• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
شنبه 14 دی 1398
کد مطلب : 91950
+
-

دستگاه‌ها برنامه بلندمدت محیط‌زیستی ندارند

رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست نسبت به نابودی خاک و آب و هوا در کشور هشدار داد و گفت: خودخواهانه برای نابودی محیط‌زیست گام برمی‌داریم

دستگاه‌ها برنامه بلندمدت محیط‌زیستی ندارند

آب، خاک، هوا و در یک کلام محیط‌زیست ایران در خطر نابودی است. این ادعا در سخنان دیروز رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست کاملا مشهود است. عیسی کلانتری در نشست مشترک اعضای کمیسیون‌های مسئولیت اجتماعی و جمعی از صنعتگران در اتاق بازرگانی خراسان رضوی گفت: عامل اصلی عقب‌ماندگی، در توسعه و ویرانی محیط‌زیست است.
آنطور که سازمان حفاظت محیط‌زیست ایران اعلام کرده است، رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست کشور حتی ۸۳ درصد آلایندگی کشور را دستاورد صنعت خودرویی ایران اعلام کرد که بیش از۶۱ درصد ذرات آلاینده کمتر از ۲.۵ میکرون را به‌طور مستقیم وارد سلول‌های خونی ایرانی‌ها می‌کند.

مرگ کودکان زیر یک‌سال ایرانی 6برابر بیشتر از ترکیه در آلودگی هوا
عیسی کلانتری تعطیلی 12روزه مدارس به‌دلیل آلودگی هوا را به‌دلیل 6برابر شدن میزان مرگ‌ومیر کودکان زیر یک‌سال بر اثر آلودگی هوا در ایران و در مقایسه با کشور ترکیه خواند و گفت: متأسفانه آنچه در کشور خریدار ندارد، نگاه بلندمدت درخصوص حفظ منابع و توسعه پایدار است.
معاون رئیس‌جمهوری تولید داخلی را مشروط به داشتن ارزش افزوده و نابود نکردن منابع حیاتی و محیط‌زیست اعلام کرد و گفت: هم‌اکنون ۷۳ درصد اتوبوس‌ها، ۶۰ درصد کامیون‌ها، ۸۷ درصد مینی‌بوس‌ها و ۸۱‌درصد موتورسیکلت‌های کشور اسقاطی هستند و هر موتورسیکلت به اندازه 8 خودرو سمند، آلودگی تولید می‌کند و با این شرایط چه انتظاری می‌توان برای برخورداری از هوای پاک داشت؟
رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست برای نخستین‌بار از این موضوع پرده برداشته است که «هیچ‌یک از بخش‌های قانونگذاری، نظارتی، سرمایه‌گذاری و علمی، چشم‌انداز محیط‌زیستی در بلندمدت ندارند.» به گفته عیسی کلانتری، به‌دلیل نبود چشم‌انداز بلندمدت محیط‌زیستی در بخش‌های مختلف کشور ایران تبدیل به کشوری شده است که حفظ حقوق نسل‌های بعد برایش مهم نیست و خودخواهانه برای نابودی محیط‌زیست گام برمی‌داریم.

سالانه 7دهم میلی‌متر خاک ایران از بین می‌رود
رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست در جمع صنعتگران و اعضای کمیسیون‌های مسئولیت اجتماعی از اندک بودن سهم بودجه حفاظت از محیط‌زیست نیز به‌شدت انتقاد کرد. عیسی کلانتری گفت: سهم بودجه سازمان حفاظت محیط‌زیست در کشور تنها 2 هزارم بودجه کل کشور است. به گفته او، فرهنگ حفاظت محیط‌زیست پس از گذشت یک‌صدسال هنوز در کشور نهادینه نشده و سازمان حفاظت محیط‌زیست برای پایشگری، نیازمند همراهی مشاوران، دانشگاهیان، تشکل‌ها، صنعتگران و... است تا با تحقق شعار ۸۰ میلیون محیط‌بان بتواند از محیط‌زیست آسیب‌دیده و شکننده کشور حفاظت کند. رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست به از دست رفتن خاک ایران به‌دلیل فرسایش مداوم اشاره کرد و گفت: ۴۰ سال زمان لازم است تا یک میلی‌متر خاک تولید شود؛ درحالی‌که سالانه ۰.۷ میلی‌متر خاک ایران بر اثر فرسایش از دست می‌رود. کلانتری به آلودگی‌های محیط‌زیستی در عسلویه نیز اشاره کرد و گفت: اگر به جای هزینه کرد ۱۰۰ میلیارد دلار در منطقه عسلویه تنها ۲ میلیارد دلار بیشتر سرمایه‌گذاری می‌شد امروز عسلویه پاک‌ترین منطقه کشور بود.

هدر رفت 80میلیارد مترمکعب آب در بخش کشاورزی 
معاون رئیس‌جمهوری از رکورد هدر رفت منابع آبی کشور نیز سخن گفت و اعلام کرد: ۸۰ میلیارد مترمکعب آب در صنعت کشاورزی مصرف می‌شود تا ۳۰ میلیارد دلار محصول کشاورزی تولید شود. برای تولید یک تن گوشت قرمز ۱۵‌هزار مترمکعب آب مصرف می‌شود و این‌گونه هدر‌رفت آب صرفه اقتصادی محصولات تولید شده را از نگاه حفظ محیط‌زیست زیر سؤال می‌برد. رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست همچنین خبر داده است که مشکلات محیط‌زیستی بخش صنعت را پیگیری خواهد کرد. عیسی کلانتری اعلام کرد: توسعه پایدار باید محور تمام برنامه‌ریزی‌ها و سرمایه‌گذاری‌ها باشد و ایفای نقش اعضای اتاق بازرگانی و کمیسیون مسئولیت اجتماعی به‌عنوان یک گروه اجتماعی، تشکل صنعتی و سرمایه‌گذار می‌تواند در پایداری سرزمین و حفظ محیط‌زیست برای فرزندان ایران‌زمین چاره‌ساز باشد. معاون رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست از ارائه پیشنهادی به مجلس خبر داده است که درصورت موافقت نمایندگان با این پیشنهاد، کاهش آلایندگی بخش صنعت در کشور تحقق خواهد یافت. عیسی کلانتری گفته است: به مجلس پیشنهاد داده‌ایم ۳۵درصد از یک درصد عوارض آلایندگی صنایع در اختیار صندوق ملی محیط‌زیست قرار بگیرد تا در رفع آلایندگی واحدهای آلاینده صرف شود.
رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست گفت: درصورت تصویب این پیشنهاد در مجلس و تبدیل شدن به قانون، جهش بزرگی برای بهبود وضعیت محیط‌زیست کشور صورت می‌گیرد.

۸۰ میلیارد مترمکعب آب در صنعت کشاورزی مصرف می‌شود تا ۳۰ میلیارد دلار محصول کشاورزی تولید شود. برای تولید یک تن گوشت قرمز هم 15هزار مترمکعب آب مصرف می‌شود

این خبر را به اشتراک بگذارید