• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
یکشنبه 20 مرداد 1398
کد مطلب : 71780
+
-

شایعات به گرانی مرغ دامن می‌زند

رئیس اتحادیه مرغ و ماهی‌فروشان کرمانشاه: بالا رفتن قیمت مرغ به دلیل کاهش جوجه‌ریزی، وزن نگرفتن و تلفات طبیعی است

بازار
شایعات به گرانی مرغ دامن می‌زند

شایعاتی که بیشتر توسط دلالان و واسطه‌گران مرغ برای تشویش و تخریب بازار پخش می‌شود در نگرانی مصرف‌کنندگان بی‌تاثیر نبوده و بارها موجب صف کشیدن‌های طویل در مقابل مغازه‌ها و بالارفتن تقاضا شده است و چنین اقدامی طبیعی است که به صعود قیمت آن دامن بزند.  به گزارش ایرنا، بالا رفتن قیمت گوشت مرغ در فصل گرم سال موجب پیدایش شایعات متعدد در کوچه و بازار شده است که صعود آن به سکوی قیمت ۱۵ هزار تومانی و حتی ۱۸ هزار تومانی هم شنیده می‌شود. 

با وجود حرف و حدیث‌های گوناگون در زمینه افزایش قیمت مرغ، به گفته مسئولان میزان تولید گوشت مرغ مصرفی استان در سال جاری نسبت به مشابه سال گذشته بیشتر شده و عواملی که به دلیل فصل گرما در کاهش جوجه‌ریزی نقش دارد در سال‌های گذشته هم وجود داشته است. 

رئیس اتحادیه مرغ و ماهی‌فروشان کرمانشاه معتقد است که بالا رفتن اندک قیمت مرغ در فصل گرما به دلیل کاهش جوجه‌ریزی، وزن نگرفتن و تلفات طبیعی است و هرچه به فصل خنک سال نزدیک شویم این قیمت کاهش می‌یابد.  «میثم غلامی» ادامه داد: ما هر ساله با این مشکل مواجه بوده‌ایم و نمی‌توان گفت که این امر موجب کاهش گوشت مرغ در بازار شده است و کل کشور درگیر این مقوله هستند. 


مرغداری‌ها گوشت مرغ را با قیمت مصوب بفروشند

رئیس اتحادیه مرغ و ماهی‌فروشان کرمانشاه ادامه داد: گوشت مرغ در مغازه تا قیمت ۱۳هزار و ۹۵۰ به مشتری فروخته می‌شود. این در حالی است که این قیمت در برخی استان‌ها از ۱۴ هزار تومان به بالا آغاز می‌شود. غلامی اظهار کرد: همکاری‌هایی در این زمینه از سوی مرغداری و سازمان‌های مربوطه در حال انجام است که امیدواریم این قیمت تا یک تا ۲ هفته آینده به ثبات و تعادل برسد.این مسئول ادامه داد: همه مرغداری‌ها، نهاده‌های دولتی را دریافت کرده‌اند و از مرغداری‌ها می‌خواهیم علاوه بر تعامل با سازمان جهاد کشاورزی، به فروش با قیمت مصوب اقدام کنند.


قیمت گوشت مرغ چقدر است؟

با این حال مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان کرمانشاه گفت: در روزهای اخیر قیمت مرغ از سوی ستاد تنظیم بازار وزارت کشور اعلام شد و ما هم موظف به رعایت و کنترل این قیمت هستیم.
«محسن دارابی» اضافه کرد: مرغداری‌ها نهاده را به قیمت ارز 4 هزار و ۲۰۰ تومانی گرفته‌اند، بنابراین سازمان جهاد کشاورزی موظف است مرغداری‌هایی را که مرغ آنها آماده عرضه به بازار است، به ما معرفی کنند تا مرغ را به کشتارگاه‌ها تحویل بدهیم تا امکان تامین مرغ استان را داشته باشیم. 

وی اضافه کرد: در روزهای گذشته به علت همکاری نکردن برخی مرغداری‌ها به‌سختی توانسته‌ایم مرغ استان را تامین کنیم و مجموعه مدیریتی استان از جمله سازمان جهاد کشاورزی باید کمک کند تا بتوانیم مرغ را به کشتارگاه بدهیم تا سپس وارد شبکه عرضه و توزیع کند.این مسئول به پیگیری استاندار کرمانشاه در این زمینه اشاره کرد و افزود: بازوند به سازمان جهاد کشاورزی دستور داد مرغداری‌ها را با اسم و آدرس دقیق به ما معرفی کنند تا مرغ را بتوانیم به شبکه عرضه و توزیع وارد کنیم.

وی یادآور شد: در هفته گذشته به دستور استاندار کرمانشاه، ۱۵تن مرغ از سنقر وارد شهر کرمانشاه شده است، بنابراین سازمان جهاد کشاورزی استان و شهرستان در کنار حوزه بازرسی و تعزیرات حکومتی برای کاهش قیمت مرغ در تلاشند.


افزایش ۳۰ درصدی تولید مرغ در استان

معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی استان هم به‌وفور گوشت مرغ در بازار و نبود مشکل در این زمینه اشاره کرد.«بهرام خانی» با بیان این‌که در 5 ماه امسال در استان نسبت به مدت مشابه سال گذشته حداقل ۲۵ تا ۳۰ درصد افزایش تولید داشته‌ایم، ادامه داد: در زمینه تولید هیچ مشکلی در استان وجود ندارد و توان تولید همچنان ادامه دارد.  وی با بیان این‌که نباید به شایعات در زمینه گرانی مرغ توجه شود، افزود: هم اکنون مرغ به قیمت ۱۳ هزار و ۹۰۰ تومان به دست مصرف‌کننده نهایی می‌رسد و تولید، افزایش تولید و تامین نیاز به جهاد کشاورزی مربوط می‌شود.

خانی اضافه کرد: طبیعی است که مرغدار، مرغ را به کشتارگاه تحویل می‌دهد. مکان دیگری برای این امر وجود ندارد. با سازمان صنعت، معدن و تجارت و دیگر ارگان‌های مربوطه در این سیستم همکاری می‌کنیم و در نهایت مرغدار مرغ را به کشتارگاه تحویل می‌دهد و به بازار عرضه می‌شود. 


تولید ۷۰ هزار تنی گوشت مرغ پیش‌بینی می‌شود

این مسئول میزان تولید گوشت مرغ در سال گذشته در استان را ۶۳ هزار و ۸۵۰ تن عنوان کرد و ادامه داد: پیش‌بینی می‌شود امسال تولید گوشت مرغ به ۷۰ هزار تن برسد. 


رایزنی‌ برای تحویل مرغ به کشتارگاه 

معاون امور اقتصادی استانداری کرمانشاه نیز گفت: جالب است بدانیم تولید امسال گوشت مرغ استان نسبت به مدت مشابه سال گذشته بیشتر شده است. معمولا تولیدات برای نیازهای داخلی استان کافی است ولی بخش گسترده‌ای از آن برای صادرات به دیگر استان‌های کشور خارج می‌شود.

«هدایت حاتمی» به میزان تلفات مرغ و کاهش جوجه‌ریزی در فصل گرم سال اشاره کرد و ادامه داد: براساس توافقات و رایزنی‌های انجام شده، گوشت مرغ باید به میزان کافی تحویل و توزیع شود، چراکه بخشی از خوراک آنان در قالب یارانه‌ای داده شده و برهمین اساس انتظار داریم مرغداران، مرغ خود را به کشتارگاه تحویل دهند. وی یادآور شد: قرار بر این است که گشت‌های مشترک از جهاد کشاورزی، دامپزشکی و سازمان بازرسی صنعت، معدن و تجارت به صورت مشترک با مرغداران وارد تعامل شوند تا مرغ به کشتارگاه تحویل داده شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید