• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
پنج شنبه 3 اسفند 1396
کد مطلب : 7616
+
-

مأموریت سخت درمنفی 30درجه

24 امدادگر که سه‌شنبه شب را در محل سقوط سر کرده بودند تا یک قدمی مرگ رفتند

پیگیری
مأموریت سخت درمنفی 30درجه

«کشف و انتقال اجساد قربانیان هواپیما» این مهم‌ترین هدف تیم‌های جست‌و‌جو‌گر در 4روز گذشته بود. صدها امدادگر هلال احمر و کلاه‌سبزهای ارتش در شرایطی سخت به‌دنبال کشف اجساد قربانیان هستند.

آنها اما سه‌شنبه‌شب به ماموریتی غیرممکن رفتند؛ ماموریتی که در دمای منفی30درجه انجام شد و 24امدادگر که شب را در محل سقوط هواپیما مانده بودند، تلاش‌شان را تا پای جان ادامه دادند و موفق شدند بقایای تعدادی از اجساد را به پایین منتقل کنند. اما سه‌شنبه‌شب در دمای منفی 30درجه دنا چه گذشت و چه زمانی اجساد به پایین منتقل خواهند شد؟

سه‌شنبه‌شب درحالی‌که خیلی از ما در خانه‌های گرم‌مان از طریق رسانه‌ها پیگیر اخبار مربوط به سقوط هواپیمای تهران- یاسوج بودیم، گروه 24نفره که شامل امدادگران هلال احمر و کلاه‌سبزهای ارتش بودند، زندگی در دمای منفی 30درجه را تجربه کردند. آنها که از عصر سه‌شنبه در قالب گروه‌های 4نفری و در شرایطی سخت به محل سقوط هواپیما رسیده بودند، کار دشواری را پیش رو داشتند. امدادگران باید در شیب تند کوه و در میان برف و یخ به جست‌و‌جوی اجساد قربانیان هواپیما می‌پرداختند و باقیمانده اجساد را در کاورهای مخصوص قرار می‌دادند.

هرچند با تاریک‌شدن هوا امکان پرواز بالگرد و انتقال نیروهای بیشتر به محل حادثه نبود، اما در همان شرایط 24‌امدادگری که به آنجا منتقل شده بودند از جان مایه گذاشتند و توانستند جسد ده‌ها نفر از قربانیان را کشف و بسته‌بندی کنند. اما این همه ماجرا نبود چرا‌که دمای منفی 30درجه ارتفاعات دنا کم مانده بود حادثه دیگری بیافریند.

سلیمی، رئیس سازمان امداد و نجات هلال احمر درباره آنچه سه‌شنبه‌شب در ارتفاع 4هزار متری رخ داده، به همشهری می‌گوید: «شانس با امدادگرانی که در محل سقوط حضور داشتند یار بود که برایشان اتفاقی نیفتاد. سه‌شنبه‌شب شرایط منطقه به حدی سخت شده بود که بیم این را داشتیم حادثه‌ای برای امدادگران‌مان اتفاق بیفتد. اما شکر خدا حادثه‌ای رخ نداد و 24امدادگرمان توانستند به سلامت پایین برسند.»

وی ادامه می‌دهد: «24امدادگری که از عصر سه‌شنبه در محل حادثه حضور داشتند، توانستند تعدادی از اجساد را از زیر برف‌ها بیرون بکشند و بسته‌بندی کنند اما با تاریک‌شدن هوا، دما به منفی 30درجه رسید. آنها با ایجاد کمپ موقت تلاش کردند شب را به صبح برسانند اما شب سختی را پشت سر گذاشتند، طوری که نگران سلامتی آنها شدیم و صبح چهارشنبه آنها مجبور شدند برگردند.»

 

انتقال اجساد در شرایط سخت

امدادگران در راه برگشت باید بسته‌هایی را که حامل اجساد بود، با خود حمل می‌کردند؛ کاری که فقط از عهده تیم‌های تخصصی هلال احمر و کلاه‌سبزهای ارتش بر‌می‌آمد. سلیمی در این‌باره می‌گوید: «‌به‌دلیل ارتفاع برف و شیب کوه امکان استفاده از برانکارد و سبدهای حمل جسد وجود نداشت و در این شرایط امدادگران باید باقیمانده اجساد را در کوله‌پشتی قرار می‌دادند و آنها را به دوش می‌کشیدند. از سویی چون مسیر جنوبی که به منطقه سی‌سخت منتهی می‌شود مسیر ساده‌تری برای برگشت دارد، آنها ابتدا خود را به قله رساندند و در ادامه از آن طرف به سوی منطقه سی‌سخت حرکت کردند و چند ساعت بعد با به پایین رسیدن آنها، اجساد به پزشکی قانونی تحویل داده شد.»

اما اجساد کشف‌شده چه شرایطی دارند‌؟ دکتر مهرداد علی‌بخشی، مدیر ستاد بحران سازمان پزشکی قانونی کشور در این‌باره به همشهری می‌گوید: «‌خبرهایی درخصوص انتقال 7جسد به پزشکی قانونی منتشر شد اما این خبرها نیاز به توضیح بیشتری دارد.» وی ادامه داد: «بسته‌هایی که به ما تحویل داده شده شامل قطعاتی از اجساد عزیزان جان باخته است. همکارانم این قطعات را کد‌زنی کردند و قرار است برای انجام آزمایش‌های تخصصی به پزشکی قانونی یاسوج منتقل شود.»

 

زندگی در دمای منفی 30درجه

اما گروه‌هایی که به ارتفاع 4هزار متری دنا می‌رسند، شب را چطور در دمای منفی 30درجه می‌گذرانند؟ سلیمی پاسخ این سؤال را اینطور می‌دهد: «این افراد همگی هیمالیانورد هستند. آنها به تجهیزات خاصی مجهز هستند. گام نخست آنها ایجاد کمپ برای در امان ماندن از سرما و برف است. آنها جیره خشک غذایی برای چند روز در اختیار دارند و قبل از اعزام نیز تجهیزات‌شان به دقت کنترل می‌شود اما سه‌شنبه‌شب شرایط امدادگران به حدی دشوار بود که ممکن بود حادثه تلخ دیگری اتفاق بیفتد.»

ادامه جست‌وجو تا یافتن آخرین جسد

بازگشت تیم 24نفره امدادگران به سی‌سخت، پایان جست‌و‌جو‌ها نبود؛ چراکه همان زمان تیمی 40نفری در راه رسیدن به محل سقوط هواپیما بودند. قرار است آنها به جست‌وجوی اجساد ادامه دهند و صبح امروز (پنجشنبه) یافته‌هایشان را به پایین منتقل کنند. این طرحی است که تا یافتن آخرین جسد ادامه پیدا می‌کند.

رئیس سازمان امداد و نجات هلال احمر در این‌باره می‌گوید: «چون از صبح چهارشنبه بارش برف آغاز شد، دیگر امکان پرواز بالگرد وجود نداشت و تیمی 40نفره از طریق زمینی به محل سقوط اعزام شدند. آنها اما از جبهه جنوبی یعنی از مسیر سی‌سخت به قله صعود کردند و از آن جبهه شمالی پایین رفتند تا به محل حادثه رسیدند.

آنها با استفاده از تجهیزات مخصوص مثل طناب‌های استاتیک کمپ موقتی ایجاد کرده‌اند و قرار است با اطلاعاتی که تیم اول در اختیارشان قرار داده به جست‌و‌جوی اجساد ادامه دهند و صبح پنجشنبه اجساد را به پایین منتقل کرده و تیم دیگری جایگزین‌شان شود. این عملیات تا پیدا‌شدن آخرین جسد ادامه دارد.»

 

  در حاشیه سقوط

   ایمان احمدپور، یکی از کوهنوردان اعزام شده به محل حادثه پس از بازگشت از ارتفاعات در رابطه با شایعات طرح شده مبنی بر اینکه چند نفر از مسافران در لحظه برخورد زنده مانده و به‌علت سرما یا خونریزی فوت شده‌اند، به ایسنا گفت: کسی که چنین شایعاتی را مطرح می‌کند قطعا هیچ درکی از محل حادثه ندارد اما برای کسانی که محل حادثه را دیده‌اند روشن است که چنین اتفاقی کاملا غیرممکن است.

   محمدرضا رضایی‌کوچی، رئیس کمیسیون عمران مجلس با بیان اینکه احتمالا کاهش دید خلبان دلیل سقوط هواپیمای تهران - یاسوج است به ایسنا گفت: باید منتظر بمانیم تا جعبه سیاه پیدا شود و براساس آن اعلام نظر کنیم ولی به هر حال سؤال اصلی آن است که چرا به‌رغم بدی شرایط جوی، اجازه پرواز صادر شده است؟

   3نفر از نیروهایی که به‌طور خودجوش قصد داشتند به محل سقوط هواپیما بروند در ارتفاعات گرفتار شدند اما گروه‌های امداد و نجات آنها را نجات دادند. امان‌الله جهان‌بین، مدیرعامل هلال احمر کهگیلویه و بویراحمد به ایرنا گفت: 3نفر از نیروهای مردمی جست‌وجو‌کننده پیکر مسافران که در ارتفاعات دنا گرفتار شده بودند ساعت ۳ بامداد توسط هلال‌احمر نجات یافتند.

این خبر را به اشتراک بگذارید