• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
شنبه 20 مهر 1398
کد مطلب : 84455
+
-

جایزه‌ای فقط برای صلح

ابی احمدعلی، ‌نخست‌وزیر اتیوپی به خاطر تلاش‌هایش برای برقراری صلح در شاخ آفریقا برنده جایزه صلح نوبل شد

گزارش
جایزه‌ای فقط برای صلح



اعطای جایزه صلح نوبل به ابی احمد‌علی، نخست‌وزیر اتیوپی به‌خاطر تلاش‌هایش برای ترویج صلح در شاخ آفریقا، با استقبال زیادی در سراسر جهان مواجه شده ‌و اعتبار تصمیم‌گیری‌های کمیته نوبل را بالا برده است.
به گزارش گاردین، برت رایس آندرسون، رئیس کمیته نوبل بعد از اعلام برنده امسال جایزه صلح نوبل گفت که این جایزه به پاس «تلاش‌ها برای دستیابی به صلح و همکاری‌های بین‌المللی، به‌خصوص ابتکار تعیین‌کننده او برای حل مناقشه مرزی با اریتره» به نخست‌وزیر 43ساله اتیوپی اهدا شده است.
ابی احمدعلی در مدت کوتاه حضورش در رأس قدرت در اتیوپی به یکی از سرشناس‌ترین رهبران آفریقا تبدیل شده و اصلاحات دولتش و تلاش‌ها و ابتکارهای شخصی‌اش در راستای برقراری صلح در آفریقا مورد ستایش همگان قرار گرفته است. با این حال، اوج فعالیت‌های درخشان او معاهده صلح با اریتره بود که به بن‌بست نظامی بین 2 کشور پایان داد.
ابی در داخل هم رویکردی اصلاح‌گرانه داشته ‌و فضا را در یکی از سرگوبگراترین حکومت‌های آفریقا به‌صورت بنیادی تغییر داده است. دومین کشور پرجمعیت آفریقا در یک‌سال‌و‌نیمی که ابی احمدعلی در رأس کار است، هیچ شباهتی با دوران حکومت‌های سرکوبگر و اقتدارگرای پیشین ندارد و با ابتکارات شخصی نخست‌وزیر، به‌خوبی از خدمات گسترده زنان و تبعیدی‌های پیشین در پست‌های رده‌بالای حکومتی بهره می‌برد.
ابی احمدعلی بعد از اعلام‌شدن نامش به‌عنوان برنده جایزه صلح نوبل امسال گفت: «واقعا خشنود و هیجان‌زده هستم... این جایزه‌ای است که به آفریقا تعلق دارد و به اتیوپی داده شده است. می‌توانم تصور کنم که این جایزه به دیگر رهبران آفریقا انگیزه می‌دهد تا روی صلح در قاره ما کار کنند.»
از دیگر نامزدهای این جایزه، گرتا تونبرگ فعال 16ساله محیط‌زیست، آنگلا مرکل صدراعظم آلمان و فعالان طرفدار دمکراسی در هنگ‌کنگ بوده‌اند.
ابی احمدعلی نود‌و‌نهمین برنده جایزه صلح نوبل است. درحالی‌که جوایز نوبل در بخش‌های علمی چندان مناقشه‌برانگیز نیستند، کمیته نوبل متهم است که در اهدای جایزه صلح نوبل، ملاحظات سیاسی را درنظر می‌گیرد. در سال‌های اخیر، فعالیت‌های سرکوبگرانه آنگ‌سان‌سوچی، رهبر میانمار در نسل‌کشی مسلمانان روهینگیا باعث انتقادهای زیادی شده و بسیاری خواستار پس‌گرفتن جایزه صلح نوبل او بودند.
برخلاف موارد مناقشه‌برانگیز پیشین، به‌سختی می‌توان کسی را پیدا کرد که با توجه به فعالیت‌های ابی احمدعلی، مخالف انتخاب او به‌عنوان برنده امسال باشد.
کمیته نوبل در بیانیه‌ای که درباره انتخاب ابی احمدعلی منتشر کرده، اقدامات او را فهرست کرده است. به گزارش نیویورک‌تایمز، ابی احمدعلی، در 100روز اول دولت خود وضعیت اضطراری در کشور را لغو کرد، هزاران نفر از زندانیان سیاسی را عفو کرد، فعالیت گروه‌های مخالف را قانونی اعلام کرد، فرماندهان و چهره‌های سیاسی را که مظنون به فساد بودند از دولت بیرون کرد و مهم‌تر از همه نفوذ زنان در زندگی عمومی و سیاسی جامعه را آگاهانه افزایش داد.
ابی احمدعلی، نه فقط به برقراری صلح اتیوپی با کشور کوچک و منزوی اریتره کمک کرده که نقشی تعیین‌کننده در حل مناقشات دیگر کشورهای منطقه شاخ آفریقا هم داشته است؛ از سومالی تا جیبوتی، می‌توان رد پای او را در برقراری صلح پیدا کرد.
فرمانده سابق نیروهای اطلاعاتی مرزی اتیوپی‌ با شعار «در کنار همدیگر» محبوبیت زیادی در آفریقا پیدا کرده و بی‌دلیل نیست که اعطای جایزه صلح نوبل به او، با استقبال زیاد رهبران سیاسی دنیا مواجه شده است. به گزارش بی‌بی‌سی، محمد فارماجو، رئیس‌جمهور سومالی ابی احمدعلی را «برنده شایسته» این جایزه خواند و ژرژ وه‌آ، رئیس‌جمهور لیبرا «گرم‌ترین شادباش خود به‌خاطر این دستاورد» را نثار او کرد. نانا آکوفو آدو، رئیس‌جمهور غنا این جایزه را یادآور این مسئله مهم خواند که «صلح حیاتی‌‌ترین چیزی است که می‌توان آفریقا را با آن به موفقیت رساند».
ابی احمدعلی در سال1976 در اتیوپی متولد شده ‌و تحصیلات پرباری دارد؛ ازجمله مدارکی که او کسب کرده، مدرک دکتری در رشته صلح و مسائل امنیتی و همینطور فوق‌لیسانس رهبری مبتنی بر اطلاعات است. او در جوانی با رژیم کمونیستی که در سال‌های 1974 تا 1987 بر کشورش حکومت می‌کرد، مبارزه کرد. بعدها او در رواندا به‌عنوان صلح‌بان سازمان ملل مشغول به‌کار شد.
در سال‌های 1998 تا 2000 او مسئول یک تیم جاسوسی شناسایی بود که در مرز با اریتره فعالیت می‌کرد. وی در سال2010 فعالیت‌های سیاسی‌اش را شروع کرد و کمی بعد راهی پارلمان شد. ابی به‌عنوان نماینده مجلس، نقش چشمگیری در حل مناقشات بین مسلمانان و مسیحیان داشت.

این خبر را به اشتراک بگذارید