• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
سه شنبه 23 مهر 1398
کد مطلب : 85218
+
-

روی خوش بازارهای جهانی به عسل اردبیل

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان از صادرات عسل استان به بازارهای جهانی و شرکت در نمایشگاه های سالانه آسیا و اروپا با بسته بندی ممتاز خبر داد

صادرات
روی خوش بازارهای جهانی به عسل اردبیل

پوپک قاسمی | اردبیل - خبرنگار:


عسل را می‌توان پرآوازه‌ترین محصول تولیدی استان اردبیل دانست. کیفیت عسل این استان به دلیل برخورداری از مواهب طبیعی، زراعی، باغی و قرار گرفتن در جوار کوه‌های سرسبز سبلان و باغ‌رو زبانزد است. از سال‌های دور، نحوه استفاده بهینه از این ظرفیت دغدغه مسئولان و تولیدکنندگان عسل بوده است.

در حالی که 10 درصد عسل کشور در اردبیل تولید می‌شود و این محصول مشتریان خود را دارد، برندسازی نشدن و مشکل صادرات باعث شده است عسل به جایگاه اقتصادی خود نرسد. این روزها خبرهای دلچسبی از عسل اردبیل به گوش می‌رسد و صادرات این محصول کام تولیدکنندگان را شیرین کرده است. 


رونق صادرات

یکی از عرضه‌کنندگان عسل به بازارهای داخلی و خارجی می‌گوید: در کارگاه مجهز، پولک یا موم عسل گرفته می‌شود و در اندازه‌ها و بسته‌های مختلف بسته‌بندی و آماده صادرات به دیگر استان‌های کشور و کشورهای خارجی می‌شود. 

«محمد شایانی» با بیان این‌که روزی 2 تن بسته‌بندی در این کارگاه انجام می‌شود می‌افزاید: بسته‌بندی‌های سفارشی عمده و خرده را هم قبول می‌کنیم و محصولات این کارگاه حتی به دورترین کشورها مانند کانادا هم صادر می‌شود.  وی تاکید می‌کند: به دلیل رونق صادرات کارگاه با ظرفیت بیشتری فعالیت می‌کند. پیش از این 5 نفر در این کارگاه مشغول بودند و اکنون 10 نفر اشتغال مستقیم دارند.

یکی از عسل‌فروشان اردبیل هم می‌گوید: کیفیت عسل اردبیل در بازارهای جهانی مورد تایید است و باید برای توسعه صادرات آن بیشتر تلاش شود. «بهرنگ توکلی» با اشاره به استقبال گردشگران داخلی و خارجی از کیفیت عسل اردبیل ادامه می‌دهد: مشتریانی داریم که به طور مداوم برای بستگان خود که مقیم لندن هستند، عسل تهیه می‌کنند و در آنجا آن‌قدر استقبال از این عسل زیاد است که از شهروندان انگلیسی هم برای تهیه این محصول از اردبیل سفارش گرفته می‌شود. 


توسعه حوزه صادرات 

رئیس اتحادیه عسل استان اردبیل با اشاره به تاثیر گل‌های شهدزای طبیعت اردبیل در کیفیت عسل تولیدی اظهار می‌کند: سال گذشته عسل استان اردبیل به صورت خام و بدون هیچ برندی به فروش می‌رفت، اما امسال برنامه‌ریزی شده است عسل اردبیل در بسته‌بندی‌های متنوع راهی بازارهای جهانی شود. شرکت‌های بسته‌بندی عسل با تدابیری که انجام شده به برندسازی و بسته‌بندی‌های متنوع روی آورده‌اند که در بازاریابی‌ها تاثیرگذار بوده است. 

«فردین صفوی» با بیان این‌که تولید عسل اردبیل سالانه به حدود 6200 تن در سال می‌رسد، می‌افزاید: از این مقدار عسل تولیدی فقط هزار تن آن در داخل استان عرضه می‌شود. وی با اشاره به اشتغال 10 هزار نفری در بازار تولید و عرضه عسل استان عنوان می‌کند: بازار عسل اردبیل اکنون محدود به کشورهای همسایه و حوزه خلیج‌‌فارس نیست و بسیار فراتر از خاور میانه مشتریان خود را دارد. ما سعی می‌کنیم گستره این بازار را روز ‌به‌‌ روز افزایش دهیم. 

صفوی بیان می‌کند: عسل اردبیل با گرفتن تاییدیه انجمن دیابت کشور باعث آسودگی خیال بیماران در استفاده از این محصول شده است و استفاده‌های جانبی دیگری نیز از این محصول برای درمان دیابتی‌ها می‌شود. با توجه به تحقیقات، داروی ترکیبی از عسل به صورت لوسیون تهیه می‌شود که به دلیل برخورداری از میزان بالای مواد فعال و آنتی‌اکسیدان باعث تسریع ترمیم زخم و مانع بروز آلودگی‌های پوستی می‌شود و این برای بیماران دیابتی بسیار حائز اهمیت است.

اگر بتوانیم فراورده‌های جانبی مانند همین دارو را نیز در داخل استان تولید کنیم، با ارزش افزوده و تنوع بیشتر محصولات خود را به بازار عرضه خواهیم کرد. رئیس اتحادیه عسل استان بر ضرورت معرفی کاربردهای عسل تاکید می‌کند و می‌افزاید: بزرگ‌ترین مصرف‌کننده فراورده‌های موم زنبور عسل در دنیا ژاپنی‌ها هستند که از آن در تولید ترکیب دهان‌شویه‌ها، داروهای درمان زخم‌های دهانی و رفع بوی بد دهان استفاده می‌کنند. 


شرکت در نمایشگاه‌های بین المللی

طبق آمار سازمان جهاد کشاورزی استان در حال حاضر 320 هزار کندوی عسل در استان اردبیل وجود دارد و 1210 میلیارد ریال به طور مستقیم از محل فروش و صادرات عسل عاید استان اردبیل می‌شود. «خلیل نیک‌شاد» رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان، با تاکید بر اهمیت صادرات عسل در بازارهای متنوع جهانی از برنامه‌ریزی برای شرکت در نمایشگاه‌های سالانه عسل در آسیا و اروپا با بسته‌بندی درخور شان عسل سبلان خبر می‌دهد.

این خبر را به اشتراک بگذارید