• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
چهار شنبه 9 اسفند 1396
کد مطلب : 8151
+
-

اینترنت ماهواره‌ای اسپیس‌ایکس بدون تخصیص آی‌پی خواهد بود

جزئیات جدید اینترنت ماهواره‌ای ارزان

فناوری
جزئیات جدید اینترنت ماهواره‌ای ارزان

مدت کوتاهی پس از پرتاب موفق 2ماهواره آزمایشی تامین اینترنت، ایلان ماسک، مدیرعامل اسپیس ایکس جزئیات جدیدی درباره این طرح ارائه کرده است.

طبق ادعای ایلان ماسک، ماهواره‌های استارلینک شرکت اسپیس ایکس، اینترنتِ بدون آی‌پی در اختیار کاربران قرار می‌دهند. نشانی پروتکل اینترنت یا به اختصار نشانی آی‌پی نشانی عددی است که به هریک از دستگاه‌ها و رایانه‌های متصل به شبکه رایانه‌ای که بر مبنای نمایه TCP/IP (از جمله اینترنت) کار می‌کند، اختصاص داده می‌شود. براساس آی‌پی می‌توان محل کاربر و اتصال دستگاه او را تشخیص داد.

اینترنت ماهواره‌ای هم‌اکنون هم وجود دارد اما قیمت آن بسیار گران است. اسپیس ایکس طرحی را درنظر دارد که با ارسال تعداد زیادی ماهواره اینترنت ماهواره‌ای ارزان را برای عموم مردم تامین کند.

ماسک در توییتر خود در پاسخ به یکی از کاربران درباره نوع اتصال اینترنت ماهواره‌ای این شرکت نوشت: از استاندارد IPv6ساده‌تر خواهد بود و بسته کوچکی در قسمت فوقانی خود خواهد داشت. در واقع از اتصال نظیر به نظیر P2P استفاده می‌شود. در ادامه از او درباره امنیت این اتصال و احتمال حمله‌ سایبری به آن پرسیده شد. ماسک در پاسخ به این سؤال به استفاده از رمزنگاری End to End اشاره کرد و گفت این رمزنگاری در سطح Firmware صورت می‌گیرد. به گفته او امکان هک چنین اتصالی با فناوری‌های فعلی بسیار کم است. به باور ماسک، عدم‌حمله‌ سایبری به شبکه‌های اجتماعی‌ که با این تکنولوژی رمزنگاری شده‌اند، نشان‌دهنده امنیت بالای اینترنت ماهواره‌ای شرکت اسپیس ایکس است. او در ادامه گفته است حتی درصورت حمله سایبری، به‌روزرسانی‌ فریم‌ور امکانِ رفعِ آن را فراهم می‌کند.

سرویس‌های اینترنت ماهواره‌ای معمولاً بسیار گران قیمت هستند و از مشکلاتی در تأخیر ارسال اطلاعات رنج می‌برند اما با بهره‌گیری از چندین هزار ماهواره کوچک‌تر (یا به‌صورت دقیق‌تر 12هزار ماهواره)، اسپیس ایکس می‌خواهد مشکلات به‌وجود آمده به‌خاطر فاصله این ماهواره‌ها از زمین را برطرف کرده و سرویس ارزان قیمت‌تر و سریع تری در اختیار مردم بگذارد. اسپیس ایکس بین سال‌های 2019تا 2024میلادی، 12هزار ماهواره به فضا خواهد فرستاد که 4425عدد از آنها در ارتفاع 1130کیلومتری و 7518ماهواره دیگر نیز در ارتفاع 321کیلومتری از سطح زمین قرار می‌گیرند تا محدوده‌های فرکانسی مختلف را پوشش دهند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید