• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
چهار شنبه 1 آبان 1398
کد مطلب : 86223
+
-

بن‌بست «‌بی‌بی»

ناکامی بنیامین نتانیاهو در تشکیل دولت، راه را برای نخست‌وزیر شدن رقیب او باز کرده است

خاورمیانه
بن‌بست «‌بی‌بی»


بنیامین نتانیاهو اعلام کرده است که نمی‌تواند دولت تشکیل دهد و حالا نه‌تنها فرصت به رقیب اصلی او در انتخابات اخیر می‌رسد که نخست‌وزیر پرحاشیه رژیم صهیونیستی، ‌یک گام دیگر به پایان حیات سیاسی خود نزدیک می‌شود.
به گزارش بی‌بی‌سی، نتانیاهو در یک دهه اخیر در قدرت بوده، اما بعد از آنکه انتخابات ماه سپتامبر در اسرائیل به بن‌بست رسید، از سوی رئیس‌جمهور رژیم صهیونیستی مأمور تشکیل کابینه شد. با این حال تلاش‌های او بی‌ثمر ماند و در پی ناکامی او، حالا بنی گانتز از حزب آبی و سفید مأمور تشکیل دولت خواهد شد.
 نتانیاهو در مدت زمانی که مأمور تشکیل دولت بود، تلاش زیادی کرد تا با گانتز و حزب او ائتلاف کند اما گانتز از مواضع خود کوتاه نیامد و در نهایت تلاش‌های نتانیاهو بی‌نتیجه ماند. او در ویدئویی که در صفحه فیسبوک خود منتشر کرد، عملا گانتز و حزب او را مسئول هرگونه بن‌بست سیاسی جدید در اسرائیل خواند. اگر گانتز هم نتواند یک ائتلاف حداکثری ایجاد کند، بن‌بست در تشکیل دولت باعث برگزاری سومین انتخابات سراسری در اسرائیل در سال‌جاری میلادی خواهد شد.
نتانیاهو در ویدئویی که منتشر کرده گفته است: «من تمام تلاشم را کردم تا گانتز را به میز مذاکره بیاورم و یک دولت وحدت ملی فراگیر تشکیل دهد و از برگزاری یک انتخابات دیگر جلوگیری کنم. اما متأسفانه، او هر بار (از مذاکره) سر باز می‌زد.» رویون ریولین، رئیس‌جمهور رژیم صهیونیستی گفته است که به گانتز 28روز فرصت می‌دهد تا همچون نتانیاهو برای تشکیل دولت تلاش کند. این نخستین‌بار در 12سال گذشته است که یک‌نفر به جز نتانیاهو مأمور تشکیل دولت در اسرائیل می‌شود.
نماینده‌های عرب‌های اسرائیل در پارلمان، از گانتز حمایت کرده‌اند، با این حال او بیش از 10صندلی برای کسب اکثریت در پارلمان کم دارد. کنست 120کرسی دارد و برای کسب اکثریت، هر ائتلاف به دست‌کم 61کرسی نیاز دارد. ریولین گفته است که تلاش می‌کند جلوی برگزاری یک انتخابات دیگر را در اسرائیل بگیرد. اگر گانتز هم در تشکیل دولت ناکام باشد، پارلمان می‌تواند در آخرین تلاش، یک نامزد دیگر را برای تشکیل دولت معرفی کند تا کار به انتخابات سوم کشیده نشود.
در انتخابات ماه گذشته، حزب راستگرای لیکود به رهبری نتانیاهو 32کرسی کسب کرد و گانتز و حزب راست میانه‌اش هم موفق به کسب 33کرسی شدند. با این حال، نتانیاهو به‌خاطر اینکه شانس بیشتری برای تشکیل دولت داشت مأمور این کار شد. آبی‌وسفید در واکنش به پیام نتانیاهو گفته است: «زمان وقت تلف‌کردن به پایان رسیده و حالا زمان اقدام است.»
ریولین پیشنهاد کرده که 2 حزب بزرگ در اسرائیل با هم ائتلاف کنند و دولت وحدت ملی تشکیل دهند. براساس این توافق، نتانیاهو اسماً نخست‌وزیر می‌شود و امور دولت به‌ دست گانتز سپرده می‌شود.
به گزارش هاآرتص، یک راه‌حل دیگر، نخست‌وزیری چرخشی بین گانتز و نتانیاهو است. آبی‌وسفید اصرار دارد که نوبت اول باید به گانتز برسد و رهبر لیکود، هر کسی که باشد، نباید هیچ اتهامی داشته باشد. معنی دیگر این درخواست عملا این است که نتانیاهو نباید رهبر حزب لیکود باشد چون همین حالا، ‌3پرونده قضایی مهم علیه او درجریان است و ممکن او به‌خاطر این اتهام‌ها حتی زندانی شود. اتهام‌های او ارتشا، تقلب و سوءاستفاده از قدرت هستند و قرار است به‌زودی دادستانی اسرائیل اعلام کند که آیا نتانیاهو به‌خاطر این اتهامات به دادگاه احضار خواهد شد یا نه.
بسیاری، تلاش‌های نتانیاهو برای ماندن در قدرت را تنها راه فرار او از احتمال زندانی‌شدن می‌دانند. به همین‌خاطر است که ناکامی نتانیاهو برای باقی‌ماندن در قدرت، پایان حیات سیاسی او تلقی می‌شود. تحقیقات دادستانی چندهفته دیگر به نتیجه خواهد رسید و به‌سختی می‌توان تصور کرد که یک نخست‌وزیر مستقر، به دادگاه احضار شود. این شرایط به‌خوبی نشان می‌دهد که نتانیاهو با ناکامی در تشکیل دولت به‌عنوان نخست‌وزیر، در چه تنگنایی حیاتی‌ای قرار گرفته است. با وجود این، شانس گانتز هم برای تشکیل دولت در بازه 28روزه چندان بیشتر از نتانیاهو نیست. هم بعد از انتخابات بهار و هم بعد از انتخابات انتهای تابستان، هیچ توافق جامعی برای تشکیل دولت حاصل نشد. گانتز هم که برخلاف نتانیاهو سابقه چندانی در سیاست ندارد، احتمالا توانایی‌های پنهانی خاصی ندارد تا بتواند شرایط را تغییر دهد. از این‌روست که بسیاری پیش‌بینی می‌کنند بن‌بست سیاسی ایجادشده در اسرائیل، در نهایت به برگزاری سومین انتخابات در سال‌جاری منتهی خواهد شد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :