• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
شنبه 2 آذر 1398
کد مطلب : 88453
+
-

سانس آخر تورم با بنزین هزارتومانی

سانس آخر تورم با بنزین هزارتومانی

مرکز آمار ایران از کاهش شاخص نرخ تورم ماهانه، نقطه به نقطه و سالانه در آبان‌ماه امسال خبر داد که آخرین سانس تورم در عصر بنزین هزارتومانی به‌حساب می‌آید. براساس اعلام این نهاد آماری، نرخ تورم ماهانه از 1.7درصد در مهرماه با یک دهم درصد کاهش به 1.6درصد در آبان‌ماه و نرخ تورم نقطه به نقطه از 28.3درصد مهرماه با 1.3درصد افت به 27درصد در آبان‌ماه رسیده است. به این ترتیب شاخص نرخ تورم سالانه هم 9دهم درصد ریزش کرده و از 42درصد در مهرماه به 41.1درصد در آبان‌ماه رسیده است. نخستین روز آذرماه امسال نخستین نشانه‌های افزایش قیمت بنزین و تأثیر آن بر نرخ تورم و شاخص قیمت کالاها و خدمات مصرفی مردم رونمایی می‌شود و مشخص خواهد شد که سیاست دولت در مهار قیمت‌ها و کنترل بازارها تا چه اندازه توانسته جلوی رشد قیمت‌ها و مهار تورم را بگیرد.

تصویر تورم در شهر و روستا 
نکته قابل تأمل در گزارش تغییرات نرخ تورم آبان‌ماه اینکه، نرخ تورم ماهانه در مناطق شهری ایران نسبت به مهرماه کاهش یافته و از 1.9درصد به 1.5درصد رسیده است، اما شاخص نرخ تورم ماهانه در مناطق روستایی روند معکوس نسبت به مناطق شهری را تجربه کرده است؛ به‌گونه‌ای که میانگین تغییر قیمت کالاها و خدمات مصرفی روستاییان در آبان امسال نسبت به آذرماه امسال روندی افزایشی داشته و از 8دهم درصد مهرماه به 1.8درصد در آبان‌ماه جهش پیدا کرده است. همچنین متوسط قیمت کالاها و خدمات مصرفی در مناطق شهری ایران از 28.3درصد مهرماه به 27درصد در آبان‌ماه و در مناطق روستایی از 28.5درصد در‌ماه مهر به 27.3درصد در‌ماه آبان کاهش یافته که نشان از سنگینی فشار تورم بر دوش ساکنان مناطق روستایی نسبت به مناطق شهری ایران دارد. مصداق روشن اینکه در حالی نرخ تورم سالانه ایران در آبان‌ماه به 41.1درصد رسیده که میانگین تغییر قیمت کالاها و خدمات در 12‌ماه منتهی به آبان امسال در مناطق شهری 40.3درصد و در مناطق روستایی 45.1درصد برآورد شده که نشان از نرخ تورم سالانه روستاهای کشور 5درصد بالاتر از مناطق شهری است.

گرانی ادامه دارد
به گزارش همشهری، هرچند دولت تلاش می‌کند تا جلوی رشد قیمت کالاها و خدمات پرمصرف و ضروری مردم در اثر اجرای نظام سهمیه‌بندی و افزایش قیمت بنزین را بگیرد و دستور داده تا دستگاه‌های دولتی قیمت کالاها و خدمات خود را افزایش ندهند، اما به‌دلیل نرخ تورم بالا، ادامه رشد قیمت‌ها و گرانی برخی کالاها و خدمات گریزناپذیر است و دست‌کم سبد هزینه خانوارهای ایرانی در آذرماه رشدی یک درصدی را نسبت به آبان‌ماه تجربه خواهد کرد.
مرکز آمار ایران می‌گوید: خانوارهای ایرانی برای خرید یک سبد کالای خوراکی و آشامیدنی یکسان در آبان امسال نسبت به مهر پارسال 1.6درصد، نسبت به آبان سال گذشته 29.8درصد و نسبت به یک سال منتهی به آبان امسال نسبت به‌مدت مشابه آبان سال گذشته 58.5درصد بیشتر هزینه کرده‌اند. براساس این گزارش، در آبان‌ماه نسبت به مهرماه امسال در گروه کالاهای خوراکی و آشامیدنی قیمت کالاهایی چون نان و غلات، شیر، پنیر و تخم مرغ، میوه و خشکبار، سبزیجات و حبوبات افزایش و کالاهایی چون گوشت قرمز و مرغ و برخی کالاهای خوراکی کم‌اهمیت در سبد هزینه خانوارها کاهش یافته است. نکته قابل تأمل اینکه قیمت کالاها و خدمات غیرخوراکی در آبان نسبت به مهر امسال در اکثر گروه‌های کالایی رشد کرده و بیشترین رشد قیمت در گروه خدمات حمل‌ونقل، اجاره‌بها، آب، برق و گاز، پوشاک و کفش مشاهده شده است و حالا با افزایش نرخ بنزین احتمال اینکه نرخ تورم گروه خدمات حمل‌ونقل دچار رشد شود، دور از انتظار نخواهد بود. مرکز آمار ایران درباره تغییرات قیمت‌ها در آبان‌ماه اعلام کرده که در گروه خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات بیشترین افزایش قیمت مربوط به گروه سبزیجات به‌ویژه گوجه فرنگی، پیاز و فلفل دلمه‌ای و گروه لبنیات و تخم مرغ بوده و در گروه کالاهای غیرخوراکی و خدمات، بیشترین رشد قیمت در گروه حمل‌ونقل شخصی رخ داده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید