• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
دو شنبه 30 دی 1398
کد مطلب : 93271
+
-

تهران دوباره قامت افراشت

یادداشت
تهران دوباره قامت افراشت

عباس ثابتی‌راد‌ _ دبیرگروه شهر

طی 4سال گذشته بودجه شهرداری تهران تقریبا ثابت ماند. تا سال 94شهرداری تهران به سمت بودجه‌ 18هزار میلیارد تومان حرکت کرد و ناگهان در سال 94توقف کرد. بودجه پایتخت در آن سال 17هزار و 219میلیارد تومان تعیین شد و سال بعد هم با اندکی افزایش به 17هزار و 880میلیارد رسید. در سال 96و در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری بودجه شهر تهران به 17هزار و 900میلیارد رسید. بخش عمده‌ای از شرکت‌های شهرداری هم از سال 94کاهش درآمدی را ثبت کردند و به‌تدریج با استخدام‌های بی‌رویه، بخش عمده‌ای از بودجه شهر را به‌عنوان منابع پرداختی به کارکنان به‌کار گرفتند. از سال 94تاکنون هم بودجه شهر تهران به ارقام بالای 18هزار میلیارد نرسید.

بعد از آنکه شورای شهر تهران پوست انداخت و راه اصلاحات را در پیش گرفت، با افزایش بی‌سابقه نیروهای شهرداری روبه‌رو شد. به‌نحوی که 67هزار نیروی کار در شهرداری تهران مشغول به‌کار بودند. این در حالی بود که تعداد پست‌های سازمانی این نهاد رقمی کمتر از 20هزار پست سازمانی بود. تقریبا نیمی از بودجه هر سال شهرداری هم ناگزیر صرف پرداخت حقوق و دستمزد کارکنان شهرداری می‌شد. روندی که دیوانسالاری بی‌حاصلی در پی داشت و عملا روند اداره شهر مختل مانده بود. حالا بعد از گذشت 2سال از آن، روز شهرداری تهران دوباره قامت افراشته و قرار است برای سال 99بودجه 27هزار میلیاردی را به شورای شهر ارائه کند. بودجه‌ای که براساس آن بتواند کارهای عمرانی و اقدامات عملی برای تغییر شهر به‌وجود آورد. قطعا سال آینده با این رقم بودجه، تهران اتفاقات تازه‌ای را شاهد خواهد بود.
اگر به روند افزایش بودجه در شهر تهران نگاهی بیندازیم، برای نخستین بار شهر تهران در سال 1367شاهد تغییر در نظام بودجه‌ریزی و افزایش بودجه شهری شد. زمانی که غلامحسین کرباسچی به‌عنوان شهردار تهران انتخاب شد. پیش از او محمدنبی حبیبی شهردار فقید تهران به‌مدت 5سال شهر تهران را اداره ‌کرده بود. اما تمام بودجه شهر تهران در آن سال‌ها که رقمی در حدود 5میلیارد تومان بود صرف پرداخت حقوق کارکنان شهرداری می‌شد. بعد از جنگ تحمیلی و با آغاز فعالیت کرباسچی به‌عنوان شهردار تهران، زمزمه‌های تغییر پایتخت به‌تدریج فروکش کرد و غلامحسین کرباسچی با افزایش بودجه شهر، تلاش کرد تا تهران را سامان دهد. نخستین گام او هم بی‌تردید افزایش بودجه شهر تهران بود. غلامحسین کرباسچی برای سال 1368بودجه تهران را به بالای 15میلیارد تومان افزایش داد. خیلی زود تهران با تکیه بر همین بودجه تغییر چهره داد و سال به سال هم دگرگون شد. غلامحسین کرباسچی تهران را با 5میلیاردتومان بودجه تحویل گرفت و با 245میلیارد تومان بودجه تحویل داد. حاصل این افزایش بودجه هم شهری با بزرگراه‌ها ، فرهنگسراها و انبوهی از مراکز مانند مرکز جدید میوه و تره‌‌بار و فروشگاه‌های شهروند و ... بود.

در مقطع دیگر هنگامی که محمدباقر قالیباف به‌عنوان شهردار مشغول به‌کار شد، پایتخت بودجه‌ای معادل800میلیارد تومان داشت. بودجه‌ای که محمود احمدی‌نژاد شهردار پیش از او به شورای دوم شهر تهران ارائه داده بود. قالیباف کارش را با بودجه 1200میلیارد تومان در مقام شهردار آغاز کرد و تا سال 96که بودجه تهران را به 17هزار و 900میلیارد تومان رساند. اما از 2سال پیش از آنکه قالیباف کرسی شهرداری تهران را ترک کند، بودجه شهر تهران را در کانال 17هزار میلیارد تومان نگه داشت. حالا که 2سال از عمر شورای پنجم گذشته است، دوباره شهرداری گام رو به جلو برداشته و قرار است سال آینده بودجه شهر تهران را مطابق با نیاز شهر افزایش دهد. قطعا این اتفاق نوید اتفاقات خوبی برای سال آینده می‌دهد. هرچند پیروز حناچی شهردار تهران در گام اول به آرام‌سازی‌ شهر توجه دارد و بیش از آنکه در اندیشه پروژه‌های عمرانی بزرگ باشد، در اندیشه بالا بردن زیرساخت‌های فرهنگی شهر خواهد بود. شاید باید در انتظار چند پروژه بزرگ فرهنگی و اجتماعی باشیم تا زیست‌پذیری تهران بیش از هر زمانی جلوه کند.

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :