• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
سه شنبه 14 آبان 1398
کد مطلب : 86974
+
-

باتری تقلبی خودرو نداریم

باتری تقلبی خودرو نداریم


 قیمت و کیفیت باتری‌های خودرو عرضه شده در بازار از جمله دغدغه‌های مالکان خودرو به‌خصوص از نوع دست دوم و کارکرده آن است. همچنین شرایط تعویض و تفاوت قیمت انواع باتری نو و کارکرده نیز به این مشکلات دامن زده است. با تقی علی اکبری- رئیس اتحادیه سازندگان و فروشندگان باتری- گفت‌وگو کرده‌ایم.

سهم باتری خارجی خودرو از بازار چقدر است؟ 
اکنون واردات رسمی باتری خودرو مقرون به صرفه نیست و چنین باتری‌هایی که در بازار بسیار کم است، از طریق قاچاق وارد شده و به‌دلیل پرداخت نکردن حقوق گمرکی قادر به رقابت با باتری‌های داخلی است. اما باتری‌های خارجی از نظر کیفیت برتری چندانی نسبت به باتری‌های خودرو تولید داخل نداشته و از نظر خدمات نیز وضعیت باتری‌های داخلی بهتر است.

برخی از عرضه باتری‌های تقلبی در بازار خبر ‌می‌دهند، این موضوع صحت دارد؟ 
 باتری تقلبی در بازار نیز وجود ندارد چرا که اکنون حدود 12کارخانه باتری‌سازی‌ داخلی فعال است که با یکدیگر رقابت نزدیکی داشته و محصولاتی با کیفیت و گارانتی خوب به مشتریان عرضه می‌کنند. علاوه بر آن حدود 7کارخانه دیگر نیز وجود دارد که نیمه فعال بوده یا در حال راه‌اندازی است. با این روند احتیاجی به تقلب در عرضه باتری خودرو نیست و مشتریان نیز هنگام خرید باتری برای اطمینان از سالم بودن آن، باید مشخصات کارت گارانتی را  به شماره اعلام شده در ضمانتامه پیامک کنند و از یک سال تا 16‌ماه گارانتی انواع باتری‌های تولید داخل بنابر خدماتی که شرکت‌های تولید‌کننده می‌دهند، استفاده کنند.

قیمت باتری خودرو چگونه محاسبه می‌شود؟
قیمت باتری براساس میزان آمپر تعیین می‌شود. اکنون در بازار باتری، هر آمپر به نرخ 6هزار و 700تا 6هزار و 800تومان عرضه می‌شود اگر مشتریان هنگام تعویض، باتری فرسوده خودرو را بدهند 30درصد مبلغ کلی باتری نو کسر می‌شود. مثلا برای تعویض باتری خودروی پراید با 55آمپر با پژو که 66آمپر است مشتری باید مابه‌التفاوت 11آمپری را به نرخ هر آمپر 2هزار و 200تومان پرداخت کند.

پس چرا هنوز هم خرید باتری خودرو با قیمت و گارانتی مناسب دغدغه مشتریان است؟
ممکن است برخی عرضه کنندگان باتری تخلف داشته باشند که اتحادیه برای رسیدگی به تخلفات آمادگی دارد. اما شرایط کنونی بازار باتری به گونه‌ای است که بسیاری از واحدهای صنفی که قبلا باتری خودرو را از کارخانه خرید و نگهداری کرده‌اند، به دلیل خطر اتمام  مدت انقضای باتری خودرو این اقلام را زیر قیمت کارخانه به مشتریان عرضه می‌کنند. چرا که امکان دپو و نگهداری باتری مانند بسیاری از کالاهای صنعتی وجود ندارد. وقتی تاریخ باتری رو به انقضا  می‌رود قیمت آن کاهش می یابد و این امر موجب زیرقیمت فروشی در بازار باتری شده است. از نظر تولید نیز کارخانجات داخلی مشکلی ندارند و میزان تولید داخل باتری اتومبیل جوابگوی نیاز بازار است. ثبات نرخ ارز و بهبود شرایط تامین مواد اولیه موجب شده تا وضعیت تولید داخل باتری خودرو بهبود یابد به نحوی که اکنون حدود 80تا 85 درصد نیاز بازار به باتری خودرو از طریق تولید داخل وتنها حدود 10 تا 15 درصد از طریق باتری‌های وارداتی تامین می شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید