• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
شنبه 5 اسفند 1396
کد مطلب : 7691
+
-

تجلی دلجویی جنوبی

ارگان‌ها به فیلم‌های منتخب‌شان در جشنواره فیلم فجر جایزه دادند

سینما
تجلی دلجویی جنوبی

مسعود میر| خبر‌نگار:

آخرین پلان سی و ششمین جشنواره فیلم فجر در سینما بریم آبادان در قالب بخش تجلی اراده ملی ثبت شد. امسال منطقه آزاد اروند میزبان برگزاری این بخش جنبی جشنواره و شهر آبادان به‌مدت 3روز پذیرای هنرمندان و اصحاب رسانه بود.

 

 آبادان؛ شهر عشاق سینما

اگر به خاطره جمعی‌مان رجوع کنیم پیوندهای ناگسستنی بسیاری بین آبادانی‌ها و سینما خواهیم یافت. آبادان از شهرهایی است که سال‌های دور سینمای پررونقی داشته است. متأسفانه بزرگ‌ترین فاجعه برای آبادانی‌ها پیش از انقلاب، با خاطره آتش‌سوزی سینما رکس دیزالو شده و در سال‌های بعد از انقلاب، آغاز و پایان جنگ و زخم‌هایی که هنوز التیام نیافته با سینما بسیار عجین بوده است.

جالب اینکه محل برگزاری بخش تجلی اراده ملی، سینمای روباز و بسیار قدیمی بریم در باشگاه صنعت نفت آبادان و در جوار پالایشگاه آبادان بود که نشان از علاقه آبادانی‌ها به سینما از سال‌های دور داشت.

 

 از فرش تا اخلاق

جوایز بخش تجلی اراده ملی در واقع تقدیر ارگان‌ها و سازمان‌ها از منتخبین خود در بخش‌های مختلف است. نخستین سری این جوایز را شرکت ملی فرش ایران به طراحان صحنه و لباس فیلم‌های «دارکوب»، «شعله‌ور»، «جاده قدیم» و «مصادره» تقدیم کرد. همچنین شرکت مدیریت منابع آب جوایز ویژه‌ای برای فیلم درخور احترام «تنگه ابوقریب» درنظر گرفت. جواد عزتی، حمیدرضا آذرنگ و بهرام توکلی جوایز این شرکت را برای نگاه خاص به موضوع مقاومت و آب از آن خود کردند. همچنین ساعد سهیلی برای فیلم «ماهورا» جایزه ویژه‌ای دریافت کرد.

جوایز اختصاصی بیمه ایران هم به نگاه روشنگرانه به موضوع حادثه و بیمه برای فیلم «چهارراه استانبول»، نگاه ویژه به نمایش مجاهدت‌ها به «تنگه ابوقریب» و بالاخره حمایت از نگاه مقاومت همه اقوام به «سرو زیر آب» رسید. شورای‌عالی اخلاق پزشکی هم جایزه ویژه‌ای به جوادعزتی اعطا کرد. این شورا به‌خاطر بازی عزتی در نقش یک‌دانشجوی پزشکی در فیلم تنگه ابوقریب این جایزه را درنظر گرفته بود.

 

 تصویر گلایه

مدیران تولید سینما، جایزه اختصاصی خود را بر مبنای پروژه‌های بزرگ سینمایی به مدیر تولید فیلم تنگه ابوقریب اهدا کردند. بنیادشهید و امور ایثارگران هم دیپلم افتخار خود را به ابراهیم حاتمی‌کیا برای «به وقت شام» اهدا کرد. همچنین« زنانی با گوشواره‌های باروتی» توانست جایزه اول این بنیاد را از آن خود کند. رضا فرهمند در این بخش جایزه نقدی و لوح افتخار را با خود به خانه برد.

سازندگان «ماهورا» هم یک جایزه از طرف بنیاد شهید و یک جایزه ویژه از طرف جشنواره دریافت کردند که هر دو جایزه به یاد حمید آخوندی به روح او تقدیم شد. بعد از اینها نوبت حمید نعمت‌الله بود که نخستین جایزه حامیان برگزاری بخش تجلی اراده ملی (منطقه آزاد اروند) را برای شعله‌ور از آن خود کند. روح‌الله حجازی، کارگردان «اتاق تاریک» که خودش هم اصالتی آبادانی دارد، جایزه دیگری در این بخش از آن خود کرد.

حجازی در صحبت‌هایش گلایه‌های شدیدی را متوجه برگزارکنندگان جشنواره کرد. او با انتقاد شدید از نادیده گرفته شدن امثال ساعد سهیلی در داوری‌ها گفت: «کاش ما هم بلد بودیم با بعضی نهادهای خاص کار کنیم یا برای آن‌طرف آبی‌ها فیلم بسازیم تا اینقدر بی‌قدری نبینیم.»

«سوء تفاهم» به کارگردانی احمدرضا معتمدی هم سومین جایزه این بخش را برد، ولی جایزه چهارم به داریوش ارجمند رسید که روی سن از ساعد سهیلی تمجید کرد و به مدیران جشنواره سی و ششم گوشزد کرد که هنر این جوان را در 3فیلم خوب ندیدند و حتی نام او را در فهرست کاندیداها هم نگنجاندند. پس از طوفان گلایه‌ها، نوبت به مدیر سازمان سینمایی رسید تا روی سن بیاید و جوایز این سازمان را به برندگانش اهدا کند. «بانو قدس ایران» و «فیلشاه» 2فیلمی بودند که گویی به‌نحوی دلجویانه از سوی سازمان سینمایی، جایزه نقدی و دیپلم افتخار گرفتند. همچنین سازمان سینمایی یک جایزه هم به مستند «زنانی با گوشواره‌های باروتی» اعطا کرد.

 

شعله ور در ابوقریب

پرونده جشنواره سی و ششم به‌طور رسمی بسته شد. اختتامیه بخش تجلی اراده ملی در حالی پنجشنبه‌شب در آبادان برگزار شد که گویی تقسیم جوایزش به‌گونه‌ای ثبت شد که سینمای ایران و البته جشنواره فیلم فجر ریزش کمتری را در آمار اقبال عمومی اهالی سینما به این جشنواره ملی شاهد باشد. مصداق این تعبیر را باید در اهدای جایزه به ساعد سهیلی، جواد عزتی و حمید نعمت‌الله جست‌وجو کرد.

سهیلی امسال با 3فیلم در جشنواره حضور داشت و کارنامه قابل‌قبولی از خود به جا گذاشت، اما توسط داوران به کل نادیده گرفته شد. از طرف دیگر جواد عزتی در لاتاری و تنگه ابوقریب آنقدر خوش درخشیده بود که سیمرغ نگرفتنش عده‌ای را متعجب کرد. ضلع سوم این به‌اصطلاح بی‌توجهی در شعله‌ور متجلی شد. نعمت‌الله فیلم خاصی ساخته که شاید چندان در مسیر آشنای فیلم‌های ایرانی پسندیده نشود، اما خوش ساخت و متفاوت است. جوایز بخش تجلی اراده ملی در حوزه‌های مختلف به این مثلث گویی نشان از چراغ سبز بدنه سازمان سینمایی و جشنوار فیلم فجر به آنهایی بود که سیمرغ شانس در بهمن‌ماه روی شانه‌هایشان ننشست.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید