• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
پنج شنبه 17 اسفند 1396
کد مطلب : 8960
+
-

از قهرمانی در آسیا با اشتباه واضح سعد کمیل تا تلاش برای تاثیرگذاری بر مسعود مرادی و کمک‌هایش و ... در نهایت دو پنالتی اشتباه علیه استقلال.

العین دوستدار داور‌ها!

العین دوستدار داور‌ها!

دو‌پنالتی عجیب، سرنوشت بازی استقلال مقابل العین امارات را تغییر داد. آیا اشتباهات داور مالزیایی سهوی بود؟

سخت می‌شود با قاطعیت به این سؤال جواب داد. 24‌ساعت قبل از بازی استقلال و العین، یک تیم دیگر اماراتی در تهران مقابل پرسپولیس به‌میدان رفت. تیم‌داوری در آن بازی 2‌اشتباه سرنوشت‌ساز داشت. گلی که فرشاد احمدزاده زد، آشکارا آفساید بود اما کمک داور آن‌را ندید. در نیمه‌دوم هم مدافعان پرسپولیس در محوطه جریمه روی مهاجم الوصل خطا کردند اما داور این صحنه را هم اشتباه سوت زد و توپ را به‌جای نقطه پنالتی، پشت‌18 کاشت.

استناد به اشتباهات داوری در بازی پرسپولیس- الوصل، تئوری «دست‌های پشت‌پرده» علیه فوتبال ایران را به چالش می‌کشد. آیا ممکن است یک تیم‌اماراتی مقابل استقلال از حمایت دست‌های پشت‌پرده برخوردار باشد اما تیم‌دیگرشان در تهران، نه تنها این امتیاز را نداشته باشد که برعکس، با اشتباهات داوری بازنده شود؟ شاید تعجب کنید اما پاسخ این سؤال مثبت است. بله امکان دارد!  العین، یکی از ثروتمندترین تیم‌های امارات است. تنها تیم این کشور که سابقه قهرمانی در آسیا را هم دارد. در کنار استفاده از مربیان و بازیکنان تراز اول، آن‌ها به تلاش برای تأثیرگذاری بر داورها هم معروفند. یکی از ایرانیان مقیم امارات که سال‌هاست اتفاقات فوتبالی این کشور را از نزدیک دنبال می‌کند، با تأیید این موضوع به همشهری ورزشی می‌گوید: « العین قدرت زیادی دارد؛ هم در زمین فوتبال و هم بیرون از زمین. در لیگ داخلی امارات هم اغلب تیم‌ها دل‌‌خوشی از داوری بازی‌هایشان مقابل العین ندارند. معروف است که آن‌ها از هر ابزاری برای برنده شدن استفاده می‌کنند.» سال‌2003 العین در شرایطی لیگ قهرمانان آسیا را برد که در بازی رفت فینال، تیم «بی ای سی ترو» از تایلند را 2‌بر صفر شکست داده بود. بازی برگشت در تایلند برگزار شد و قضاوت آن به سعد کمیل، داور سرشناس کویتی داده شد. تیم تایلندی با یک گل از العین پیش افتاد. دقایقی بعد آن‌ها با یک کرنر و ضربه‌سر مهاجمشان گل دوم را هم زدند. داور، این گل را مردود کرد. تصاویر آهسته اما نشان می‌داد هیچ اتفاقی نیفتاده است. در حقیقت یکی از مدافعان العین با برخورد با مدافع دیگر این تیم و بدون دخالت مهاجمان تایلندی به زمین افتاده بود.  العین آن بازی را با همان یک گل خورده به پایان رساند و قهرمان آسیا شد.

سال بعد آن‌ها دوباره به یک‌چهارم ‌نهایی لیگ قهرمانان آسیا رسیدند. در این مرحله باید با جونبونک موتورز کره‌جنوبی بازی می‌کردند. تیم داوری آن بازی از ایران بود. مسعود مرادی، داور وسط، علی خسروی و مرتضی کریمی، کمک‌داور و فرج‌الله یثربی، داور چهارم.  علی خسروی تأیید می‌کند که مسئولان العین تلاش کردند که با تیم داوری ایران ارتباط برقرار کنند. او به همشهری ورزشی می‌گوید:« ما هنوز ایران بودیم که آن‌ها در تماس با فدراسیون سراغمان را گرفته بودند. یکی از نزدیکان این تیم فارسی بلد بود و تلاش می‌کرد به ما نزدیک شود. راستش ما خیلی چیزها در مورد العین و نفوذش روی داورها شنیده بودیم.» کار به جایی می‌رسد که داوران ایرانی موضوع را به ناظر عربستانی بازی اطلاع می‌دهند. ناظر از آن‌ها می‌خواهد که بی‌توجه به حواشی کارشان را بکنند.آن بازی را جونبوک موتورز می‌برد و العین حذف می‌شود.
موضوع دیگری که احتمال تعمدی بودن اشتباهات داور بازی العین - استقلال را پررنگ می‌کند، حضور شمس‌المائدین به‌عنوان رئیس دپارتمان داوری کنفدراسیون فوتبال آسیاست. او که از داوران بازنشسته سنگاپور است مدتی مسئول داوری در فدراسیون امارات بوده است!

این خبر را به اشتراک بگذارید