• پنج شنبه 20 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 1 ذی القعده 1445
  • 2024 May 09
چهار شنبه 17 مهر 1398
کد مطلب : 83909
+
-

حال خرس قهوه‌ای خوب است

رئیس اداره پایش حیات وحش آذربایجان شرقی: ۹۰ درصد جمعیت و زیستگاه‌های خرس‌های قهوه‌ای استان در مناطق حفاظت‌شده ارسباران قرار دارند

حیات وحش
حال خرس قهوه‌ای خوب است

خرس قهوه‌ای (Ursus Arctus) بزرگ‌جثه‌ترین گوشتخوار ایران و گونه «در معرض تهدید» در سطح جهان است که دامنه کوه‌های سهند و جنگل‌های ارسباران آذربایجان شرقی زیستگاه اصلی آن در ایران محسوب می‌شود. حفظ قلمرو این حیوان، به عنوان یک میراث طبیعی، ضرورتی غیرقابل اغماض است، هر چند آمارها حاکی از کاهش جمعیت این حیوان نیست و وضعیت زیستی آن تحت کنترل قرار دارد. 

سرپرست معاونت محیط‌ زیست طبیعی اداره کل حفاظت محیط‌ زیست آذربایجان شرقی درباره حمایت از خرس قهوه‌ای به ایرنا گفت: طول خرس قهوه‌ای ایران حدود ۲ تا 5/2 متر و وزن این پستاندار بین ۹۰ تا ۲۹۰ کیلوگرم در نوسان است، اما به طور متوسط حدود ۱۸۰ کیلوگرم وزن دارد. این حیوان به رغم وزن و هیکل درشتش می‌تواند با سرعت ۶۴ کیلومتر بر ساعت بدود. 

«داود غنی‌پور» افزود: خرس قهوه‌ای به رغم این‌که بزرگ‌ترین گوشتخوار کشور محسوب می‌شود، ترسو است و از انسان گریزان و به محض احساس وجود افراد، پا به فرار می‌گذارد. البته در یک سال گذشته ۲ گزارش مبنی بر حمله خرس قهوه‌ای به انسان در آذربایجان شرقی ثبت شده که به زخمی شدن ۲ نفر از افراد بومی منجر شده است. این 2 نفر تحت مداوا قرار گرفته‌اند و آسیبی به خرس مهاجم وارد نشده است. 

وی اظهار کرد: به استناد این‌که آمار و مشاهدات کارشناسان محیط ‌زیست استان تغییر محسوسی در خصوص حضور خرس قهوه‌ای در زیستگاه‌های منطقه گزارش نکرده‌اند، نگرانی خاصی درباره کاهش جمعیت آنها وجود ندارد. 


وضعیت نگران‌کننده نیست 

رئیس اداره پایش حیات وحش اداره کل حفاظت محیط ‌زیست آذربایجان شرقی هم بیان کرد: خرس‌های قهوه‌ای که در منطقه سهند آذربایجان شرقی ساکن هستند، زمستان‌خوابی دارند، اما بقیه خرس‌های آذربایجان شرقی خواب زمستانی نداشته و توله‌های خود را در زمستان و در بیداری به دنیا می‌آورند. 

«محمدرضا مسعود» ادامه داد: ۹۰ درصد جمعیت و زیستگاه‌های خرس‌های قهوه‌ای آذربایجان شرقی در مناطق حفاظت‌شده ارسباران واقع شده‌اند و بر این اساس، به نوعی تحت حفاظت محیط ‌زیست قرار دارند و جمعیت آنها در این استان کنترل می‌شود و وضع نگران‌کننده نیست. 

وی گفت: آموزش کشاورزان و اجرای طرح‌هایی که بتواند به نوعی موجب تعامل بین جوامع محلی و گونه‌های وحشی به خصوص خرس قهوه‌ای شود، می‌تواند کاهش جمعیت خرس قهوه‌ای را متوقف کند. از تشکل‌های‌ زیست‌محیطی، جوامع آگاه محلی و رسانه‌ها انتظار داریم ماموران و کارشناسان حفاظت محیط ‌زیست را در حمایت از این گونه‌های جانوری در معرض تهدید یاری دهند. 

این خبر را به اشتراک بگذارید