• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
شنبه 19 مرداد 1398
کد مطلب : 71563
+
-

طلا روی سکوی پرتاب؛ نفت در سراشیبی

سناریو‌های محتمل برای رشد شدید قیمت جهانی طلا و کاهش قیمت نفت تقویت شد

طلا روی سکوی پرتاب؛ نفت در سراشیبی

وقوع جنگ تجاری بین چین و آمریکا و کاهش پی در پی نرخ بهره در کشورهای جهان، به تغییر جهت بازار‌ها ازجمله نفت و طلا منجر شده است. از یک‌طرف قیمت طلا روی موج صعود قرار گرفته و از سوی دیگر قیمت نفت بنای نزول گذاشته است.

به گزارش همشهری، پس از آنکه دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، در روز ۱۱‌مرداد اعلام کرد روی ۳۰۰ میلیارد دلار از کالاهای چینی تعرفه ۱۰ درصدی اعمال می‌کند، اقتصاد دنیا وارد فصل تازه‌ای شد. این اقدام امیدواری‌ها را نسبت به کاهش جنگ تجاری بین چین و آمریکا نقش برآب کرد. این موضوع اثرات دنباله‌داری را بر کشور‌های جهان ازجمله ایران دارد و می‌تواند به وقوع رکودی فراگیر در اقتصاد جهانی، ازجمله در اقتصادهای وابسته به نفت، ازجمله ایران منجر شود.
هرچند همزمان با دور جدید جنگ تجاری، بانک مرکزی آمریکا(فدرال رزرو) نرخ بهره را در آمریکا کاهش داده و به سطح 2.25درصد رسانده تا به اقتصاد آمریکا تحرک تازه‌ای بدهد، اما به‌دلیل چشم‌انداز کاهش رشد اقتصادی جهان موضوع بسیار پیچیده شده زیرا اغلب کشورهای دنیا همزمان با آمریکا درصدد کاهش نرخ بهره هستند تا خود را از اثرات جنگ ارزی در امان نگاه دارند. این موضوع برایند تصمیم‌گیری در بازارهای جهانی را بسیار سخت و چشم‌انداز ارزشگذاری دلار را نیز با دشواری‌های جدید‌تری مواجه کرده است.
همه این تحولات در هفته‌های اخیر به افزایش شدید قیمت طلا منجر شده و در عین حال به‌دلیل ترسیم چشم‌انداز کاهش تقاضا برای مواد خام، به کاهش قیمت نفت و مواد‌خام در بازارهای کالای جهان شده است. با این حال، به‌نظر می‌رسد این تازه اول ماجرا‌ست و احتمالا قیمت نفت در روزهای آینده بیشتر کاهش خواهد یافت و در مقابل نرخ طلا صعود خواهد کرد.

رشد قیمت طلا
اوج‌گیری تنش‌ها میان آمریکا و چین، باعث شده نقدینگی و سرمایه‌های جهانی به سمت بازار طلا سرازیر شود. به‌طوری‌که دیروز قیمت هر اونس طلا در بازارهای جهانی حتی تا 1515دلار هم پیشروی کرد که بالاترین قیمت از سال۲۰۱۳ تاکنون است. پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که قیمت طلا باز هم رشد خواهد کرد در نتیجه اغلب صندوق‌های سرمایه‌گذاری در دنیا درحال خرید طلا هستند و این موضوع مقدار تقاضا برای خرید طلا را به‌صورت تصاعدی بالا برده، به‌طوری که براساس تازه‌ترین گزارش‌ها ذخایر طلای گلدتراست، بزرگ‌ترین صندوق سرمایه‌گذاری طلا در جهان فقط در یک روز 0.21درصد افزایش یافت و به 836.92تن رسیده است.

خرید طلا در بانک‌های مرکزی
همزمان با رشد قیمت، مقدار خرید طلا در بانک‌های مرکزی هم در حال افزایش است. طبق اعلام شورای جهانی طلا، میزان خرید طلای چین برای هشتمین‌ماه متوالی افزایش یافته. چین فقط در ‌ماه ژوئیه ۱۰ تن طلا خریده است. از ابتدای امسال تاکنون چین ۹۴تن طلا خریده و به این ترتیب، ذخایر طلای چین به ۱۹۴۵‌تن رسیده است. تحلیلگران می‌گویند: پکن نگران است که تنش با آمریکا بد‌تر شود و به همین دلیل در حال تقویت ذخایر طلای خود است. هم‌اکنون بانک‌های مرکزی روسیه، چین و لهستان بیش از سایر کشورها در حال خرید طلا هستند. از ‌ماه ژانویه تاکنون بانک مرکزی روسیه ۹۶.۴‌تن طلا خریده و ارزش ذخایر طلای خود را تا ابتدای‌ ماه آگوست به ۱۰۰.۳‌میلیارد دلار رسانده است.

پیش‌بینی قیمت طلا
اغلب تحلیلگران پیش‌بینی می‌کنند در پی تشدید جنگ تجاری میان آمریکا و چین تقاضا برای طلا رشد خواهد کرد و در نتیجه قیمت جهانی طلا در 6ماه آینده از ۱۶۰۰ دلار در هر اونس عبورکرده و تا 2سال آینده به رکورد ۲۰۰۰ دلار در هر اونس خواهد رسید. سابین شلز، تحلیلگر گلدمن ساکس آمریکا می‌گوید: اگر نگرانی‌ها از رشد اقتصادی ادامه یابد و شاهد تشدید جنگ تجاری باشیم، قیمت طلا حتی می‌تواند بیش از این افزایش یابد. به گزارش بلومبرگ، مؤسسه مالی گلدمن ساکس با بیان اینکه روند صعودی قیمت طلا تازه شروع شده، پیش‌بینی کرده در 6‌ماه آینده ارزش هر اونس طلا از ۱۶۰۰ دلار فراتر خواهد رفت. بانک آمریکایی مریل‌لینچ هم پیش‌بینی کرده قیمت طلا در 2سال آینده به 2000دلار در هر اونس می‌رسد. بانک‌های «یو بی‌اس گروپ» و «سیتی گروپ» نیز به طلا خوش‌بین هستند و پیش‌بینی می‌کنند قیمت این فلز می‌تواند تا رکورد ۱۶۰۰ دلار صعود کند. بالاترین رکورد ثبت‌شده برای قیمت طلا مربوط به سال‌2011 است در آن سال هر اونس طلا در برابر 19217دلار و 17سنت معامله شد.

نزول نفت

اما جنگ تجاری فقط به افزایش قیمت طلا منجر نشده، بلکه از یک‌سو قیمت مواد خام ازجمله سنگ‌آهن در جهان به‌دلیل کاهش تقاضای مؤثر چین کاهش یافته و از سوی دیگر قیمت نفت در حال نزول است. در واقع گمانه‌زنی درباره نتیجه جنگ تجاری آمریکا و چین، دورنمای اقتصادی چین و پیش‌بینی‌ها درباره تقاضای نفت این کشور، موجب شده تحلیلگران پیش‌بینی کنند قیمت نفت با وجود آنکه در 40روز گذشته ۲۰درصد افت کرده، باز هم نزول خواهد کرد زیرا جنگ تجاری از یک‌سو، به کاهش تقاضا برای نفت در سطح جهان منجر خواهد شد و از سوی دیگر چشم‌انداز قوی‌تر‌شدن دلار می‌تواند به کاهش قیمت نفت منجر شود، زیرا چشم‌انداز قوی‌تر‌شدن دلار، قیمت نفت را برای دیگر کشورها گران‌تر می‌کند و روی مصرف تأثیر فوری می‌گذارد. این موضوع کشور‌های مصرف‌کننده و صادر‌کننده نفت را به‌صورت مجزا تحت‌تأثیر قرار می‌دهد و اثرات زیانبار اقتصادی را از جنبه کاهش تقاضا و کاهش درآمد‌های ارزی به‌دلیل کاهش قیمت نفت برای این کشور‌ها به همراه خواهد آورد.

این خبر را به اشتراک بگذارید