• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
سه شنبه 22 مرداد 1398
کد مطلب : 72015
+
-

دستاوردی که به تولید رونق می‌دهد

معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی اداره کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری فارس معرفی شیراز به عنوان دومین شهر جهانی صنایع دستی ایران را امر مهمی دانست که ضروری است همه شهروندان و مسولان این شهر به تحقق این هدف کمک کنند.

«حیدرعلی زاهدیان‌نژاد» اظهارکرد: گردشگران خارجی‌ای که به ایران سفر می‌کنند قطعا برایشان مهم خواهد بود که محصولات و صنایع دستی مورد نظر خود را از چه نقطه و شهری خریداری کنند و قطعا اعتماد و اطمینان گردشگران خارجی و داخلی از خریداری محصولات مد نظر از شهر جهانی صنایع دستی بیشتر خواهد بود و باعث می‌شود میزان خرید صنایع دستی در این شهر افزایش چشمگیری یابد و این مساله رونق تولید را محقق می‌کند.

وی ادامه داد: کسب عنوان دومین شهر جهانی صنایع دستی ایران برای شیراز رونق تولید، اقتصاد پویا و ارز‌آوری در دوره تحریم را در پی‌خواهد داشت، چون هر گردشگری که به ایران وارد شود قطعا خرید از شهر جهانی صنایع دستی را در دستور کار خود قرار خواهد داد و این مساله ارز‌آوری خوبی برای کشور در پی ‌دارد، بدون این‌که هزینه‌های زیادی برای آن صرف شود.

زاهدیان‌نژاد اضافه کرد: جا انداختن شیراز به عنوان شهر جهانی صنایع دستی بسیار به‌صرفه‌تر از صادرات با هزینه‌های سنگین حمل و نقل است، چون گردشگر وارد کشور و شیراز خواهد شد و محصولات مورد نیاز خود را در همین شهر خریداری می‌کند و با خود می‌برد.


صنایعی در مسیر رفع بیکاری

معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی اداره کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان فارس صنایع دستی را یکی از راهکارهای ایجاد اشتغال، رونق تولید و کمک به توسعه مشاغل خانگی عنوان کرد و گفت: تلاش داریم از طریق صنایع دستی اشتغال پایداری برای جوانان رونق تولید و ارز‌آوری‌ای را که از درون اتفاق بیفتد محقق کنیم.

ترویج و توسعه فرهنگ از طریق صنایع دستی امکان‌پذیر است و صنایع دستی می‌تواند محصولی گردش‌محور باشد که در نهایت آثار فرهنگی خوبی نیز به همراه دارد.  وی با بیان این‌که پرونده شیراز به عنوان دومین شهر جهانی صنایع دستی ایران در حال طی مراحل نهایی است گفت: ترجمه این پرونده هم انجام گرفته و به تهران ارسال شده است و سعی داریم که تا پایان سال ۹۸ به این هدف دست یابیم.


اهمیت سیمای شهر شیراز در مسیر جهانی شدن

زاهدیان‌نژاد افزود: روندی که این پرونده باید طی کند به این شکل است که در ماه‌های آینده ارزیابان شورای جهانی صنایع دستی به شیراز سفر و شرایط این شهر را به لحاظ زیرساخت‌ها و حوزه شهری از نظر سیما و منظر‌سازی بررسی خواهند کرد و آموزشگاه‌هایی که در این خصوص در شهر فعال هستند و کارگاه‌های صنایع دستی دایر نیز از شاخص‌های مهم در مسیر دست‌یابی به این هدف محسوب می‌شوند.

وی اضافه کرد: امتیازدهی‌ای که ارزیابان شورای جهانی صنایع دستی در سفر آینده خود به شیراز انجام خواهند داد ملاک عمل انتخاب این شهر به عنوان سومین شهر صنایع دستی جهان است. معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی اداره کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان فارس با بیان این‌که در سال جاری ایران دو شهر و یک روستا را به عنوان شهر جهانی به شورای جهانی صنایع دستی معرفی کرده است گفت: شیراز به عنوان شهر جهانی صنایع دستی و زنجان به عنوان شهر جهانی ملیله در سال ۹۸ به شورای جهانی صنایع دستی معرفی می‌شوند.


مزیت‌های ثبت‌ ملی و جهانی

معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی اداره کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان بیان کرد: ثبت شیراز به عنوان شهر جهانی صنایع دستی که در دست اقدام است و همچنین ثبت نشان جغرافیایی خاتم شیراز در سازمان مالکیت معنوی که محقق شده و در مراحل نهایی اعطای نشان آن است، دو امر مهمی است که منافع متعددی برای این حوزه در پی دارد. اگر اصفهان در حال حاضر در حوزه تامین مواد اولیه مورد نیاز ساخت صنایع دستی کمتر از شیراز با مشکل مواجه است، یکی از دلایل آن ثبت جهانی این شهر در حوزه صنایع دستی است.

معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی اداره کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری فارس گفت: ایران در حال حاضر مقام اول دنیا را به لحاظ داشتن ۸ شهر و ۱۰ روستای جهانی از آن خود کرده و آباده نیز آخرین شهر ایران بوده که در سال ۹۷ به عنوان شهر جهانی منبت ثبت شده است.

زاهدیان‌نژاد افزود: در ادامه روال ثبت جهانی شیراز به عنوان شهر صنایع دستی در دستور کار این سازمان قرار دارد و ارزیابان سازمان جهانی نیز از کارگاه‌های صنایع دستی در شیراز بازدید کرده‌اند. وی ادامه داد: وجود ظرفیت‌های متنوع صنایع دستی در شیراز عاملی شد که پرونده شیراز برای ثبت سومین شهر جهانی صنایع دستی دنیا تکمیل شود و این پرونده اکنون در مراحل نهایی برای ارسال از طریق ستاد مرکزی در تهران به شورای ارزیابی صنایع دستی جهان است که امسال با پیگیری‌های انجام‌شده، شیراز نامزد سومین شهر جهانی صنایع دستی خواهد شد.

معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی اداره کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان فارس اضافه کرد: شهری که به عنوان شهر جهانی معرفی می‌شود توجه خاصی را در حوزه صنایع دستی از سراسر دنیا به خود جذب خواهد کرد که در نهایت به ارتقای سطح کیفی زیرساخت‌های خط تولید صنایع دستی و آموزش‌های این حوزه منجر می‌شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید