• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
یکشنبه 17 آذر 1398
کد مطلب : 89676
+
-

ابزار پرتاب مرگ

ویلیام میلز با اختراع نارنجک، نقش بسیار مهمی در تاریخ جنگ جهانی اول بازی کرد

ابزار پرتاب مرگ


یکی از کارآمدترین سلاح‌های ضدنفر در جنگ‌ها، نارنجک است که در نبردهای مختلف کارایی فراوانی دارد. بیشترین استفاده آن برای پاکسازی سنگرهای دشمن و یا از کار انداختن تیربار است. دقیقا مشخص نیست که نخستین نارنجک‌ها را چه کسانی ساخته‌اند، اما نوع مدرن آن را یک مهندس انگلیسی به نام ویلیام میلز ساخت که نام بمب میلز روی آن گذاشته شد.

درباره نارنجک

نارنجک جنگی نوعی سلاح ‌گرم است که توسط نفر قابل حمل است و علیه نفرات دشمن مورد استفاده قرار می‌گیرد. نارنجک ماده منفجره‌ای دارد که به آن خرج می‌گویند و وزن آن بستگی به نوع خرج مصرفی و وظیفه تعریف شده برای نارنجک دارد، اما به‌طور کلی از یک کیلوگرم بیشتر نمی‌شود. 
محفظه فلزی‌ای که مواد منفجره در آن قرار دارد، معمولا قابلیت ترکش‌شدن دارد و در انفجار مواد منفجره، بیشترین آسیب ممکن به نفرات دشمن را همین ترکش‌ها وارد می‌کنند. البته نارنجک‌هایی هم هستند که تنها با ایجاد موج انفجار، به دشمن آسیب می‌زنند. نارنجک ضامنی دارد که سوزن و اهرم را شامل می‌شود تا جلوی انفجار غیرمنتظره حاصل از برخورد سوزن به چاشنی را بگیرد. پس از وارد شدن ضربه سوزن به چاشنی، ماده منفجره بین 3تا 5ثانیه منفجر می‌شود.

آشنایی با مخترع
به گزارش همشهری، سر ویلیام میلز روز بیست‌وچهارم آوریل سال1856در ساندرلند انگلستان به دنیا آمد. پدرش دیوید میلز کشتی‌ساز بود.
گفته شده که او علاقه بسیار زیادی به کار در این صنعت داشت، اما در ادامه، برادرانش جورج و جان امورات این کارخانه را در دست گرفتند. او مدت 7سال را در دریا گذراند و در سال1884 توانست مدرک درجه یک دریانوردی را به‌دست آورد.

نخستین ابداع
در طول مدت حضورش در دریا، میلز شاهد کشته‌شدن انسان‌های بسیاری به‌خاطر روش‌های غیرایمن در مورد استفاده از قایق‌های نجات بود. این تجربیات باعث شد تا او روشی بسیار ایمن و کارآمد را ابداع و در نمایشگاه کشتی لیورپول در سال1886، حضور پیدا کند. او مدال طلای این نمایشگاه و همچنین مدال طلای انجمن خدمات دریایی را به‌خاطر ابداعش به‌دست آورد.

ورود به صنعت
میلز با ترک دریا به‌عنوان یک مهندس ارشد در ساندرلند در سال1885وارد صنعت و تجارت شد و نخستین کارگاه ریخته‌گری در بریتانیا را تاسیس کرد. او در این کارگاه، چوب گلف آلومینیومی تولید کرد که در زمره نخستین نمونه‌ها در انگلستان بود. میلز کارخانه‌ای دیگر در شهر بیرمنگام راه انداخت که در آن ریخته‌گری برای صنایع اتومبیل و هواپیما انجام می‌داد.

صنایع نظامی و اختراع نارنجک مدرن
ویلیام میلز در سال1915کارخانه‌ای دیگر را در بیرمنگام تاسیس کرد که در آن اتفاق بزرگی رخ داد. میلز در این کارخانه، نارنجک دستی‌ای با نام بمب میلز تولید کرد؛ اختراعی مهم و مخرب که هنوز هم در جنگ‌های مختلف در دنیا، نقشی کلیدی ایفا می‌کند. تا پیش از بمب میلز، نارنجک‌های مختلفی در دنیا تولید شده بودند که بیشتر آنها برای مهاجم خطرناک‌تر بودند تا دشمن! نارنجک‌های نخستین، توپ‌های توخالی آهنی‌ای بودند که با باروت پر شده و با آتش‌زدن فتیله، مهیای انفجار می‌شدند. کارایی پایین و همچنین خطرناک بودن‌شان، باعث شد تا مدت‌ها، هیچ ارتشی سراغ نارنجک نرود و این سلاح، کم‌کم درحال محو شدن بود اما میلز با نمونه‌ تولید‌شده‌اش، بار دیگر نظر کارشناسان نظامی را به‌خود جلب کرد. در جنگ جهانی اول، سلاح او به‌وفور توسط نیروهای انگلیسی و همچنین متفقین مورد استفاده قرار گرفت و کارخانه میلز، 75میلیون نارنجک در انواع مختلف را در طول این جنگ تولید کرد.

پایان راه
سر ویلیام میلز که در کنار نارنجک، اختراع‌های بسیاری در زمینه موتور و دنده کشتی‌ها و قایق‌ها داشت، سرانجام در روز هفتم ژانویه سال1932و در 76سالگی از دنیا رفت. 

نمونه‌های نخستین
نارنجک‌های نخستین، توپ‌های توخالی آهنی‌ای بودند که با باروت پر شده و با آتش‌زدن فتیله، مهیای انفجار می‌شدند. کارایی پایین و همچنین خطرناک بودن‌شان، باعث شد تا مدت‌ها، هیچ ارتشی سراغ نارنجک نرود

این خبر را به اشتراک بگذارید