• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
چهار شنبه 9 اسفند 1396
کد مطلب : 8105
+
-

تسهیلات میلیاردی برای رونق اشتغال در روستاها با کشت گیاهان دارویی

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست‌جمهوری، در نشست هم‌اندیشی با کارکنان و فعالان حوزه گیاهان دارویی و طب سنتی از ارائه تسهیلات میلیاردی به کارآفرینان حوزه گیاهان دارویی و طب سنتی با هدف رونق اشتغال روستاییان خبر داد.

به گزارش ایرنا، سیدابوالفضل رضوی افزود: مشکل عمده حوزه طب سنتی و گیاهان دارویی به‌عنوان یک سرمایه عظیم که ارزش‌افزوده آن با بسیاری از بخش‌های اقتصادی قابل مقایسه نیست، در درجه نخست متخصصان این حوزه و بعد دست‌اندرکاران دولتی هستند.

 وی تأکیدکرد: ما قصد داریم پروژه‌هایی برای روستاییان تعریف کنیم که آنها مجبور نباشند وام گرفته و از پرداخت اقساط‌شان ناتوان باشند، هدف ما توانمندسازی و اشتغال‌زایی و افزایش درآمد روستاییان است.

رضوی ضمن تأکید بر ایجاد شرکت‌های بزرگ تولید و فرآوری گیاهان دارویی با مشارکت روستاییان، به حمایت تسهیلاتی معاونت توسعه روستایی و مناطق محروم کشور از کارآفرینان بخش گیاهان دارویی اشاره و تصریح کرد: سقف وام‌هایمان برای هر پروژه 8میلیارد تومان است و اگر پروژه بین استانی باشد، این میزان تسهیلات به 15میلیارد تومان با سود حداکثر 6 درصد افزایش می‌یابد.

 مشاور وزیر جهادکشاورزی و مسئول طرح ملی گیاهان دارویی هم در این نشست گفت: گیاهان دارویی و صنعتی قابلیت تبدیل‌شدن به مهم‌ترین بخش اقتصادی کشورمان را دارند و حتی می‌توانند با صنعت نفت برابری کنند.

 پیمان یوسفی‌آذر دستیابی به این هدف را در گرو طراحی و تدوین برنامه در حوزه داخلی و بین‌المللی دانست و افزود: هدف از برگزاری این نشست، چگونگی پیشبرد و اثرگذاری حوزه گیاهان دارویی است که در راس آن، زعفران قرار دارد؛ محصولی که از آن به‌عنوان طلای سرخ و محصول ملی کشور نام برده می‌شود.

نفیسه حسینی‌یکتا، رئیس انجمن طب ایرانی از دیگر سخنرانان این نشست، گفت: ظرفیت موجود در طب ایرانی و گیاهان دارویی می‌تواند تحولی در کل اقتصاد ایران ایجاد کند. او از کشورهای چین و هند به‌عنوان کشورهایی نام برد که بخش عمده‌ای از چرخه اقتصادی آنها به‌واسطه طب سنتی و گیاهان دارویی تأمین می‌شود.

احیا و توسعه  گیاهان دارویی باعث حفاظت از طبیعت می‌شود

 مجری طرح توسعه گیاهان دارویی سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری به همشهری گفت: گیاهان دارویی، یکی از قابلیت‌های مهم برای مقابله با چالش‌های ناشی از اشتغال مبتنی بر جنگل و مرتع است که رونق آن می‌تواند فشار ناشی از معیشت جوامع محلی و بومی بر مراتع و جنگل‌ها را به‌شدت کاهش دهد. فریبرز غیبی افزود: توسعه و احیای این گیاهان، علاوه بر رونق اقتصاد جوامع محلی و کاهش فشار بر منابع طبیعی، بستری برای اشتغال خیل عظیم فارغ‌التحصیلان رشته‌های کشاورزی و منابع طبیعی فراهم می‌کند. این عضو ستاد گیاهان دارویی کشور در معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری تصریح کرد: یکی از معضلات بزرگی که اکنون سازمان جنگل‌ها و مراتع کشور با آن مواجه است، حضور دام بیش از ظرفیت مجاز در مراتع و اراضی زیراشکوب (اراضی منتهی به جنگل) است. به گفته وی، طبق آمار به‌طور متوسط 2/2دام مازاد بر ظرفیت در این عرصه‌ها وجود دارد؛ به همین دلیل، سازمان جنگل‌ها و مراتع تلاش می‌کند که جایگزین مناسبی برای معیشت دامداران پیدا کند تا دام در مراتع به تعادل مورد نظر برسد. غیبی با اعلام اینکه تاکنون 2300گونه گیاه دارویی در کشور شناسایی شده است، تأکید کرد: استفاده از ظرفیت کشت، احیا و توسعه گیاهان دارویی در طرح‌های مرتعداری، جنگلداری و مهار بیابان‌زایی علاوه بر اشتغال، درآمد مناسبی برای جوامع محلی و ذیحقان عرصه ایجاد می‌کند.

این خبر را به اشتراک بگذارید