• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
شنبه 19 مرداد 1398
کد مطلب : 71316
+
-

اتاق بازرگانی تبریز در مسیر احیا

رئیس اتاق بازرگانی‌، صنایع و معادن تبریز: با احیای اتاق تبریز و ایجاد کمیسیون‌های جدید در آن به دنبال نقش‌آفرینی بیشتر در عرصه اقتصاد استان هستیم

گفت‌وگو
اتاق بازرگانی تبریز در مسیر احیا

سید مرتضی احمدپور| تبریز – خبرنگار:


اتاق بازرگانی تبریز یکی از قدیمی‌ترین تشکل‌های تجاری کشور است که اکنون بیش از 110 سال از تاسیس آن می‌گذرد؛ اتاقی که در دهه‌های اخیر توانسته است موتور محرکه اقتصاد استان باشد. این اتاق در آخرین انتخابات خود یکی از فعال‌ترین افراد بخش خصوصی استان را به عنوان رئیس خود شناخت؛ فردی که در عرصه اقتصاد شهرت دارد و در کمتر از 2 ماه از انتخابش، بارها از مسئولان استانی و کشوری خواسته است توجه بیشتری به بخش خصوصی داشته باشند.

اما در این بین بی‌تحرکی، نداشتن برنامه برای رونق اقتصادی و برخی اقدامات نمایشی از جمله انتقادات وارد شده به اتاق بازرگانی تبریز در 2 ماه اخیر هستند. «یونس ژائله» در گفت‌وگو با همشهری پاسخگوی سوالاتی است که می‌تواند چشم‌انداز اتاق بازرگانی تبریز را در سال‌های پیش رو مشخص کند.

برخی معتقدند اتاق بازرگانی در 2 ماه اخیر آن‌گونه که باید نتوانسته است برنامه‌هایی را که وعده‌شان را داده شده بود، اجرا کند تا جایی که به تنبلی متهم شده است. نظر شما در این مورد چیست؟ چرا آن‌گونه که باید تحرک لازم در اتاق دیده نمی‌شود؟

بی‌تحرکی اتاق تبریز را قبول ندارم. باید منطبق با شرایط موجود قضاوت کنیم. اکنون عجیب‌ترین و استثنایی‌ترین شرایط اقتصادی را پشت سر می‌گذاریم. در چنین شرایطی فعالان اقتصادی و صنعتی استان دچار مشکل هستند. اتاق بازرگانی تبریز هم به صورت گسترده در حال پایش و برنامه‌‌ریزی برای فعال کردن کمیسیون‌های تخصصی از جمله کشاورزی است تا این کمیسیون‌ها بتوانند کارهای لازم را انجام دهند.

به عنوان مثال، اکنون منابع ارزی صرف واردات نهاده‌های دامی می‌شود. آیا ما نمی‌توانیم این نهاده‌ها را توسط بخش خصوصی در داخل کشور و استان تولید کنیم؟ بزرگ‌ترین مزیت اقتصادی استان کشاورزی است و اتاق تبریز در حال برنامه‌‌ریزی برای چنین مواردی است و در آینده نه‌چندان دور نتیجه این برنامه‌ریزی‌ها مشخص خواهد شد.

برای بسیاری از فعالان اقتصادی استان سوال است که آیا بخش خصوصی می‌تواند نقش طلایی چند دهه قبل خود را در صنعتی کردن استان احیا کند؟ آیا اتاق تبریز این توانایی را دارد؟

ببینید، اتاق بازرگانی نقش عملیاتی ندارد، بلکه نقش آن مشورتی است. ما اینجا دسته‌چک نداریم که بگوییم فلانی با این مبلغ کارخانه بزن. اما می‌توانیم زمینه‌ها و زیرساخت‌ها را فراهم کنیم و به دولت مشورت بدهیم. مهم‌ترین مشکلی که بخش‌خصوصی دارد، نبود نقدینگی و عدم تامین منابع مالی است. باید بانک‌ها پای کار بیایند و تسهیلات بیشتری به بخش خصوصی بدهند. بانک‌های دولتی در استان کمتر از 50 درصد منابع خود را تخصیص داده‌اند و بانک‌های‌خصوصی حدود 5 درصد. با این شرایط نمی‌توان کار بزرگی انجام داد.

چندی قبل پیشنهاد تاسیس بانک خصوصی در استان را دادید. از این بانک چه خبر و تا چه حد آماده راه‌اندازی آن هستید؟

به اعتقاد ما، این بانک نیاز استان است و ما آماده هستیم اگر بانک مرکزی مجوز را صادر کند، ظرف یک روز آن را راه‌اندازی و منابع مالی استان را در آن هزینه کنیم تا اقتصاد رونق پیدا کند.

یکی از انتقادات وارد شده به اتاق تبریز، سنتی عمل کردن آن است. چرا اتاق بازرگانی به موضوع آموزش‌، تکنولوژی و روش‌های جدید تجارت اهمیت نمی‌دهد؟ آیا در چنین شرایطی می‌توان وارد فضای رقابتی در اقتصاد شد؟

این‌که می‌گویم اتاق بازرگانی تبریز در حال احیاست و دوران جدیدی را شروع می‌کند، همین نکته است. در حال حاضر به دنبال برقراری ارتباط گسترده با دانشگاه‌ها هستیم. دانشگاه‌های زیادی در استان و تبریز وجود دارند و باید برای ارائه آموزش‌های نوین به اعضا سرمایه‌گذاری کرد. نشریه تخصصی اتاق منتشر می‌شود و نشست‌های تخصصی علمی هم برگزار شده و در حال برنامه‌‌ریزی است.

درباره مدیریت سفرهای هیات‌های خارجی به استان و بالعکس چه برنامه‌ای دارید؟ در دوره مدیریت گذشته یکی از نقدها سفرهای متعدد هیات‌های خارجی به تبریز و بی‌نتیجه بودن این سفرها بود. خود شما هم از منتقدان این سفرها بودید. اما اکنون منتقدان از شما خرده می‌گیرند که اقداماتی نمایشی مثل برپایی نمایشگاه‌های چند روزه و چند ساعته برای تجار خارجی انجام می‌دهید. 

سفر هیات‌های خارجی و تجار کشورهای مختلف به استان و تبریز را یک فرصت تجاری مهم می‌دانیم، اما مهم خروجی این سفرهاست. در دهه‌های اخیر بیش از 500 هیات به تبریز سفر کرده‌اند، اما خروجی این سفرها چه بوده است؟

اتاق در دوره جدید کار خود سفرهای هدفمند دوسویه را دنبال می‌کند تا به رونق بیشتر تجاری منجر شود. در سفر اخیر هیات تجاری عراق به تبریز برخی انتقاد کردند که چرا نمایشگاه توانمندی شرکت‌های استان ظرف 2 روز و با عجله برپا شد و حتی گفتند این کار نمایشی بود. اما سوال من از این منتقدان این است که چگونه باید کالاهای خود را به تجار خارجی نشان بدهیم؟

در همین نمایشگاهی که به آن انتقاد کردند، میلیون‌ها دلار کالا فروختیم و بسیاری از کارخانه‌های داخل استان کاتالوگ و شماره تلفن رد و بدل کردند. متاسفانه محل دائمی برای برپایی نمایشگاه متعلق به خود اتاق نداریم و مجبوریم چنین اقداماتی انجام دهیم.

یکی از کالاهایی که در اتاق بازرگانی تبریز بیش از همه چشم‌نوازی می‌کنند، فرش است. برای فرش دستباف تبریز در اتاق بازرگانی چه برنامه‌ای دارید؟

چندی قبل همه بزرگان دست‌اندرکار عرصه فرش اعم از رنگرزان‌، بافندگان و فروشندگان و تجار را در این اتاق جمع کردیم. نظر ما این است که فرش تبریز با این شرایط تجاری نمی‌تواند کار چندانی انجام بدهد. بزرگ‌ترین بازار فرش تبریز ساعت 10 صبح شروع به کار می‌کند و ساعت یک ظهر تعطیل است. مگر با این شرایط می‌توان مشتری جذب کرد؟! معتقدیم باید تحرک جدی در این بخش به وجود بیاید. حتی به برگزاری نمایشگاه فعلی فرش در تبریز هم کمک مالی کرده‌ایم و امیدواریم وضعیت فرش تبریز بهتر شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید