• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
سه شنبه 21 آبان 1398
کد مطلب : 87509
+
-

رئیس قوه قضاییه در نخستین اظهارنظر خود، در پاسخی تلویحی به انتقادات رئیس‌جمهور:

گرفتار حاشیه‌ها نمی‌شویم

قضایی
گرفتار حاشیه‌ها نمی‌شویم

رئیس قوه قضاییه در سخنانی در جلسه شورای‌عالی قوه قضاییه بدون اشاره به سخنان انتقادآمیز رئیس‌جمهور از قوه قضاییه، با بیان اینکه مسئله فساد برای همه رنج‌آور شده است، تأکید کرد: دستگاه قضا مصمم است این روند را دنبال کند و هیچ‌گونه حاشیه‌سازی‌، ما را گرفتار نخواهد کرد، از مبارزه با فساد باز نخواهد داشت و روند کار دستگاه قضایی را کند نخواهد کرد. ما مصمم‌تر از همیشه به‌صورت قاطعانه با فساد مبارزه می‌کنیم و مردم را نیز در جریان اقدامات خود قرار خواهیم داد؛ زیرا معتقدیم مشارکت و احساس مسئولیت مردم در این زمینه بسیار مهم است. به گزارش میزان، ابراهیم رئیسی در بخش دیگری از سخنان خود، مبارزه با فساد را نکته‌ای اساسی برای نظام اسلامی دانست و خاطرنشان کرد: مبارزه با فساد در ذات نظام وجود دارد و هیچ‌کس نمی‌تواند دغدغه مردم، نظام و کشور را داشته باشد اما دغدغه مبارزه با فساد را نداشته باشد. رئیس قوه قضاییه با بیان اینکه مبارزه با فساد یک اصل و ضرورت است، تصریح کرد: امروز به برکت خون شهیدان و هدایت‌های مقام معظم رهبری، پرچم مبارزه با فساد برافراشته شده و یک موضوع کاملا همگانی است که مربوط به همه بخش‌ها و آحاد مردم است. هر کس امروز به نام مدیر به مردم خدمتگزاری می‌کند باید بداند توقع مردم از همه دستگاه‌ها، ادارات و سازمان‌ها، سلامت نظام اداری و خدمت بدون شائبه و مبارزه با فساد است.

این نخستین اظهارنظر رئیس قوه قضاییه پس از انتقادات رئیس‌جمهور در جمع مردم یزد بود. حسن روحانی روز یکشنبه در این سخنرانی، نحوه مبارزه با مفاسد اقتصادی را به نقد کشید و با طرح این سؤال که مبارزه با فساد دانه‌درشت‌ها کجاست و چرا به این فسادها و پول‌ها رسیدگی نمی‌شود، تصریح کرد: درمورد اینکه چند نفر را به دادگاه کشانده و تبلیغ مبارزه با فساد شود، بدانید که سرِ مردم کلاه نمی‌رود. مردم باید بدانند پولی که از بیت‌المال پرداخت شده، چگونه و کجا رفته و چه کسانی مسئول هستند و در این زمینه قضات و دادستان‌های شریف نباید از پیگیری این پرونده‌ها بترسند و سرنوشت این پول‌ها را برای مردم روشن کنند؛ در غیر این‌صورت به مناسبت‌های مختلف و مورد به مورد این ارقام را به مردم توضیح خواهم داد. روحانی در بخش دیگری از سخنان خود در یزد ابراز داشت: در مورد اینکه هنوز بعد از گذشت چند سال برای ما روشن نیست آقایی که 2میلیارد و 700میلیون دلار پول مردم را خورده و او را دستگیر کرده‌اند و حتی حکم اعدام هم برایش صادر شده و اکنون در زندان است، الان این پول کجاست و چه کسانی مسئول هستند و چرا آنهایی که در این زمینه نقش داشتند، برای مردم توضیح داده نمی‌شود. رئیس‌جمهوری با اشاره به پول‌های بلوکه‌شده ایران در آمریکا در دولت محمود احمدی‌نژاد، خاطرنشان کرد: همچنین از همه مسئولان و ارگان‌ها می‌خواهم درباره 2میلیارد دلار پولی که به حلقوم آمریکا ریخته شد و دولت قبل 10‌ماه فرصت داشت که آن پول را از حلقوم آمریکا درآورد، اما دست روی دست گذاشت، به مردم توضیح دهند.

ساعاتی پس از انتقادات روحانی از عملکرد دستگاه قضا در زمینه مبارزه با فساد، غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی قوه قضاییه در واکنش به اظهارات رئیس‌جمهور با اشاره به رسیدگی علنی پرونده بابک زنجانی، گفت: در این پرونده علاوه بر بابک زنجانی، برخی از افراد دیگر محکومیت‌های سنگینی پیدا کردند. از افراد متعددی تحقیقات قضایی انجام شد؛ ازجمله از برخی از وزرا و مدیران دولت قبل تحقیقات لازم متناسب با نقش آنها در این حوزه صورت گرفت و برای برخی از مدیران و معاونین وزارت نفت، کیفرخواست صادر شده که متأسفانه برخی از این افراد در دولت جدید ارتقای سمت هم پیدا کرده‌اند. به گزارش ایسنا، اسماعیلی با اشاره به تلاش‌های قوه قضاییه برای شناسایی اموال بابک زنجانی، افزود: ما تعجب می‌کنیم که آیا رئیس‌جمهور محترم از پیگیری‌های دستگاه قضا در این پرونده بی‌اطلاع است؛ آیا وزارت نفت گزارش اموالی را که قوه قضاییه در اختیار او قرار داده به رئیس‌جمهور و دولت محترم ارائه نکرده است؟ و چرا باید این قبیل از مسائل در تریبون عمومی و در جمع مردم بیان شود و موجبات یأس و ناامیدی مردم را فراهم کند. وی ادامه داد: بارها اعلام کرده‌ایم که همه مقامات و مدیران مکلف هستند هرگاه از فسادی مطلع شدند، موضوع فساد را با ذکر ادله و مستندات به دستگاه قضایی اعلام کنند و ما حتما رسیدگی می‌کنیم و نتیجه رسیدگی را هم به اطلاع مردم می‌رسانیم.

این خبر را به اشتراک بگذارید