• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
یکشنبه 3 آذر 1398
کد مطلب : 88552
+
-

همه فرهنگیان 3ساله صاحبخانه می‌شوند

همه فرهنگیان 3ساله صاحبخانه می‌شوند

دیروز وزیران راه و شهرسازی و آموزش‌وپرورش طی مراسمی، تفاهمنامه احداث ۱۷۰هزار واحد مسکونی برای فرهنگیان را امضا کردند که طی آن مقرر شد این طرح ظرف 3سال به سرانجام برسد. طبق اعلام وزیر راه و شهرسازی، فرهنگیانی که برای مسکن ملی ثبت‌نام کرده‌اند در اولویت صاحبخانه شدن موضوع این تفاهمنامه قرار دارند.
به گزارش همشهری، براساس برنامه اقدام ملی تأمین مسکن، دولت ساخت و واگذاری 400هزار واحد مسکونی در سراسر کشور را هدف‌گذاری کرده؛ اما در کنار این برنامه، طرح تأمین مسکن کارمندان دولت (تامکاد) را نیز مدنظر قرار داده و تاکنون 2تفاهمنامه در این زمینه به امضا رسانده است.

تامکاد فرهنگیان
پیش‌ازاین وزارت راه و شهرسازی نخستین تفاهمنامه تامکاد را برای احداث ۱۰۰هزار واحد مسکونی ویژه کارکنان نیروهای مسلح با وزارت دفاع امضا کرده بود و حالا تفاهمنامه‌ای مشابه را برای احداث 170هزار واحد مسکونی ویژه فرهنگیان با وزارت آموزش‌وپرورش امضا کرده است. به‌گفته وزیر راه و شهرسازی، احداث این واحدها طی 3سال محقق می‌شود و فرهنگیانی که در استان‌های مختلف در مرحله اول مسکن ملی ثبت‌نام کرده‌اند در اولویت خانه‌دارشدن طبق این تفاهمنامه قرار می‌گیرند. البته محمد اسلامی بر این نکته تأکید کرده که اگر تعداد فرهنگیان معرفی شده از وزارت آموزش ‌و پرورش معادل حداکثر ظرفیت این تفاهمنامه باشد، به ظرفیت مسکن ملی شهر موردنظر اضافه می‌شود تا امکان ثبت‌نام سایر اقشار در مسکن ملی محفوظ بماند. او همچنین تکرار الگوهایی نظیر احداث و توسعه شهرک‌های فرهنگیان را امکان‌پذیر دانست و اعلام کرد: تعاونی‌های مسکن که در آموزش‌وپرورش فعالیت داشته‌اند می‌توانند در احداث مسکن فرهنگیان موضوع این تفاهمنامه وارد عمل شوند.

نرخ سود تسهیلات مسکن فرهنگیان
وزیر راه و شهرسازی در حاشیه امضای تفاهمنامه احداث 170هزار واحد مسکونی برای فرهنگیان گفت: منابع مالی موردنیاز برای احداث بخشی از این طرح در قالب تسهیلات بافت فرسوده و با نرخ بهره 9درصد تأمین خواهد شد که در قالب آن دولت 50درصد تسهیلات را با نرخ سود صفر تامین می‌کند و 50درصد دیگر را نیز بانک‌ها با نرخ 18درصد تأمین خواهند کرد. به گفته اسلامی، وزارت آموزش‌وپرورش طی 2هفته، اسامی فرهنگیان مشمول را به وزارت راه ارائه خواهد داد. طبق اظهارات مطرح شده در مراسم امضای تفاهمنامه ساخت مسکن فرهنگیان، مقرر شده امکانات 2وزارتخانه اعم از امکانات ملکی تسهیلاتی در کارگروهی که برای عملیاتی شدن تفاهمنامه تشکیل شده، احراز و برای عملیاتی شدن این تفاهمنامه به‌کار گرفته شود.

 حق‌التدریسی‌ها هم مسکن می‌گیرند
وزیر آموزش و پرورش در جریان امضای تفاهمنامه احداث مسکن فرهنگیان گفت: برآوردها نشان می‌دهد ۱۷۰هزار فرهنگی بدون مسکن داریم که مسکن موردنیاز آنها ظرف 3سال با امکانات 2وزارتخانه آموزش‌وپرورش و راه و شهرسازی و با همکاری ۳۷۵تعاونی مسکن فرهنگیان از محل منابع بانک مسکن، سایر منابع و منابع دیگر بانک‌های عامل احداث می‌شود. به گزارش همشهری، محسن حاجی میرزایی، درباره مشمولان طرح مسکن فرهنگیان نیز اظهار کرد: بازنشستگان و انواع استخدامی‌های این وزارتخانه، اعم از حق‌التدریسی‌ها مشمول این طرح مسکن می‌شوند.

ظرفیت مسکن ملی کم‌وزیاد می‌شود
وزیر راه و شهرسازی درخصوص ثبت‌نام متقاضیان در طرح اقدام ملی تأمین مسکن در هفته‌های گذشته گفت: استقبال‌ها روند مثبتی داشته و تاکنون ۱۰شهر مشخص شده که باید ظرفیت‌های جدیدی به مسکن ملی آنها اضافه شود. همچنین در تعدادی از شهرها نیز ظرفیت تکمیل نشده است که درصورت وجود متقاضی جدید امکان ثبت‌نام آنها دوباره مهیا خواهد شد. به گفته اسلامی، ثبت‌نام در مسکن ملی بعد از برقراری عدالت در دسترسی به اینترنت ازسر گرفته می‌شود و امکان ثبت‌نام در این طرح برای همه اقشار خانه‌اولی ازجمله فرهنگیان فراهم است.

این خبر را به اشتراک بگذارید