• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
سه شنبه 28 آبان 1398
کد مطلب : 88122
+
-

لاپاز در محاصره هواداران مورالس

لاپاز در محاصره هواداران مورالس


هواداران اوو مورالس، رئیس‌جمهور مستعفی بولیوی، با بستن بزرگراه‌های منتهی به پایتخت این کشور، باعث کمبود مواد غذایی و سوخت شده‌اند و مردم این شهر برای خرید تخم‌مرغ و کپسول سوخت برای پخت‌وپز، ساعت‌ها در صف می‌ایستند.
به گزارش رویترز، بسته شدن بزرگراه‌ها، باعث قطع دسترسی لاپاز به محصولات مزارع جنوب این کشور شده است. با این حال خرخرس خوستینیانو، یکی از وزرای دولت موقت بولیوی گفته است که دولت یک پل هوایی برای تامین مواد غذایی در لاپاز ایجاد کرده و به مردم گفته است که نگران کمبود مواد غذایی نباشند. به گفته او دولت می‌خواهد چنین پلی را هم برای دیگر شهرهای بزرگ ایجاد کند.
یک هفته بعد از استعفای اوو مورالس، شرایط در این کشور همچنان پرآشوب است و هواداران او با نیروهای امنیتی درگیر هستند. از سوی دیگر، نمایندگان پارلمان هنوز موفق نشده‌اند زمان دقیقی برای برگزاری انتخابات جدید مشخص کنند. مورالس در پی اعتراض‌های شدید مردمی به نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری و با فشار ارتش از سمت خود استعفا داد. مخالفان، او را متهم می‌کردند که با دستکاری نتایج انتخابات در این کشور، آرای خود را بالا برده تا در همان دور اول، پیروز انتخابات باشد. مورالس که بعد از استعفا به مکزیک رفته و در آنجا مستقر است این اتهام‌ها را رد کرده و خواستار بازگشت به کشورش و به پایان رساندن دوره ریاست‌جمهوری‌اش شده است. هواداران مورالس که عمدتا مزرعه‌داران کوکا در منطقه کوهستانی آند در این کشور هستند، از آن زمان به خیابان‌ها آمده‌اند و در مواردی با بازوکاهای خانگی و نارنجک‌های دست‌ساز با نیروهای امنیتی به زد و خورد پرداخته و خیابان‌ها و بزرگراه‌ها را بسته‌اند. برخی از هواداران مورالس خواستار استعفای خنین آنیز، رئیس‌جمهور موقت این کشور هستند. آنها به این نماینده محافظه‌کار سابق ضرب‌الاجل داده‌اند که از سمت خود کناره‌گیری کند و خواستار برگزاری انتخابات در 90روز آینده هستند. با ادامه بسته‌ماندن بزرگراه‌های منتهی به لاپاز، قیمت سوخت به‌شدت بالا رفته و بسیاری از مردم در مناطق فقیرنشین این شهر مجبور شده‌اند روی آتش چوب پخت‌وپز کنند. علاوه بر این، گروه‌های کارگری متحد با مورالس خواستار اعتصاب سراسری در این کشور شده‌اند و به همین‌خاطر بیم آن می‌رود که کمبودهای مواد اولیه در روزهای اولیه، حتی شدیدتر شود.
آنیز در ابتدای شروع به‌کار با برگزاری انتخابات زودهنگام موافقت کرده، اما دست به تغییرات گسترده در سیاست داخلی و خارجی این کشور زده است. او ارتباط سیاسی با ونزوئلا را قطع کرده و از دیپلمات‌های این کشور خواسته سریعا بولیوی را ترک کنند. دولت او همچنین کوبا، دیگر متحد مورالس را متهم کرده است که به ناآرامی‌ها در کشورش دامن می‌زنند. او در تغییری دیگر، نام روزنامه رسمی دولت را به «بولیوی» تغییر داده است. در دوران مورالس، ‌نام این روزنامه «تغییر» بود. روز جمعه درگیری‌ها در اطراف کوچابامبا، منطقه‌ای که به‌خاطر کشت کوکا معروف است، به خشونت منجر شد و 9نفر در این درگیری‌ها کشته شدند. مخالفان گفته‌اند که پلیس در درگیری‌های این منطقه، از مهمات جنگی برای مقابله با معترضان استفاده کرده است.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :