• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
یکشنبه 13 اسفند 1396
کد مطلب : 8472
+
-

اوکراین؛ سوریه اروپا

شبه نظامیان راست افراطی برای جنگ به اوکراین می‌روند

جهان نما
اوکراین؛ سوریه اروپا

تنها چند روز بعد از هشدارهای جدی پلیس انگلیس درباره ایجاد شبکه تروریستی راست‌های افراطی در این کشور، یک سازمان غیردولتی از اعزام چند فاشیست بریتانیایی به جبهه‌های نبرد اوکراین و روسیه خبر داد.

به گزارش گاردین، سازمان مردم‌نهاد «هوپ نات هیت» (امید به جای تنفر) که فعالیت‌های فاشیست‌ها و نئونازی‌های اروپا را زیرنظر دارد، در گزارش اخیر خود به این موضوع اشاره کرده است که دست‌کم 2بریتانیایی به فاشیست‌های اوکراین در جنگ علیه روسیه پیوسته‌اند. هسته مرکزی راست‌های افراطی در اوکراین تیپ آزوف است که مدت‌هاست با جدایی‌طلبان طرفدار روسیه می‌جنگند. گزارش سازمان هوپ نات هیت تنها 4روز بعد از صحبت‌های مارک راولی، رئیس سابق بخش سیاستگذاری ضد‌تروریسم انگلیس منتشر شد. راولی، در یک کنفرانس خبری فاش کرد که چند طرح تروریستی راست‌های افراطی در سال2017 توسط پلیس ناکام مانده‌اند و از تلاش‌های این گروه‌ها برای ساخت یک شبکه بین‌المللی ترور خبر داد.

حالا انتشار خبر اعزام چند بریتانیایی به جبهه‌های جنگ اوکراین، زنگ خطری در زمینه تجهیز و آموزش هماهنگ راست‌های اروپایی است. براساس این گزارش، یک گروه به‌نام میزانتروپیک دیویژن (لشکر انسان‌گریزها) که با گردان آزوف ارتباط دارد، کار ارتباط با گروه‌های راست افراطی انگلیس را به‌عهده گرفته است. این گروه، هماهنگی و همکاری نزدیکی با گروه تروریستی راست افراطی اقدام ملی و همینطور یک گروه ناسیونالیست افراطی لهستانی مستقر در لندن دارد. شبکه ارتباطی این گروه‌های فاشیست و راست افراطی که مقامات ضد‌تروریستی انگلیس را به‌شدت نگران کرده، سازوکاری مشابه شبکه ارتباطی و همکاری گروه‌های افراطی اسلام‌گرا دارد. گروه‌هایی نظیر داعش و القاعده با استفاده از شبکه‌های ارتباطی خود، نه‌تنها نیروهای خود را در اروپا و خاورمیانه و دیگر مناطق دنیا سازماندهی می‌کردند که از این طریق، برای جنگ در سوریه سربازگیری می‌کردند. حالا راست‌های افراطی از شیوه مشابهی برای ایجاد شبکه استفاده کرده‌اند و این‌بار به‌جای سوریه، سربازگیری برای نبرد در اوکراین انجام می‌شود.

راولی که حدود 10روز دیگر بعد از 31سال حضور در فعالیت‌های سیاستگذاری انگلیس در زمینه مبارزه با تروریسم بازنشسته می‌شود، گروه‌های راست افراطی را با گروه‌های افراطی اسلام‌گرا مقایسه کرد و خطر آنها را «واقعی و نگران‌کننده» خواند. او به‌صورت ویژه، به توانایی و میل شدید این گروه‌ها برای سازماندهی شبکه بین‌المللی اشاره کرد و گفت: «اینجا و آنجا افرادی بودند که به‌صورت ابتکاری تحت‌تأثیر صحبت‌های نژادپرستانه قرار می‌گرفتند و فعالیت‌های تروریستی انجام می‌دادند. راست‌های افراطی، هرگز سازماندهی نشده بودند.»

او بخش‌های زیادی از صحبت‌هایش را به مقایسه گروه‌های راست‌ افراطی و نئونازی با گروه‌های افراطی اسلام‌گرا اختصاص داد و گفت: «این خیلی کنایه‌آمیز است که درحالی‌که ایدئولوژی‌های اسلام‌گرایان و راست‌های افراطی در 2سر طیف قرار دارند، اشتراکات زیادی بین آنها وجود دارد.»

او گفت که هر 2گروه هدف مشترک «افزایش تنش و ایجاد اختلاف در جوامع» را دارند و هر دو با استفاده از روش‌های تبلیغاتی به اهداف خود در جوامع می‌رسند. او به این موضوع اشاره کرد که روش معمول هر دو برای ایجاد تفرقه در جوامع، ترویج نارواداری و ایزوله کردن است و بارها موفق شده‌اند افراد آسیب‌پذیر را به‌خود جذب کنند. توجه سازمان‌های امنیتی و ضدتروریستی انگلیس به راست‌های افراطی اخیرا بسیار بیشتر شده است و گاردین اخیرا فاش کرده که مرکز مشترک تحلیل تروریسم بازبینی گروه‌های راست افراطی را شروع کرده است. این نخستین بار است که این مرکز مهم ضد‌تروریستی، ‌که پیش‌تر وظیفه تحلیل اسلام‌گراهای افراطی و بنیادگراهای ایرلندی را داشته، به موضوع راست‌های افراطی ورود می‌کند.

این خبر را به اشتراک بگذارید