• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
شنبه 21 دی 1398
کد مطلب : 92512
+
-

مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی اعلام کرد:

تعطیلی 22درصد واحدهای مستقر در شهرک‌های صنعتی

تعطیلی 22درصد واحدهای مستقر در شهرک‌های صنعتی

علی ابراهیمی _ روزنامه‌نگار

مشکلات تامین مواداولیه، رکود بازار و کمبود نقدینگی موجب تعطیلی یا کاهش شدید ظرفیت تولید واحدهای مستقر در شهرک‌ها و نواحی صنعتی شده است. مسئولان از اتخاذ تدابیری برای بازگرداندن واحدهای راکد به چرخه تولید و رصد و پایش واحدهای فعال در کارگروه‌های استانی رفع موانع تولید، خبر می‌دهند. با محسن صالحی‌نیا، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی در مورد آخرین وضعیت این واحدها گفت‌وگو کرده‌ایم.

چه تعداد شهرک‌ یا ناحیه صنعتی در ایران وجود دارد؟
840شهرک و ناحیه صنعتی شامل 440شهرک و 400ناحیه صنعتی در حال بهره‌برداری داریم.
تفاوت اینها با هم در چیست؟
از نظر ماهیت، تفاوت چندانی بین ناحیه‌ها با شهرک‌های صنعتی وجود ندارد، اما معمولا شهرک‌های صنعتی از ابعاد و وسعت بیشتری نسبت به ناحیه‌های صنعتی برخوردارند. با توجه به استقرار شهرک‌های صنعتی در نقاط مختلف، شهرک‌های بزرگی با 2هزار هکتار مساحت یا 200تا 300هکتار وجود دارد، اما تاسیس ناحیه صنعتی در ابتدا با وسعتی کمتر از 50هتکار ایجاد می‌شود و در ادامه با طرح‌های توسعه‌ای گسترش می‌یابد.
چه میزان از ظرفیت این شهرک‌ها و نواحی صنعتی، فعال یا تعطیل است؟
44هزار و 800واحد صنعتی در شهرک‌ها  موفق به استقرار و دریافت پروانه بهره‌داری شده‌اند که عمدتا (تا 97درصد) آنها واحدهای کوچک، 2درصد واحدهای متوسط و کمتر از یک درصد واحدهای بزرگ را شامل می‌شود. آخرین بررسی‌ها نشان می‌دهد از 45هزار واحد صنعتی‌، 10هزارو 300واحد(22درصد) راکد است. همچنین تا 22درصد این واحدها با 30درصد ظرفیت اسمی،  18درصد با 30تا 50درصد ظرفیت، 15درصد با 50تا 70درصد ظرفیت و بقیه با 70درصد ظرفیت فعالیت می‌کنند.
چه تعداد واحد جدید در شهرک‌های صنعتی راه‌اندازی شده است؟
37هزار واحد صنعتی مستقر در شهرک‌های صنعتی، جواز تاسیس و پروانه صنعتی دریافت کرده و در حال طی مراحل ایجاد‌ند. برخی از این واحدها در حال خرید زمین، تسطیح یا ایجاد زیرساخت و برخی دیگر در صدد ساخت سوله، خرید و نصب ماشین‌آلات برای بهره‌برداری هستند. این واحدها نیز به تناوب، وارد چرخه تولید در شهرک‌ها و نواحی صنعتی می‌شوند که با احتساب 45هزار واحد صنعتی فعال قبلی، تعداد واحدهای فعال در شهرک‌های صنعتی به 82هزار واحد افزایش خواهد یافت. با وجود این باید بین واحدهای ایجاد شده و واحدهای در حال ایجاد تفکیک قائل شد.
چه اقدامی برای فعال شدن واحدهای راکد صورت گرفته است؟
از 10هزار و 300واحد صنعتی راکد مستقر در شهرک‌های صنعتی تا پایان امسال هزار و 350واحد دوباره به چرخه تولید باز می‌گردند که از این تعداد 940واحد صنعتی در 9‌ماه امسال عملیاتی شده و امیدواریم تا پایان امسال باقیمانده این هزار و 350واحد صنعتی راکد دوباره به چرخه تولید بازگردند. با وجود این، رصد و پایش واحدها با ظرفیت مناسب کاری همیشگی است که تنها در شرکت شهرک‌های صنعتی استانی صورت نمی‌گیرد و اطلاعات دریافتی در مورد مشکلات این واحدها در مواردی مانند کمبود نقدینگی، قوانین بیمه تامین اجتماعی و...به ستادهای رفع موانع تولید استان، شهرستان و... منعکس و رفع می‌شود.
عمده‌ترین مشکل و عامل تعطیلی و کاهش ظرفیت تولید واحدهای مستقر در شهرک‌های صنعتی کدام است؟
در واحدهای تولیدی مستقر در شهرک‌های صنعتی که عوامل تولید فراهم است، یعنی  ماشین‌آلات آماده است و در زنجیره تامین مواداولیه و عرضه محصول در بازارهای داخلی و صادراتی مشتری مناسبی وجود دارد، مشکل اصلی تامین نقدینگی است. این واحدهای تولیدی نیز در 2 بخش قرار می‌گیرند؛ برخی از این واحدها کالای نهایی تولید می‌کنند که در بازار داخلی مصرف یا صادر می‌شود اما کالاهای خیلی از واحدهای کوچک و متوسط، اقلام کالایی واسطه‌ای و میانی است که به‌عنوان ماده اولیه در زنجیره تامین واحدهای صنعتی بزرگ مورد استفاده قرار می‌گیرد. 70درصد این واحدها که در آن مقدمات تولید فراهم است با مشکل تامین نقدینگی مناسب مواجه هستند. علت این امر نیز رشد هزینه‌های تولید در 2سال اخیر و افزایش سطح عمومی قیمت‌هاست.
همچنین این واحدها در مقایسه با سال‌های گذشته به نسبت کمتری قادر با استفاده از تسهیلات تامین سرمایه در گردش تولید بوده‌اند و این مشکلی است که باید با رشد پرداخت تسهیلات بانکی به مرور زمان رفع شود.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید