• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
سه شنبه 26 آذر 1398
کد مطلب : 90493
+
-

حذف تخفیف اقلام سوپرمارکتی

چندوچون
حذف تخفیف اقلام سوپرمارکتی


رشد مداوم قیمت کالاهای اصلی سبد مصرف خانوارها، برخی مردم را به حذف یا کاهش خرید بعضی اقلام ناچار کرده است. با سعید درخشانی، رئیس اتحادیه سوپرمارکت و مواد پروتئینی، گفت‌وگو کرده‌ایم.


وضعیت قیمت در سوپرمارکت‌ها چگونه است؟ 
اکنون قیمت‌ اجناس در سوپرمارکت‌ها همان قیمت‌های سابق است، نه جنسی گران شده و نه کاهش قیمتی را شاهد هستیم. قبل از افزایش قیمت بنزین، شرکت‌های تولیدکننده قیمت بعضی کالاها مثل تن ماهی و رب‌گوجه‌فرنگی را 10 تا 15درصد کاهش دادند، اما بعد از این اتفاق دیگر کاهش قیمتی در هیچ‌یک از کالاها مشاهده نشد، گرچه افزایش قیمت محسوسی هم نداشتیم. قیمت‌ها ثابت مانده و شرایط بازار تقریبا متعادل است. در زمینه توزیع اقلام هم هیچ مشکلی وجود ندارد و همه‌‌چیز در بازار به اندازه کافی موجود است.
یعنی گرانی اخیر حبوبات را انکار می‌کنید؟
گرچه ممکن است قیمت خرده‌فروشی برخی اقلام مانند حبوبات به‌طور غیرقانونی در برخی سوپر مارکت‌ها افزایش یافته باشد، اما هنوز مجوز رسمی برای افزایش قیمت‌ها به ما ابلاغ نشده است. با وجود این، کارخانه‌ها و تولیدکننده‌ها برنامه‌ریزی و حساب و کتاب خاص خود را دارند و ممکن است قیمت‌هایشان را به هر دلیلی افزایش یا کاهش دهند. اما روی همه اقلام کالایی که در سوپرمارکت‌‌ها عرضه می‌شود، قیمت کارخانه درج شده و مقدار سودی که سوپرمارکت‌ها از فروش کالاها می‌برند نیز مشخص است.
پس منشأ عرضه چندنرخی برخی کالاها چیست؟
این امکان وجود دارد که شرکت‌ها قیمت‌های متفاوتی برای یک کالای مشابه داشته باشند، اما احتمال اینکه یک شرکت یا کارخانه، کالای تولیدی خود در یک تاریخ با 2قیمت متفاوت توزیع کند، وجود ندارد یا اطلاعی از آن ندارم. مواردی بوده که به‌طور مثال قیمت شیر یک برند لبنی که از روز قبل در یخچال سوپرمارکت موجود بوده با شیری که روز بعد توسط کارخانه توزیع شده، متفاوت و گران‌تر باشد و این محصول با 2نرخ به مشتری عرضه شود، اما تولیدات یک روز شرکت‌ها نمی‌توانند قیمت‌هایی متفاوت داشته باشند.
  اقلام قاچاق چگونه عرضه می‌شود؟
 می‌پذیرم که این اتفاق در تعدادی از سوپرمارکت‌ها می‌افتد، اما اتحادیه اطلاعی ندارد که این اجناس از چه کانالی وارد می‌شود و باید این موضوع را از گمرک یا سایر متولیان واردات کالا پیگیری کرد که آیا این اقلام به‌طور قانونی و با مجوز رسمی وارد و ترخیص شده یا قاچاق هستند؟ اما در هر صورت واردات کالاهای خارجی که مشابه تولید داخل دارند و همچنین عرضه این محصولات در سطح خرده‌فروشی‌ها، ممنوع است.
اتحادیه نظارتی بر رعایت حریم صنفی دارد؟
از مدت‌ها پیش قرار بوده دستورالعملی در این زمینه تصویب شود تا مشاغل مختلف بتوانند با حفظ فاصله قانونی، مجوز فعالیت بگیرند اما نه‌تنها این اتفاق نیفتاده بلکه برعکس، دستورالعملی به ما ابلاغ شده که در زمینه حدود صنفی سختگیری نشود. اکنون نه‌تنها حدود صنفی از بین رفته و هرکسی می‌تواند در هرجایی که می‌تواند سوپرمارکت راه‌اندازی کند، بلکه تداخل صنفی هم وجود دارد و اتحادیه نمی‌تواند در این زمینه کاری کند. حتی اگر در فاصله 500 یا 1000متری، 2سوپرمارکت وجود داشته باشد نیز ممکن است، خواربارفروشی جدیدی کنار این سوپرمارکت دایر شود که بسیاری از اجناس آن با واحدهای صنفی قبلی همپوشانی دارد. این درحالی است که باید برای حفظ سود فروشنده، در راه‌اندازی واحدهای جدید صنفی همکار، فاصله قانونی رعایت شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید