• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
چهار شنبه 8 آبان 1398
کد مطلب : 86523
+
-

دولت، تخریب «چغاگاوانه» را متوقف کرد

معاون اول رئیس‌جمهوری از استاندار کرمانشاه خواست با قاطعیت از انجام هرگونه فعالیت عمرانی در محوطه تاریخی «چغاگاوانه» جلوگیری کند

دولت، تخریب «چغاگاوانه» را متوقف کرد

دولت، دستور توقف احداث تقاطع غیرهمسطح بر تپه‌ باستانی چغاگاوانه در اسلام‌آباد غرب را صادر کرد و اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهوری با تأکید بر اهمیت حفظ آثار تاریخی از استاندار کرمانشاه، خواست، «با قاطعیت از انجام هرگونه فعالیت عمرانی توسط هر دستگاهی در محوطه تاریخی «چغاگاوانه» در شهرستان اسلام‌آباد غرب جلوگیری کند.»
به‌گزارش صدای میراث، با دستور ارسال شده از سوی دولت به‌نظر می‌رسد اصرار مدیران شهری اسلام‌آباد غرب بر احداث تقاطع غیرهمسطح بر محوطه باستانی چغاگاوانه نیز به پایان برسد. اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهوری در دستور خود به استاندار کرمانشاه آورده است: جناب آقای بازوند، اهمیت حفاظت از آثار تاریخی بر کسی پوشیده نیست. تپه‌باستانی چغاگاوانه دارای ارزش تاریخی و تمدنی زیادی است. از هرگونه فعالیت عمرانی توسط هر دستگاهی بدون موافقت میراث ‌فرهنگی با قاطعیت جلوگیری شود و نتیجه را اعلام کنید.»
براساس این گزارش، تپه‌باستانی چغاگاوانه درست در وسط شهر اسلام‌آباد غرب در استان کرمانشاه قرار گرفته و در ماجرای احداث تقاطع غیرهمسطح بر این تپه‌باستانی، گرفتار لجبازی مدیران شهری با میراث‌ فرهنگی شده است. شهرداری اسلام‌آباد غرب از سال گذشته در پی احداث تقاطع غیرهمسطح به بهانه رفع مشکلات ترافیکی شهر بود که بخشی از این تپه‌باستانی ثبت ملی شده را نابود می‌کرد. در سوی دیگر وزارت میراث ‌فرهنگی در تلاش برای حفاظت از این اثر ملی کشور بود که در سال۱۳۴۸ به فهرست آثار ملی کشور افزوده شد. نخستین کاوش‌های باستان‌شناسی در تپه‌باستانی چغاگاوانه، به کشف آثاری از عصر آهن متعلق به ۳هزار سال قبل منجر شد و با ادامه کاوش‌ها لایه‌های باستانی عمیق‌تر شد و قدمت تپه به ۴ هزار سال قبل رسید.
باستان‌شنا‌س‌ها در کاوش‌های خود به گل‌نبشته‌هایی به خط میخی بابلی، آویز طلا با نقش خورشید، 2‌مجسمه سفالین از یک گرگ‌سان و دیگری یک الهه باستانی، مهر استوانه‌ای به خط میخی بابلی متعلق به هزاره دوم قبل از میلاد مسیح دست یافتند و بدین‌ترتیب ارزش چغاگاوانه چنان بالا رفت که این اثر در دهه۴۰ شمسی به‌عنوان یک اثر ملی شناخته شد.
امید قادری، مدیرکل میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کرمانشاه به صدای میراث گفته بود:  پرونده این پروژه به اداره کل میراث‌فرهنگی کرمانشاه ارسال شد و اداره کل نیز نامه‌ای به شهرداری اسلام‌آباد غرب ارسال کرد که رفتارشان با تپه‌باستانی چغاگاوانه درست نیست و این پروژه نباید ادامه یابد. پس از این نامه، نامه دیگری به دادستانی اسلام‌آباد غرب برای جلوگیری از این پروژه ارسال شد که هنوز در انتظار تصمیم دادستان است. او گفت: متأسفانه مدیران شهری اسلام‌آباد غرب موضوع را امنیتی کردند و پرونده به شورای تأمین استان رفت که اداره میراث‌فرهنگی استان کرمانشاه نیز در جلسه شورای تأمین از تصمیم به توقف پروژه‌ای که تپه ‌باستانی چغاگاوانه را تخریب می‌کند، دفاع کرد.
به‌گفته امید قادری، اداره میراث‌فرهنگی استان کرمانشاه در موضوع چغاگاوانه در لجاجت شورا و شهرداری گیر کرده و مدیران شهری اسلام‌آباد غرب فکر می‌کنند این پروژه برای آنها حیثیتی شده و به هر قیمتی باید آن را اجرایی کنند.
سیدهادی احمدی‌روئینی، مدیرکل دفتر حفظ و احیای بافت‌ها، بناها و محوطه‌های تاریخی در وزارت میراث ‌فرهنگی نیز به صدای میراث گفت: مدیران شهری اسلام‌آباد غرب می‌خواهند بدون توجه به قوانین میراث ‌فرهنگی اقدام خود را در تخریب چغاگاوانه عملی کنند و درخواست وزارت میراث‌فرهنگی از آنها بازگشت به قانون است؛ چون فرجام محوطه باستانی چغاگاوانه موضوعی نیست که وزارت میراث‌ فرهنگی از آن کوتاه بیاید. 
اکنون معاون اول رئیس‌جمهوری به نمایندگی از دولت طی دستوری به استاندار کرمانشاه از او خواسته است از هرگونه فعالیت عمرانی از سوی هر یک از دستگاه‌ها، بدون موافقت میراث‌فرهنگی در محوطه باستانی چغاگاوانه با قاطعیت جلوگیری کند.

این خبر را به اشتراک بگذارید