• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
پنج شنبه 17 اسفند 1396
کد مطلب : 9036
+
-

بوی کتاب در شهرگلاب

مدیر اداره ارشاد کاشان از برنامه‌های این شهر به‌عنوان پایتخت کتاب سال97 می‌گوید

کتاب
بوی کتاب در شهرگلاب

مرتضی کاردر|خبر‌نگار:

3سال است وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، شهری را به‌عنوان پایتخت کتاب انتخاب می‌کند. فرایند انتخاب بدین گونه است که شهرهای مختلف برنامه‌های خود را برای ترویج کتاب و کتابخوانی ارائه می‌کنند و ارشاد با بررسی این برنامه‌ها شهری را که برنامه‌های متنوع‌تر و خلاقانه‌تری ارائه کرده باشد به‌عنوان پایتخت کتاب سال آینده انتخاب می‌کند. خوشبختانه هر سال شهرهای بیشتری در این برنامه شرکت می‌کنند و سال به سال رقابت برای کسب عنوان پایتختی کتاب سخت‌تر می‌شود. امسال از میان شهرهای مختلفی که برنامه‌های خود را برای پایتخت کتاب ارائه کرده بودند، کاشان توانست به‌عنوان پایتخت کتاب برای سال 97انتخاب شود. مصطفی جوادی‌مقدم، مدیر اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی کاشان در گفت‌و‌گو با همشهری از دلایل انتخاب کاشان به‌عنوان پایتخت کتاب و برنامه‌های این شهر برای سال آینده گفته است.

کاشان چه برنامه‌هایی ارائه کرد که توانست به‌عنوان پایتخت کتاب انتخاب شود؟

کاشان برای چهارمین سال در طرح پایتخت کتاب شرکت کرد. در 2سال متوالی جزو 10شهر نهایی و سال گذشته جزو 5شهر نهایی بود. برنامه‌های مختلف کتابخوانی در سال‌های گذشته در کاشان اجرا می‌شد و کاشان آمادگی انتخاب را داشت. اما به‌نظرم نکته‌ای که سبب شد کاشان از میان 150شهر به‌عنوان پایتخت انتخاب شود این بود که بیشتر برنامه‌ها با مشارکت مردم و نهادهای مردمی برگزار می‌شود و نهادهای دولتی کمترین میزان دخالت را در اجرای این برنامه‌ها دارند. علاوه بر این در بسیاری از این برنامه‌ها به اقشار مختلف مردم و لایه‌های گوناگون جامعه توجه شده است.

اگر ممکن است نمونه‌هایی از این برنامه‌ها را نیز ذکر کنید.

از این برنامه‌ها می‌توانم به برنامه‌ کتابخوانی در زندان و صبحگاه کتاب اشاره کنم. در سال گذشته 26نشست کتابخوانی در زندان کاشان برگزار شد. همچنین برنامه صبحگاه کتاب در بیش از 100مدرسه کاشان برگزار شد. در برنامه‌ صبحگاه کتاب یا یک کتاب معرفی و بخش از آن خوانده می‌شود یا یک نویسنده معرفی می‌شود یا بخشی از متون کهن مثل شاهنامه یا گلستان خوانده می‌شود. یکی دیگر از برنامه‌های کاشان برگزاری نشست کتابخوانی در بیمارستان بود که 11نشست کتابخوانی در بیمارستان آیت‌الله یثربی کاشان برگزار شد. کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان نیز برنامه‌های قصه‌خوانی بسیاری برای کودکان برگزار کرد. به‌نظرم اجرای این نمونه‌برنامه‌ها تأثیر زیادی در انتخاب کاشان به‌عنوان پایتخت کتاب داشت.

حالا که به‌عنوان پایتخت کتاب انتخاب شده‌اید، چه برنامه‌هایی برای سال آینده دارید؟

همه برنامه‌هایی که ذکر کردم سال آینده نیز به شکل گسترده‌تر برگزار می‌شود. برنامه صبحگاه کتاب در 200مدرسه اجرا خواهد شد. برنامه کتابخوانی در زندان نیز به شکل مستمر برگزار می‌شود و قصد داریم برنامه کتابخوانی در بیمارستان را نیز در همه بیمارستان‌های کاشان  اجرا کنیم. علاوه بر این ویژه برنامه‌های دیگری برای سال آینده اجرا می‌شود. یکی از هتل‌های کاشان برنامه فستیوال کتاب کودک را برگزار می‌کند و خانه منوچهری که یکی از اقامتگاه‌های سنتی کاشان است مسابقه سفرنامه‌نویسی را برای گردشگران ایرانی و خارجی برگزار می‌کند. همه برنامه‌های فرهنگی سال آینده در کاشان یک پیوست کتاب دارد. همچنین درصددیم که دبیرخانه شهرهای دوستدار کتاب را که امسال در کاشان دایر است به شکل دائمی در این شهر نگه داریم.


پایتخت مفاخر

در دو، سه سال گذشته برنامه‌های بسیاری برای معرفی مفاخر فرهنگی کاشان برگزار شده است. همایش ملک‌الشعرای بهار در کاشان برگزار شد. ملک‌الشعرای بهار اگرچه منسوب به خراسان است اما از خانواده‌ای کاشانی برآمده است. همچنین همایش خاندان غفاری برای معرفی کمال‌الملک و صنیع‌الملک و همایش همسفر پاییز نیز درباره جایگاه ادبی کلیم کاشانی برگزار شد. سرای عامری‌ها که یکی از خانه‌های سنتی کاشان است انجمن ادبی فعالی دارد. قرار است که این انجمن ادبی در سال آینده جایزه ادبی سهراب سپهری را برگزار کند. همچنین درنظر داریم تا برای شماری از شخصیت‌های برجسته معاصر کاشان مثل نظام‌وفا آرانی و دکتر محمد دبیر مقدم نیز برنامه‌هایی برگزار کنیم.

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :