• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
پنج شنبه 5 دی 1398
کد مطلب : 91294
+
-

پایان یک هفته خفگی

وزارت کشور 9تصمیم هیأت وزیران برای مواقع آلودگی هوا را اعلام کرد

گزارش
پایان یک هفته خفگی


سیدمحمد فخار ـ خبر‌نگار

 چشم‌ها به غرب خیره شده است. شاید بادی بیاید. ابری بارانی بیاورد و یک هفته نفسگیر آلودگی هوای شهرهای بزرگ کشور را بشوید و ببرد. چهارشنبه شدیدترین روز آلوده هفته اخیر بود. در 9کلانشهر اراک، قزوین، شیراز، مشهد، اصفهان، تهران، کرج، اهواز و همدان هوای آلوده تنفس شد. در تهران در برخی مناطق حتی شاخص طی ساعاتی برای شهروندان به بالای 200 و شرایط خطرناک هم رسید. این شرایط آنقدر بحرانی شد که وزارت بهداشت برای شهروندان پایتخت هشدار قرمز منتشر کرد که درصورت تردد در شهر حتما از ماسک‌های N۹۵ یا P۲ استفاده کنند.
اما آنگونه که گزارش‌های رسیده از سامانه‌های هواشناسی نشان می‌دهد از امشب تا روز دوشنبه هوای تهران دست‌کم 3متر بر ثانیه وزش باد خواهد داشت. فردا شب نیز در تهران بارش باران خواهیم داشت و این سامانه در دیگر بخش‌های کشور نیز بارش خواهد داشت. همچنین از روز سه‌شنبه، سامانه بارشی دیگری وارد کشور می‌شود و تا پایان هفته باقی خواهد ماند تا پس از یک هفته آلودگی هوای مطلق، هوا یک هفته باد و باران و حتی برف داشته باشد.

از تهران چه خبر؟
نتایج پیش‌بینی شرکت کنترل کیفیت هوای تهران حاکی از آن است که در صبحگاه امروز پنجشنبه (5دی98) کیفیت هوا در برخی مناطق در شرایط ناسالم به‌ویژه برای گروه‌های حساس باشد که ناشی از عدم‌وزش باد مؤثر طی ساعات قبل و افزایش تردد خودروهاست. رفته‌رفته با افزایش سرعت باد میزان ناپایداری جوی تا اواخر وقت افزایش پیدا خواهد کرد و سبب پراکندگی آلاینده‌ها خواهد شد. همچنین در ساعات پایانی پنجشنبه رشد ابرناکی و وزش باد مؤثر سبب می‌شود که باوجود افزایش حجم ترافیک شاهد بهبود کیفیت هوای پایتخت باشیم و در بیشتر مناطق وضعیت سالم برقرار شود. پنجشنبه هفته گذشته ساعت21 آخرین ساعتی بود که در تهران هوای سالم تنفس شد و پس از یک هفته آلودگی و تنفس گازها و ذرات آلاینده، هوا بهتر خواهد شد.

آیا باران پس از آلودگی هوا، آلوده است؟
شهرهای بزرگ کشور درحالی یک هفته آلوده را پشت‌سر گذاشته‌اند که قرار است از امروز ۵دی‌ماه وزش باد و بارش خفیف باران را تجربه کنند اما شاید دغدغه بسیاری از مردم تبعات احتمالی این باران باشد. به گفته یک کارشناس هواشناسی ممکن است در دقایق ابتدایی بارش میزان آلاینده‌هایی که با بخار آب ترکیب شده‌اند، زیاد باشد اما با توجه به همراهی وزش باد با باران آلاینده‌ها از سطح زمین دور می‌شوند. احد وظیفه در این‌باره گفت: جو هیچ‌گاه عاری از آلاینده‌هایی مانند «ناکس و ساکس» نیست و این آلاینده‌ها به هر حال با بخار آب ترکیب می‌شوند. به‌طور کلی در کره زمین نیز میزان آلاینده‌های هوا افزایش پیدا کرده و در نتیجه میزان باران‌های اسیدی بیشتر شده است. ممکن است در دقایق ابتدایی بارش میزان آلاینده‌هایی که با بخار آب ترکیب شده‌اند، زیاد باشد اما باید درنظر داشت که بارش باران معمولا با وزش باد همراه است و باد می‌تواند آلاینده‌ها را دور کند.








