• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
دو شنبه 1 مهر 1398
کد مطلب : 80276
+
-

وجود ۱۷ هکتار گلخانه در شاهرود

رئیس اداره کشاورزی شاهرود از وجود ۱۷ هکتار گلخانه در شهرستان خبر داد و گفت: بیشتر گلخانه‌های موجود تونل‌های پلاستیکی هستند که ایمنی چندانی در برابر طوفان ندارند.

 به گزارش مهر، «علی‌اصغر حجی» با بیان این‌که در شرایط فعلی کشاورزی با مخاطراتی نظیر سرمازدگی، آفات، امراض، سیل و تگرگ مواجه است و گلخانه می‌تواند با در نظر گرفتن همه شرایط این مخاطرات را کاهش دهد افزود: ۱۷ هکتار گلخانه بیشتر در شاهرود وجود ندارد که البته بیشتر، تونل‌های پلاستیکی هستند که تحت کنترل نیستند و در برابر عوارض طبیعی مانند طوفان ایمن نخواهند بود.

وی با اشاره به این‌که گلخانه راهی برای مقابله با محدودیت‌های کم‌آبی است اظهار کرد: در این مورد وزارت کشاورزی سیاست خود را بر این منوال گذاشته که تا 2 سال آینده قالب کشت انواع صیفی داخل گلخانه شکل گیرد، با این‌که برای کشت‌های زراعی نیز باید نشای آنها در گلخانه تولید شود.

رئیس اداره کشاورزی شاهرود با بیان این‌که مبلغ ۴۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای بحث گلخانه‌های پیشرفته در استان تخصیص‌یافته است اضافه کرد: شاهرود به دنبال جذب حداکثری این اعتبارات است که اگر بتوانیم نصف این مبلغ را هم جذب کنیم می‌توان با هر 3 میلیارد تومان یک هکتار گلخانه ایجاد کرد.

حجی بیان کرد: فقط در منطقه حساس به سرما نوار شمالی از مجن تا کلاته‌های غربی حدود ۴۰۰ حلقه چاه آب است که اگر دبی متوسط ۱۰ لیتر در ثانیه را منظور کنیم، نزدیک 4 متر مکعب در ثانیه آب برای کشاوری طی فصل رویشی آب مصرف می‌شود. در نتیجه آب موجود در حال تقلیل است و در آینده نه‌چندان دور بسیاری از این چاه‌ها از رونق اقتصادی خواهند افتاد.

این خبر را به اشتراک بگذارید