• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
پنج شنبه 21 آذر 1398
کد مطلب : 90164
+
-

نهنگ سفید

نهنگ سفید

نهنگ سفید یا همان«موبی‌دیک» سومین کتاب از سری مجـــــموعه «کتاب‌های طلایی» نشر نو است که پس از سال‌ها دوباره منتشر شده است. این کتاب گزیده رمان نهنگ سفید، نوشته هرمان ملویل معروف است که برای کودکان خلاصه شده است.
بیش از50 سال از آغاز انتشار کتاب‌های طلایی می‌گذرد. نخستین سری این کتاب‌ها به همت محمدرضا جعفری، مترجم اکثر آنها به بچه‌های هم سن و سال خود او نیز یکی، دو نسل بعد رسید و در دل آنها جا باز کرد. چه بسا بسیاری از بچه‌های آن زمان، اکنون پدران و مادران کودکان و نوجوانانی باشند که خوانندگان امروز این کتاب‌ها هستند.
نهنگ سفید، داستان «کاپیتان آهاب» وتلاش و جست‌وجوی او برای بازیافتن وال سفید و عظیم‌الجثه‌ای است که کشتی او را نابود کرده و یکی از پاهای او هم در این ماجرا قطع شده است.
این تمثیل و حکایت «خوبی و بدی» برای نخستین بار سال ۱۸۵۱ به‌صورت کتاب به چاپ رسید.
در این کتاب شخصیت‌های اصلی دیگری هم وجود دارند که هر یک نشان‌دهنده نمادی هستند. ‌جز آهاب، موبی دیک نیز از شخصیت‌های محوری داستان است که توسط ملوان اسماعیل به ما معرفی می‌شود. تمام داستان از زبان ملوان اسماعیل نقل می‌شود؛ اوست که تمام ماجراجویی‌ها و دیوانه‌سری‌های آهاب را دیده است و پس از نجات از آخرین مواجهه ملوانان و آهاب با موبی دیک، داستان را برای ما بازگو می‌کند.‌ نهنگ سفید، به‌اندازه‌ای جذاب و گیراست که هر خواننده‌ای از مطالعه آن لذت خواهد برد. 
این کتاب را نشر نو در40صفحه با شمارگان هزار و 100نسخه به بهای 12هزار تومان منتشر کرده است.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید