نبرد در سرزمین اژدها
چری تیگو 5، هایما S7توربو یا جک S5 کدام کراساوور سایز متوسط بازار ارزش خرید دارد؟
اشکان آثار_خبرنگار
در بازار ایران، برخی خودروها به اشتباه در کلاسهایی دستهبندی میشوند که در اصل به آن تعلق ندارند. در واقع نبود خودروهای مرجع در ایران باعث شکلگیری چنین اتفاقی شده است. بهنحوی که اگر خودروهای جمس یوکان یا کادیلاک اسکلید در ایران وجود داشت دیگر به لندکروز شاسی بلند سایز بزرگ گفته نمیشد؛ چرا که این خودرو یک شاسی بلند سایز متوسط است. همین مثال برای خودروهایی نظیر جکS5، هایما S7 و چریتیگو نیز مصداق دارد چرا که این خودروها در بین عامه مردم بهنام خودروهای شاسی بلند شناخته شده و در کلاس کراساوورها دستهبندی میشود؛ کلاسی که خودروهای مانندساندرو استپوی، H30کراس و کوییک نیز در آن حضور دارند. با بررسی قیمت و کیفیت این خودروها، سعی داریم مشتریان را راهنمایی کنیم که کدامیک از این 3خودرو چینی ارزش خرید در بازار کم تنوع ایران را دارد.
جک S5
جک S5 بهعنوان نخستین کراساوور کمپانی چینی جک پا به بازار ایران گذاشت. این خودرو زمانی به بازار ایران عرضه شد که پیش از آن دیگر محصول این خودروساز چینی یعنی جک j5 با استقبال بسیار زیاد مشتریان ایرانی مواجه شده بود. این خودرو هماکنون با قیمت 259میلیون تومان در بازار به فروش میرسد که با توجه به گرانیهای اخیر توسط نمایندگی رسمی فروش، بهنظر میرسد جک S5 نیز ارزش پرداخت چنین مبلغی را ندارد اما جدای مسئله قیمت میتوان گفت، خودروی مذکور به دلایلی مانند طراحی بسیار محافظهکارانه اما دلنشین و کیفیت خوب فضای داخل کابین با وجود جذابیت بسیار کم، همچنان ارزش خرید را دارد.
هایما S7 توربو
هایما ابتدا با پیشرانه 2لیتری تنفس طبیعی و در ادامه نمونه توربو آن به بازار عرضه شد. طراحی خارجی این خودرو چنگی به دل نمیزند و داخل خودرو نیز حرفی برای گفتن ندارد. همچنین متریال استفاده شده در این خودرو در حد یک خودروی 277میلیون تومانی نیست با این روند هایما S7 توربو نیز از نظر مبلغ پرداختی مشتریان در مقابل امکاناتی که به آنها ارائه میدهد، نمره پایینی دریافت میکند. تنها نکته مثبت این خودرو عملکرد فنی آن است که شاید خریدار را مجاب به پرداخت چنین پولی میکند.
چریتیگو 5
چریتیگو5 در ایران یکبار فیسلیفت و یکبار دیگر به تجهیزاتش اضافه شد. این خودرو از بدو ورود به بازار توانست سهم فروش خوبی را کسب و به سرعت جای خود را در دل خریداران باز کند. طراحی تیگو5 بسیار محافظهکارانه است اما به هیچ عنوان بد نیست. داخل کابین تیگو5 جدید نیز مانند طراحی خارجی آن قابلقبول است و متریال استفاده شده در آن نیز کیفیت خوبی دارد. اما برچسب قیمتی 265میلیون تومانی این خودرو به هیچ عنوان قابلقبول نیست. چرا که با پرداخت چنین مبلغی شما خودرویی در خور پولتان را تحویل نخواهید گرفت. بازار دست دوم این خودرو نیز نه آنچنان مطلوب و نه آنچنان بد است که بشود آن را از این دید قضاوت کرد.
نبض بازار
اگر مشکلات تامین بودجه خرید شما را محدود نکرده است و میخواهید انتخابی عاقلانه بدون توجه به آپشنهای پرزرق و برق داشته باشید، باز این جک S5 است که برای خرید گزینه بهتری نسبت به هایما و چری محسوب میشود. بعد از جک S5، اولویت با هایما S7 خواهد بود که از نظر آپشن تکمیلترین خودروی این مقایسه بوده و از نظر پیشرانه نیز چیزی از جک S5 کم ندارد
مقایسه
با مقایسه این سه خودرو متوجه خواهیم شد که در بحث اندازه و فضای کابین، هر کدام در یک بخش از دو رقیب دیگر سرتر هستند. اما نکته مهم در اندازه خودرو فاصله دو محور و عرض آن است که نشان میدهد این خودرو چقدر برای سرنشینان جا دارد و راحت است. با توجه به این مقیاس است که میتوان برتری را به جک S5 داد چرا که عریضترین و جادارترین کابین را در مقایسه با چریتیگو 5 و هایما S7 توربو در اختیار دارد. در مبحث پیشرانه نیز این جک S5 است که بهدلیل تجهیز به یک گیربکس اتوماتیک دوکلاچه دارای قدرت و گشتاور بالاتری است و این برتری خود را به دو رقیب دیگر دیکته میکند. اما در بخش آپشن، جک S5 در مواردی بسیار ریز، قافیه را به چریتیگو 5 و هایما S7 توربو میبازد. جک S5 همچنین بهدلیل نداشتن کروز کنترل، کنترل کشش، دوربین جانبی، دوربین 360درجه، دیلایت و... کمی از رقبای خود عقب میماند.
نتیجهگیری
جک S5 ارزانترین خودرو در این مقایسه است و با قیمت 259میلیون تومانی خود، در بازار ایران خودرویی با قیمت و کیفیت معقول بهنظر میرسد. از سوی دیگر هایما S7 توربو بهدلیل کاهش تولید، گرانترین خودروی این گروه است که آپشنهای بیشتری در اختیار شما قرار خواهد داد و تیگو 5 نیز همانند قیمتی که دارد از نظر آپشن و پیشرانه در بین این دو خودرو قرار میگیرد. همچنین قطعا گزینه بهتر از نظر قیمت در بازار دسته دوم جک S5خواهد بود. اگر مشکلات تامین بودجه خرید شما را محدود نکرده است و میخواهید انتخابی عاقلانه بدون توجه به آپشنهای پرزرق و برق داشته باشید، باز این جک S5 است که برای خرید گزینه بهتری نسبت به هایما و چری محسوب میشود. بعد از جک S5، اولویت با هایما S7 خواهد بود که از نظر آپشن تکمیلترین خودروی این مقایسه بوده و از نظر پیشرانه نیز چیزی از جک S5 کم ندارد.