• چهار شنبه 19 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 29 شوال 1445
  • 2024 May 08
شنبه 20 مهر 1398
کد مطلب : 84551
+
-

آشنایی با ساکنان یک مجتمع مسکونی که کم‌مصرف‌ترین مشترک آبفا شناخته شدند

بهار کم‌مصرف

بهار کم‌مصرف

بهاره خسروی_ خبرنگار

 صرفه‌جویی، هنر درست مصرف کردن منابع انرژی است. اهالی ساختمان «بهار» در محله هاشمی با رعایت همین موضوع و توجه به حفظ منابع آبی و با رعایت الگوی مناسب مصرف، جزو مشترکان کم‌مصرف شرکت آبفای منطقه 5 شدند و از سوی این شرکت مورد تقدیر قرار گرفتند. در این گزارش راهی محله هاشمی شدیم و با «‌‌اسماعیل فتحی» مدیر ساختمان مجتمع بهار که در اجرای رعایت الگوی مصرف بهینه آب میان همسایگان نقش بسزایی دارد، گفت‌وگو کردیم.

 مشترکان کم‌مصرف 
مجتمع مسکونی بهار در محله هاشمی، ساختمانی 20 واحدی با 60 ساکن است که در ماه گذشته اهالی آن با رعایت الگوی مصرف بهینه آب، به ازای هر واحد، 16‌مترمکعب آب شرب شهری مصرف کردند. این آمار درحالی است که به گفته کارشناسان سازمان آبفای منطقه5، میانگین جهانی مصرف آب برای یک خانواده ۴ نفره، ۱۵تا ۱۸ مترمکعب در ماه است. اسماعیل فتحی، مدیر مجتمع بهار درباره آن چنین توضیح می‌دهد: «صرفه‌جویی هنر مصرف نکردن نیست، بلکه هنر درست مصرف کردن است. در باور عامیانه، وقتی از کسی تقاضای صرفه‌جویی در مصرف منابع انرژی را داریم، نخستین تصور ذهنی او، خساست به خرج دادن در مصرف انرژی است. آنها مدعی هستند چون هزینه آب‌بها، برق و گاز را می‌دهند نباید هیچ محدودیتی برای مصرف داشته باشند، اما غافل از اینکه منابع انرژی محدود و استفاده از آن سهم همه مردم است.»

 نصب ابزار کاهنده فشارآب 
شست‌وشوی ظرف‌ها، مسواک زدن، حمام کردن، نشتی سیفون دستشویی و مواردی از این دست، بیشترین سهم را در هدر رفت و مصرف بی‌رویه آب شرب شهری دارد. یکی از راهکارها، نصب ابزار کاهنده میزان فشار آب در ساختمان است. فتحی با اشاره به وجود این ابزار مهم در ساختمان بهار ادامه می‌دهد: «صرفه‌جویی در مصرف آب باید در میان خانواده‌ها به‌عنوان یک فرهنگ نهادینه شود. موضوعی که ما از میان اعضای خانواده‌مان آغاز کردیم. به بچه‌ها آموزش دادیم که در زمان مسواک کردن از لیوان برای شست‌وشوی دندان‌ها استفاده کنند، زمان حمام کردن، شیر آب را زیاد باز نگذارند. از همه همسایه‌ها درخواست کردم وضعیت سیفون توالت را بررسی کنند تا خرابی و گرفتگی نداشته باشد.» 

 استفاده از آب‌ استفاده شده 
مصارف خانگی آب مانند شست وشو میوه و سبزیجات، رخت و لباس، نظافت خانه، راه پله و... بیشترین میزان مصرف آب و هدررفت بی‌رویه را به همراه دارد. اما با چند راهکار ساده و مدیریت صحیح در انجام امور جاری و روزمره زندگی می‌توان از هدر رفتن آب پیشگیری کرد. «سیما پردک» همسر اسماعیل فتحی این را می‌گوید و در تکمیل صحبت‌های همسرش به استفاده از آب‌های دست دوم در خانه اشاره می‌کند: «ما «شمالی» هستیم و در شهرمان زیاد با مشکل قطع آب مواجه می‌شدیم. به همین دلیل برای اینکه همیشه آب برای امور خانه‌داری در اختیار داشته باشیم، خلاقیت‌های زیادی را در خانه انجام می‌دادیم. معمولاً از آب شست‌وشوی سبزیجات، آبکش کردن برنج، برای آبیاری گلدان‌های خانه و شست‌وشوی سرویس بهداشتی استفاده می‌کنم. در مواقع شست‌وشو، شیرآب را به اندازه احتیاج باز می‌‌گذارم. کارشست‌وشوی پتو، فرش یا قالیچه را داخل ساختمان انجام نمی‌دهیم و در این‌باره با همسایه‌ها به توافق رسیده‌ایم. از ماشین لباسشویی برای شستن چند تکه رخت استفاده نمی‌کنم و اغلب تلاش می‌کنم تا سبد رخت‌ها کامل پر شود.»

 پرورش گیاهان سازگار با بی‌آبی 
در بیشتر خانه‌ها و مجتمع‌های مسکونی و اداری برای آبیاری باغچه، گل و گیاهان آپارتمانی، همواره حجم زیادی آب‌ آشامیدنی مصرف می‌شود. یکی از راه‌های صرفه‌جویی در این بخش، پرورش و تکثیر گیاهان که نیاز اندکی به آب دارند. اسماعیل فتحی این پیشنهاد را می‌دهد و در ادامه می‌گوید: «مدیران ساختمان‌ها و افراد مطلع می‌توانند استفاده از گیاهان سازگار با بی‌آبی، در میان همسایه‌ها و همکاران خود فرهنگسازی کنند.‌کاری که من از خانه آغاز کردم و تلاش کردم برای استفاده بهینه از فضای لطیف طبیعت از گیاهانی که نیاز به یکبار آبیاری در هفته دارند، نگهداری کنم.»

این خبر را به اشتراک بگذارید