• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
سه شنبه 24 دی 1398
کد مطلب : 92749
+
-

گلایه مجلس از رد صلاحیت‌ها

هاشم‌زایی: از رهبر انقلاب می‌خواهم دادگاه صالحه تشکیل شود و آن 90نفر و سخنگوی شورای نگهبان را با هم محاکمه کنند

گلایه مجلس از رد صلاحیت‌ها

اظهارات سخنگوی شورای نگهبان در مورد اینکه 90نماینده مجلس که صلاحیتشان تأیید نشده بیشتر به‌علت جرایم و سوءاستفاده‌های مالی رد شده‌اند، موجی از اعتراض و گلایه‌مندی را بین نمایندگان ایجاد کرد. گلایه نمایندگان به این دلیل است که معتقدند از نگاه شورای نگهبان نماینده‌هایی که کاندیدای دور بعدی بهارستان هستند صلاحیت نمایندگی ندارند و تلخ‌تر از آن سخنان اخیر عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان درباره چرایی رد صلاحیت این جمع از مجلسیان است که عنوان کرده است دلیل بیشتر این ردصلاحیت‌ها مشکلات اقتصادی و مالی نمایندگان است و به تعبیر عامیانه آن، فساد مالی داشته‌اند.  چنانکه قاسم میرزایی‌نیکو، نماینده دماوند، به همشهری گفته است: او با یک اتهام کلی مجلس را متهم کرده است و رفع این اتهام برای نمایندگانی که با استناد به بندهای 1تا 4ماده 28انتخابات رد صلاحیت شده‌اند، امری دشوار است و به این راحتی نمی‌توان مردم را توجیه کرد که فاصله اتهام سخنگوی شورای نگهبان با عدم‌التزام به نظام و یا عدم‌التزام به اسلام چیست. سخنگوی شورای نگهبان در توضیح دلایل رد صلاحیت‌ها که می‌توان به‌عنوان پاسخی به این نقد میرزایی‌نیکو حساب کرد، گفته بود: جرایمی مانند کلاهبرداری، اختلاس و... نیز در حوزه عدم‌التزام داوطلب به اسلام تعریف شده است، یعنی داوطلب حدود اسلامی را رعایت نکرده است. کدخدایی گفت: ممکن است انجام ندادن عبادات نیز درباره فردی محرز شود که براساس بند یک ماده ۲۸ صلاحیت وی تأیید نمی‌شود. سخنگوی شورای نگهبان گفته است: در بررسی صلاحیت‌ها تمایل سیاسی افراد را بررسی نمی‌کنیم و فقط به پرونده آنها نگاه می‌کنیم. او گفته بود: در این دوره رسانه‌ها نیز بی‌طرفی شورای نگهبان در علایق سیاسی افراد را تأیید کرده‌اند و کسانی که تأیید صلاحیت نشده‌اند از هر دو طیف سیاسی کشور هستند. یک روز قبل از سخنان سخنگوی شورای نگهبان در راهروهای مجلس شنیده شده بود که 130نماینده فعلی مجلس رد صلاحیت شده‌اند اما عباسعلی کدخدایی این رقم را 90نفر اعلام کرد. امیدی‌ها قرار است امروز درباره واکنش جمعی به اظهارات عباسعلی کدخدایی تصمیم بگیرند و 42نماینده قرار است به توافقی مشترک در این‌باره دست یابند؛ به این معنا که یا همگی به روند اتخاذ شده اعتراض کنند و بیانیه مشترک دهند یا اینکه نمایندگان تک به تک درمورد آینده انتخاباتی‌شان تصمیم‌گیری کنند.

 درخواست تجدید نظر
در لابه لای این هیاهوی زیر پوست مجلس که اصولگرایان بهارستان نیز به آن دچار بودند، نطق عبدالرضا هاشم‌زایی، نماینده تهران و عضو فراکسیون امید در نقد عملکرد شورای نگهبان اوج این گلایه‌مندی را هویدا کرد.  او در آخرین نطق میان دستورش با این مقدمه که به‌دلیل شرایط سنی از حضور در انتخابات پیش رو منع شده، مسئله تأیید صلاحیت‌ها و ردصلاحیت‌های کاندیداهای مجلس یازدهم را شوک‌کننده دانست و  گفت: یک سوم این مجلس رد صلاحیت شده و 40نفر هم ثبت‌نام نکردند. برخی از نمایندگان دلیل ثبت‌نام‌نکردن خود را «کاره‌ای نبودن» عنوان می‌کنند. عضو فراکسیون امور داخلی کشور و شوراها ادامه داد: به شورای نگهبان تبریک می‌گوییم زیرا سخنگوی این شورا در رسانه ملی به‌عنوان فتح‌الفتوح عنوان می‌کند که بیش از 90نفر مشکل مالی داشته‌اند! از رهبر انقلاب می‌خواهم دادگاه صالحه تشکیل شود و آن 90نفر و سخنگوی شورا را با هم محاکمه کنند.
 عضو فراکسیون امید در مجلس دهم با بیان اینکه نباید گرفتاری‌های مردم را با طرح چنین مسائلی دوچندان کرد، تصریح کرد: بین افرادی که ردصلاحیت شده‌اند، برادر 3شهید وجود دارد. زمانی که برخی در انگلیس درس می‌خواندند، این افراد در جبهه خون می‌دادند و هزینه می‌کردند. عضو فراکسیون امور داخلی کشور و شوراها گفت: زمانی که قانون اساسی را خبرگان تدوین می‌کردند، در مجلس قدیم افرادی مانند شهید بهشتی و دیگران برای اینکه نظارت بر عهده چه کسانی باشد بحث می‌کردند. از اعضای شورای نگهبان می‌خواهم بحث‌های آن زمان را بخوانند که چرا این نظارت به آنها داده شده است. عضو فراکسیون امید در مجلس دهم از شورای نگهبان خواست درباره نتایج ردصلاحیت‌ها تجدیدنظر کند.

این خبر را به اشتراک بگذارید