• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
پنج شنبه 17 اسفند 1396
کد مطلب : 9011
+
-

کشاورزی پایدار در گرو محیط‌زیست سالم

 رئیس گروه علوم کشاورزی فرهنگستان علوم گفت: کشاورزی پایدار همراه با داشتن منابع تجدید‌شونده در گرو داشتن محیط‌زیست سالم است.
 به گزارش ایرنا، عباس شریفی تهرانی در مراسم تجلیل از مهندسان برجسته کشاورزی و منابع طبیعی افزود: داشتن منابع طبیعی و محیط‌زیست سالم برای جوامع انسانی ضروری است.
شریفی تهرانی با اشاره به اینکه تولید بیشتر محصولات کشاورزی از نظر کمی و کیفی بسیار حائز اهمیت است، گفت: با بالارفتن جمعیت نیازها بیشتر شده ضمن اینکه لازم است محصولات با کیفیت و عاری از هرگونه آلودگی شیمیایی و غیرشیمیایی به‌دست مصرف‌کننده برسد.
رئیس گروه علوم کشاورزی فرهنگستان علوم با تأکید بر اینکه امنیت غذایی از موضوعات بسیار مهمی است که امروز سرلوحه فعالیت‌های جوامع مختلف قرار گرفته است، تصریح کرد: داشتن امنیت غذایی برای ایجاد آرامش سیاسی و اجتماعی جامعه بسیار ضروری است، از این‌رو حفاظت از منابع طبیعی از اولویت ویژه‌ای برخوردار است.
وی با بیان اینکه، خسارت بر منابع طبیعی و محیط‌زیست در بیشتر موارد سریع ظاهر نمی‌شود، گفت: تخریب‌های محیط‌زیست و منابع طبیعی زمانی بروز می‌کند که درمان آن بسیار مشکل است و البته اثرات آن‌ با خشک‌شدن دریاچه‌ها و بروز ریزگردها مشاهده می‌شود که بر کشاورزی نیز اثرگذار هستند.
شریفی‌تهرانی افزود: هر چند در برخی موارد کشاورزی نیز بر منابع طبیعی و محیط‌زیست خسارت وارد کرده اما تا زمانی که منابع طبیعی سالم بدون فرسایش خاک و آلودگی آب نداشته باشیم کشاورزی پایدار همراه با خودکفایی نسبی میسر نمی‌شود.
وی گفت: برای داشتن تولیدات کشاورزی سالم و حفاظت از منابع طبیعی و محیط‌زیست، نیازمند فعالیت افرادی هستیم که علم را به عمل تبدیل کنند چون می‌توانند در حفظ منابع طبیعی و توسعه کشاورزی اثرگذار باشند، از این‌رو فرهنگستان علوم از این افراد تجلیل می‌کند.
شریفی تهرانی آموزش را لازمه تحول در کشاورزی دانست و تأکید کرد: آموزش باید متحول شود به‌نحوی که هم به‌روز باشد و هم نیاز جامعه را تأمین کند بنابراین لازم است در این راستا برنامه داشته باشیم.
وی با بیان اینکه، امروز با مسائلی همچون تغییر اقلیم، کم آبی و خشکسالی روبه‌رو هستیم، گفت: در شرایط موجود آماده کردن زمینه برای کشاورزی پایدار دشوار است، بنابر این باید پژوهش‌ها در زمینه کاهش اثرات این عوامل صورت گیرد زیرا کشاورزی علم کاربردی است.

این خبر را به اشتراک بگذارید