9تصمیم جدید

مهدی جمالی‌نژاد، معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور از ابلاغ  9مصوبه جلسه بررسی وظایف ابلاغی هیأت وزیران به وزارت کشور جهت انجام هماهنگی‌های لازم با شهرداری‌های کلانشهرها و پلیس راهور به‌منظور انجام اقدامات دستگاه‌های مرتبط با کاهش آلودگی هوای شهرهای کشور بالاخص کلانشهر تهران و تشدید برخوردهای قانونی با انواع آلاینده‌ها خبر داد. این 9 اقدام به این شرح است: 

هماهنگی برای تعطیلی موقت واحدهای صنعتی، کارخانه‌ها و مراکز مؤثر در تشدید آلودگی هوا واقع در حوزه نفوذ شهر که از سوخت مازوت و گازوئیل استفاده می‌کنند، توسط استانداران انجام شود.

 برای تامین سوخت گاز مورد نیاز نیروگاه‌ها و سایر واحدهای متصل به شبکه گازرسانی که فعالیت آنها در زمان بروز پدیده وارونگی است، برنامه‌ریزی لازم توسط شرکت ملی گاز ایران صورت گیرد.

 تامین مالی 2000 دستگاه اتوبوس شهری برای تهران و کلانشهرها به روش تهاتر اتوبوس با منابع ارزی خارج از کشور از طریق اخذ مصوبه در ستاد اقتصاد مقاومتی از سوی وزارت کشور انجام شود.

در راستای افزایش بازدارندگی از تخلفات راهنمایی و رانندگی مرتبط با موضوع آلودگی هوا، پیشنهاد اصلاح کد تخلفات مرتبط براساس ماده21 قانون رسیدگی به تخلفات در اسرع‌وقت با امضای وزرای کشور، راه و شهرسازی و دادگستری تنظیم و جهت تصویب برای هیأت محترم وزیران ارسال شود.

برای خودروها با تخلفات مرتبط با آلودگی‌های ناشی از منابع ساکن و متحرک علی‌الخصوص نیروگاه‌ها و کارخانجات بزرگ و تردد کامیون‌ها و اتوبوس‌ها و مینی‌بوس‌های سرویس ادارات و شرکت‌ها و... از ظرفیت دادستانی‌ها استفاده شود.

اطلاع‌رسانی مصوبات کارگروه استانی هماهنگی شرایط اضطرار آلودگی هوا از سوی صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران صورت پذیرد.

تحویل موتورسیکلت‌های توقیفی و موجودی فرسوده در پارکینگ‌ها به مالکان انجام نشده و اسقاط آنها با استفاده از ظرفیت‌های قانونی در دستور کار قرار گیرد.

تقویت ناوگان حمل‌ونقل عمومی با نظارت استانداری‌ها انجام شود و گزارشی از نتایج اجرای طرح ترافیک در میزان ترافیک و آلودگی هوای شهر تهران ارائه شود.

اتخاذ تصمیمات در کمیته اضطرار آلودگی هوای استان به‌صورت هدفمند و در راستای کاهش منشأهای ساکن و متحرک عمده تولید آلودگی هوا صورت پذیرفته و اعلان‌های هشدار سطح آلاینده‌ها از رسانه‌های جمعی با لحاظ کردن حساسیت‌های شهروندان و حفظ آرامش و امنیت روانی جامعه انجام شده و هرگونه تصمیم درخصوص تعطیلی با هماهنگی وزارت کشور اتخاذ شود.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید