• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
سه شنبه 5 شهریور 1398
کد مطلب : 74828
+
-

مدارس کپری کرمان از انکار تا واقعیت

مدیر کل نوسازی مدارس می‌گوید مدرسه کپری نداریم، اما نماینده بافت، رابر و ارزوئیه و نماینده 5 شهرستان جنوبی استان وجود مدارس کپری در این مناطق را تأیید می‌کنند

نمای نزدیک
مدارس کپری کرمان از انکار تا واقعیت

با توجه به نزدیک شدن به ماه مهر و فصل بازگشایی مدارس  لازم است برای افزایش زیرساخت‌های آموزشی به‌ویژه در جنوب استان فکری شود. 

این در حالی است که هنوز بسیاری از مدارس در نقاط محروم فرسوده یا کپری هستند. با وجود این، مسئولان و نمایندگان استان درباره وجود مدارس کپری در کرمان اتفاق نظر ندارند؛ زیرا برخی وجود این مدارس را تکذیب و برخی دیگر تأیید می‌کنند. 

به گزارش ایسنا، در حالی که «امید سلاجقه» رئیس اداره اطلاع‌رسانی و روابط عمومی آموزش و پرورش استان کرمان اعلام کرد 29 مدرسه کپری به علت ماهیت منطقه‌ای در بخش‌های جنوبی و شرقی استان و تعدادی نیز در شهرستان ارزوئیه وجود دارد، مدیر کل نوسازی مدارس استان کرمان در پاسخ به این سوال که آیا مدرسه کپری در استان کرمان وجود دارد، گفت: از سال 1375 که طرح کپرزدایی در استان در 5 مرحله اجرایی شد، دیگر مدرسه کپری نداریم. 

 «محمد واعظی‌نژاد» کپرنشینی را یکی از فرهنگ‌های مردم جنوب استان کرمان دانست و افزود: با توجه به تغییر ساختار آموزشی و تغییر وضعیت آموزشی از 5 پایه به 6 پایه، مدارس روستاهای ما که در گذشته 5 کلاسه بودند با کمبود یک کلاس درس مواجه شدند و ساده‌ترین راه ‌حل احداث یک کلاس کپری در این مدارس بود. 

وی با اشاره به زلزله سال 96 در شهرستان فاریاب افزود: زلزله باعث ایجاد ترک در برخی مدارس این شهرستان شده بود و دانش‌آموزان این منطقه که تعداد آن‌ها حدود 100 نفر بود، از حضور در این مدارس واهمه داشتند؛ بنابراین آموزش و پرورش این منطقه ساده‌ترین راه حل را احداث چند کپر برای رفع این مشکل دانست که هم‌اکنون این مدرسه‌ها نیز در مرحله پایانی عملیات بازسازی خود قرار دارند، در نتیجه این‌گونه مدارس شاید در استان وجود داشته باشند، اما مدرسه کپری که هنوز جمع‌آوری نشده باشد، قطعاً نداریم. 

وی با تاکید بر آن که کپر جزو فرهنگ جنوب استان است و تا 100 سال آینده نیز نمی‌توان کپر را از این مناطق حذف کرد، افزود: با توجه به این‌که سرما در جنوب استان شدید نیست و در فصل گرما نیز مدارس تعطیل هستند، کپر برای تحصیل مناسب نیست.  مدیر کل نوسازی مدارس استان کرمان اعلام کرد: ما کلاس کپری در استان داریم، اما تصور نمی‌کنم مدرسه کپری داشته باشیم. 


مدرسه کانکسی و چادری در مناطق عشایری

نماینده مردم بافت، رابر و ارزوئیه در مجلس شورای اسلامی نیز گفت: حدود 85 درصد مدارس شهرستان‌های بافت، رابر و ارزوئیه کلنگی است و استحکام لازم را ندارند؛ اما ممکن است در برخی مناطق استان مدرسه کپری وجود داشته باشد. 

«علی بختیاری» افزود: مدرسه کپری شاید در مناطق عشایری وجود داشته باشد. مقاوم نبودن مدارس مختص فقط روستاهای منطقه نمی‌شود، بلکه در شهرهای حوزه انتخابیه من نیز این موضوع صادق است. 

نماینده مردم بافت، رابر و ارزوئیه در مجلس شورای اسلامی عمر بسیاری از مدارس این مناطق را 50 ساله دانست و افزود: تا حدودی ساخت‌و‌ساز مدارس جدید در این مناطق آغاز شده است، اما شرایط مدارس ما خوب نیست؛ اگر زلزله‌ای در این منطقه به‌وقوع بپیوندد، قطعاً دچار آسیب جدی در این بخش خواهیم شد. 

وی گفت: در مناطق عشایری، مدارس کانکسی و چادری داریم و این مقتضای زندگی عشایری است، اما مدرسه کپری نداریم. 


شرایط مدارس در جنوب کرمان

نماینده مردم 5 شهرستان جنوبی استان کرمان در مجلس شورای اسلامی گفت: مدرسه کپری در جنوب استان کرمان وجود دارد. 

 «احمد حمزه» ادامه داد: نمی‌توان منکر مدارس کپری در جنوب استان شد، اما در برخی مناطق که تعداد دانش‌موزان کم است نمی‌توان هزینه‌ای برای ساخت مدرسه کرد، مخصوصاً برای مناطقی که جمعیت آن مهاجر هستند؛ بنابراین در این‌گونه مناطق بر اساس فرهنگ بومی منطقه مدارسی احداث می‌شود که هزینه ساخت آن زیاد نیست، اما در عین حال چون محلی برای تحصیل دانش‌آموزان است، ایرادی ندارد. 

نماینده 5 شهرستان جنوبی استان کرمان در مجلس شورای اسلامی افزود: در روستاهای بزرگ هم مدارس بزرگ 6 کلاسه و کپری هستند. امیدواریم اداره کل نوسازی مدارس و واحد جذب کمک‌های مردمی اداره کل آموزش و پرورش استان با همکاری یکدیگر این مدارس کپری را برچینند. 


مدارس خشت و گلی در شرق استان

 «حبیب‌الله نیکزادی»، نماینده مردم شهرستان‌های شرقی استان کرمان در مجلس شورای اسلامی، نیز گفت: مدرسه کپری در شرق استان نداریم، اما مدرسه کانکسی و خشت و گلی زیاد داریم.  وی با اشاره به زلزله بم افزود: پس از گذشت 16 سال از زلزله بم در این شهر تا سال قبل حدود 19 مدرسه کانکسی داشتیم. ضمن آن‌که بسیاری از مدارس ایجادشده نیز به صورت خیرساز بود، اما برخی مدارس ما حیاط یا حصار ندارند و همچنین در 3 شهرستان شرقی دیگر ما ساختمان‌های خشت و گلی غیرفنی و غیراصولی که استحکام لازم را ندارند، وجود دارد که باید نوسازی شوند. 

نماینده مردم شهرستان‌های شرقی استان کرمان در مجلس شورای اسلامی با بیان این مطلب که دولت باید فکری برای نوسازی مدارس کند، گفت: از 3 سال گذشته توسط خیران نهضت مدرسه‌سازی خوبی در این منطقه آغاز شده است. همچنین از یک سال گذشته اداره نوسازی مدارس چند مدرسه احداث کرده و مجوز ساخت چند مدرسه دیگر نیز صادر کرده است. 


مدارس جیرفت و بندرعباس نیازمند نوسازی

نماینده مردم جیرفت و عنبرآباد در مجلس شورای اسلامی نیز گفت: مدرسه کپری نداریم اما کلاس‌های درسی در برخی مناطق حوزه انتخابیه من در چادر برگزار می‌شوند که این مدارس در مناطق عشایری هستند. اگر هم مدرسه کپری وجود دارد من بی‌اطلاع هستم. 

 «یحیی کمالی‌پور» افزود: حدود 120 مدرسه تخریبی و فرسوده در جیرفت و عنبرآباد داریم که نیاز به نوسازی دارند. اقدامات خوبی از سال گذشته در این 2 شهرستان صورت گرفته است.


مدارس فرسوده در رفسنجان و انار

نماینده مردم رفسنجان و انار در مجلس شورای اسلامی گفت: بیشتر مدارس این منطقه خیرساز است، اما با توجه به این‌که اقتصاد رفسنجان تک‌محصولی (پسته) است و چند سال اخیر تولیدات پسته کاهش یافته، کمک‌های خیران در تعمیر و تجهیز مدارس کمتر شده است. 

«احمد انارکی‌محمدی» ادامه داد: مدارسی در این 2 شهرستان داریم که نیازمند استحکام‌بخشی و جایگزینی هستند، اما مدرسه کپری نداریم. 

نماینده مردم رفسنجان و انار در مجلس شورای اسلامی گفت: با توجه به این‌که در برخی مدارس از وسایل گرمایشی غیراستاندارد استفاده می‌شود، باید آموزش و پرورش تا قبل از شروع مدارس تکلیف این مدارس را روشن کنند، اما در رفسنجان همه گرم‌کننده‌های غیراستاندارد و خطرآفرین از مدارس جمع‌آوری شده‌اند.

این خبر را به اشتراک بگذارید