‌هایی از کشورهای فرانسه، بلژیک لوکزامبورگ، هلند، ایتالیا، اسپانیا، یونان، مرکز و شرق اروپا و روسیه به نمایش در خواهد آمد. فیلم‌های ایرانی در این جشنواره حضور پررنگی دارند.

برلیناله با طعم ایرانی
فیلم‌های یلدا واسب سفید بالدار از سینمای ایران در بخش آثار ویژه نوجوانان 14سال به بالا به نمایش در خواهند آمد. یلدا تنها فیلم بلند ایرانی حاضر در برلیناله است که به کارگردانی مسعود بخشی و تهیه‌کنندگی علی مصفا ساخته شده. البته به جز علی مصفا تهیه‌کنندگانی از فرانسه، آلمان، سوئیس، لوکزامبورگ و لبنان در تولید این فیلم مشارکت داشته‌اند. اسب سفید بالدار به کارگردانی مهیار ماندگار درباره مردی است که در جست‌وجوی عشق دوران کودکی‌اش دوباره به زادگاهش؛ که در جریان جنگ تخریب شده بود، می‌رود. فیلم کوتاه نامو (بیگانه)اولین تجربه کارگردانی نادر ساعی‌ نیز در بخش فروم جشنواره برلین حضور دارد. نامو به تهیه کنندگی مستانه مهاجر و طهورا ابوالقاسمی و سرمایه‌گذاری نوید محمدزاده و پژمان بازغی تولید شده است.
در جشنواره فیلم برلین امسال در بخش ویژه فستیوال برلیناله، فیلم پلیس(شیفت شب) به کارگردانی آن فونتن از کشور فرانسه حضور دارد. یکی از بازیگران این فیلم فرانسوی پیمان معادی است. فیلم کوتاه بادبادک‌ها به کارگردانی سیدپیا‌م حسینی در بخش آثار ویژه کودکان بالای 4سال به نمایش در خواهدآمد. این فیلم درباره دختری است که بادبادکش در مرز ایران و عراق گم می‌شود و او از 3 پسر درخواست کمک می‌کند اما رودخانه‌ها و مین‌های دوران جنگ مانعی میان آنها و بادبادک هستند. فیلم پری ساخته سیامک اعتمادی، کارگردان ایرانی که نخستین فیلم وی محسوب می‌شود، جزو نخستین انتخاب‌های جشنواره فیلم برلین برای بخش پانوراما بود. پروژه این کارگردان در سال ۲۰۱۷ که به فوند اروایماژ(صندوق تصویر اروپایی) ویژه آثار اروپایی از سوی یونان داده شده بود پذیرفته شده و مبلغ 170هزار یورو، کمک هزینه ساخت دریافت کرده بود. سپس با همکاری کمپانی‌هایی از فرانسه هلند و بلغارستان بودجه نهایی آن فراهم شد. سرانجام در سال ۲۰۱۹ کار این فیلم به پایان رسید. ماجرای فیلم پری، درباره یک دانشجوی ایرانی در یونان است.  در بخش پانورامای هفتادمین دوره جشنواره برلیناله کارگردانان جوان با پرداختن به موضوعات سیاسی و مهاجرت روایت جسورانه‌ای از هویت‌های عجیب و غریب ارائه می‌دهند. کارگردانانی نظیر کریم آینوز، آندرآ استاکا و فرانسیسکو مارکز به همراه بازیگرانی مانند بن ویشاو، ساندرا هولر و استلان اسکارسگارد با فیلم‌های جدیدی به بخش پانوراما آمده‌اند. موگال موگلی به کارگردانی بسام طریق یکی از آثار مطرح بخش پانوراماست. فیلم پری به کارگردانی سیامک اعتمادی نیز یکی از فیلم‌های حاضر در این بخش از جشنواره است.
در بخش آثار کودکان، نوجوانان و جوانان(Generation) فیلم‌ها و شخصیت‌هایی نمایش داده شده‌اند که با خود و جامعه در تقابل هستند. فیلم‌های بادبادک‌ها، یلدا و اسب سفید بالدار از این ایران در بخش حضور دارند. در بخش ویژه برلیناله، خاطرات نقش ویژه‌ای را بازی می‌کند. خاطراتی از یک جا، یک زندگی یا قطعات پراکنده‌ای از دیوار برلین، فیلم‌های این بخش به مخاطبان خود مسافرتی به یاد ماندنی را پیشنهاد می‌کنند، در این بخش همچنین اهتمام ویژه‌ای به ژانرهای سینمایی مانند ترسناک و وسترن شده است. 39فیلم در بخش فروم به نمایش درخواهند آمد که اغلب آنها درباره اهمیت گفت‌وگو و مکالمه در قرن حاضر ساخته شده‌اند. جشنواره فیلم برلین 6اسفند با معرفی برترین‌ها به‌کار خود خاتمه می‌دهد.

این خبر را به اشتراک بگذارید