• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
چهار شنبه 27 آذر 1398
کد مطلب : 90677
+
-

سهم 80درصدی واردات از بازار آرایشی‌ها

چندوچون
سهم 80درصدی واردات از بازار آرایشی‌ها


ممنوعیت واردات لوازم آرایشی و بهداشتی از اردیبهشت امسال و ناتوانی تولید داخل در تامین نیاز بازار موجب افزایش سهم واردات و قاچاق از بازار این اقلام شده است. با حمید مقیمی، رئیس انجمن واردکنندگان و فروشندگان لوازم بهداشتی، آرایشی و عطریات گفت‌وگو کرده‌‌ایم.


آیا ممنوعیت واردات، سهم تولید داخل از بازار لوازم آرایشی را افزایش داده است؟ 
در مقایسه با سال‌های 95 تا 97 سهم محصولات تولید داخل از بازار لوازم بهداشتی و آرایشی افزایش داشته اما این افزایش به اندازه‌ای نبوده که بتوانند بازار را اشباع کنند. بازار لوازم آرایشی بهداشتی و عطریات نیز وابستگی 70تا 80درصدی به واردات داشته و هنوز هم دارد. همچنین در مورد مواداولیه بسیاری از محصولات ازجمله کرم‌های آرایشی بهداشتی به‌طور کلی فناوری تولید داخل نداریم و صددرصد وابسته به واردات هستیم. در زمینه انواع مداد لب و چشم نیز تولید داخل نداریم و همه این اقلام وارداتی است. اکنون فقط در برخی اقلام 35درصد نیاز بازار با تولید داخل تامین می‌شود.
چه محصولاتی با تولیدات داخل تامین می‌شود؟
در زمینه شوینده‌ها مثل صابون و شامپو مطلقا متکی به واردات نیستیم و صادرکننده هم هستیم، برخی کرم‌های روزانه هم در داخل تولید می‌شود، اما در حوزه کرم‌های ضدچروک و آبرسان که نیاز به فناوری خاص تولید هست، لوازم آرایشی شامل رژ لب‌ها، مدادهای آرایشی، پن‌کیک‌ها و... امکان تولید داخل نداریم. مثلا در زمینه رژ لب، طیف رنگ تولیدی در دنیا بسیار گسترده است درحالی‌که در داخل کشور فقط 10تا 12رنگ تولید می‌شود و امکان تولید سایر رنگ‌ها وجود ندارد. در حوزه عطریات نیز تولید داخل داریم اما با توجه به اهمیت برند، 60 تا 70درصد متکی به واردات هستیم.
چرا تولید داخل جوابگوی بازار نبوده است؟
باید توجه کرد که محصولات ‌آرایشی و بهداشتی طیف گسترده‌ای شامل نزدیک به 3هزار قلم کالاست و لوازم آرایشی هم مانند پوشاک هر سال در حال به‌روز شدن است. درحوزه کرم‌ها نیز فناوری ساخت، ترکیبات و فرمولاسیون به‌سرعت در حال پیشرفت است و ما نمی‌توانیم با این پیشرفت همگام باشیم. فناوری تولید مواد آرایشی بهداشتی نیز متعلق به ما نیست و در انحصار کمپانی‌های بزرگ جهانی است. بر این اساس از 2سال پیش با کمپانی‌های بزرگ جهانی مذاکراتی صورت گرفت تا برخی‌اقلام را تحت لیسانس تولید کنیم و در این زمینه نیز اقداماتی انجام شد اما اواخر سال96 به‌دلیل بازگشت دوباره تحریم‌ها، این شرکت‌ها از ایران خارج شدند و این موضوع مسکوت ماند.
ممنوعیت واردات چه پیامدی داشته است؟
لوازم آرایشی کالایی سلامت‌‌محور  است و در درجه نخست عمده نگرانی ما سلامت جامعه و پس از آن بیکاری و عوارض اقتصادی ناشی از آن است که البته به این محدود نمی‌شود. در بودجه سال99 عوارض واردات لوازم آرایشی بهداشتی 10درصد افزایش یافته است و مقرر شده این عوارض برای تامین هزینه سمعک ناشنوایان به سازمان بهزیستی تعلق گیرد. اما وقتی واردات ممنوع شده، این درآمد چگونه محقق می‌شود؟ چطور یک منبع درآمد غیرقابل تحقق در ردیف بودجه سال99 گنجانده شده است؟ قبلا تعرفه واردات این اقلام 26درصد بود که امسال 10درصد به آن اضافه شده است. اما امسال عملا وارداتی انجام نشده و درآمدی نیز از این محل محقق نخواهد شد و در نهایت سهم قاچاق از بازار اینگونه محصولات هر ساله افزایش می‌یابد.

این خبر را به اشتراک بگذارید