• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
سه شنبه 15 اسفند 1396
کد مطلب : 8771
+
-

توصیه‌های نجات‌بخش

توصیه‌های نجات‌بخش

فارغ از تأکیدهای فراوان دینی و مذهبی ما مبنی‌بر رعایت حال همسایه‌‌ها، ساکنین آپارتمان‌ها و مجتمع‌‌ها موظفند برای رعایت حسن همجواری، برخی بایدها و نبایدها را مورد توجه قرار داده و رعایت کنند. اگرچه این موارد در قانون پیش‌بینی نشده است ولی رعایت آنها توسط همه آپارتمان‌نشین‌ها منجر به جلوگیری از بروز اختلافات و تنش‌های رایج گوناگون می‌شود. البته به‌صورت عرفی و قراردادی خیلی از موارد را می‌توانید در قوانین مختص به ساکنین آپارتمان‌تان بگنجانید. بنابراین برای آگاهی بیشتر شهروندان رعایت موضوعات زیر توصیه می‌شود:

1- هر نوع تغییری در نما، سر در یا بالکن‌های اختصاصی ممنوع است مگر با توافق اکثریت مالکین؛ البته نمایی مدنظر است که به نوعی خارج از فضای اختصاصی را تحت‌الشعاع قرار دهد. همچنین نصب هرگونه آنتن قابل رویت روی نما یا در بالکن ساختمان بدون اجازه مدیریت ساختمان قدغن است.

2- ساکن هر واحدی در آپارتمان مسئول مستقیم جبران خسارت واردشده به واحد دیگر در اثر گرفتگی لوله‌های فاضلاب، سررفتن آب وان یا سینک و... است.

 3- خودرو، موتورسیکلت یا دوچرخه ساکنین آپارتمان فقط باید در محل‌های از پیش تعیین‌شده پارک شوند. ورود هرگونه وسیله نقلیه مهمان، شست‌وشو، تعمیر و تعویض روغن وسایل نقلیه در پارکینگ یا داخل حیاط مجتمع ممنوع است.

 4- تعمیرات و تغییرات داخلی و خارجی آپارتمان که موجب صدمه به اسکلت اصلی ساختمان می‌شود به هیچ وجه مجاز نیست. اما سایر تعمیرات و تغییرات داخلی آپارتمان‌ها و بخش‌‌های اختصاصی مانند انبار، آن هم با اجازه کتبی مالک و تأیید مدیریت ساختمان در حد معقول بلامانع است.

5- هرگونه پخت‌وپز در بخش‌های مشترک ممنوع است و در داخل بخش‌های اختصاصی فقط در حد معقول و منطقی مجاز است.

 6- مراسم‌ آئینی، جشن و سوگواری و از این قبیل مراسم باید با اجازه مدیریت و پس از اطلاع به همسایه‌ها و رضایت آنها برگزار شود. بهتر است مراسم بین ساعت 16تا حداکثر 22 انجام پذیرد.

7- نرده و حفاظ، سایبان و بند برای آویزان‌کردن لباس‌ها که از خارج ساختمان قابل رویت باشد، همچنین کولر و وسایل اینگونه، نباید در بالکن‌ها نصب یا آویزان شوند مگر با اجازه کتبی مدیریت و بر حسب ضرورت.

 8- بستن و مسدودکردن راه دیگر ساکنان ساختمان ممنوع است. همچنین هیچ مالکی نمی‌تواند مانع استفاده دیگر ساکنین از قسمت‌های مشترک ساختمان شود، مگر آنکه رفت‌وآمد یا استفاده از آن قسمت مستلزم عبور از ملک اختصاصی دیگری باشد.

 9- وسایل شخصی ساکنین به هیچ عنوان نباید بیرون از پنجره و یا در پاگردهای عمومی، پاسیو، جلوی در ورودی آپارتمان، در محوطه حیاط و پارکینگ قرار داده شود. به‌خصوص ساکنین طبقه همکف که معمولا بیشتر راه به پارکینگ و حیاط مشترک دارند.

 10- نگهداری حیوانات همچون سگ، گربه، کبوتر، قناری، خرگوش و... در قسمت‌‌های مشترک مانند بالکن، پارکینگ، راه‌پله‌‌ها و محوطه حیاط ممنوع است، اگر چه استفاده از آن مختص یک یا چند واحد باشد.

11- صداهای سرسام‌آور مثل صدای کشیدن صندلی روی کف‌های سنگی، صدای توپ بازی و دویدن بچه‌ها و صداهای مزاحم نباید در طول شبانه‌روز ایجاد شود. صدای مته‌کاری و کوبیدن میخ به دیوار جهت نصب وسایل تزیینی باید در ساعت مناسب روزهای غیرتعطیل انجام شود. البته همین متکه‌کاری و میخ‌کوبی نباید به‌طور مدام و پیوسته انجام گیرد.

 12- هرگونه دخالت و دستکاری در تجهیزات مشترک بدون اطلاع مدیریت ساختمان ممنوع است، مثلا تنظیمات موتورخانه نباید خیلی راحت توسط هر ساکنی، بالا و پایین شود.

13- در مجتمع‌‌ها و آپارتمان‌های فاقد نگهبان، باز و بسته‌کردن در ورودی محوطه یا ساختمان توسط آیفون باید به وسیله افراد بالغ، پس از شناسایی انجام شود.

14- بازی‌کردن بچه‌ها در قسمت‌‌های مشترک درصورت تأیید هیأت مدیره فقط در ساعت‌های تعیین شده و در محل‌های مقرر مجاز است.

 15- در هر ساختمانی می‌توانید ساعتی را برای خاموشی و سکوت درنظر بگیرید. مثلا مدیریت ساختمان با هماهنگی مجمع عمومی ساختمان می‌تواند اعلام کند از ساعت14 تا 17 و یا 9 شب تا 9صبح بازی و هرگونه سروصدا در ساختمان ممنوع است.
 

 

این خبر را به اشتراک بگذارید