• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
پنج شنبه 17 مرداد 1398
کد مطلب : 71262
+
-

دفاع همتی از حذف 4صفر

عبدالناصر همتی، رئیس‌کل بانک مرکزی در نخستین واکنش به تصمیم دولت برای تبدیل واحد پول ملی از ریال به تومان و حذف 4صفر از پول ملی، اعلام کرد: بااجرای طرح حذف ۴‌صفر از پول ملی، این میزان امحا به نصف کاهش می‌یابد و البته اتفاق خاصی در جامعه رخ نخواهد داد. به‌گزارش همشهری، وی در جمع خبرنگاران گفت: با حذف ۴‌صفر از پول ملی، سکه (پول فلزی) از مراودات مردم خارج خواهد شد. او در عین حال اعلام کرد: برای تولید هر یک قطعه سکه ۵۰۰ تومانی که در واحد ۵هزارریالی عرضه می‌شود، معادل ۸۲۰ تومان هزینه می‌شود که با اجرای این طرح سکه‌های موجود در بازار جمع‌آوری و پس از ذوب‌شدن در جای دیگری استفاده می‌شود. همتی همچنین گفت: اجرای طرح حذف 4صفر از پول ملی، ضمن کاهش هزینه‌های امحای اسکناس، موجب اصلاح ظاهری واحد پول ملی با دلار می‌شود. وی اظهار داشت: استهلاک اسکناس‌های تولیدی کشورمان نیز بالاست، به‌طوری که سالانه ۷۰۰‌میلیون برگ اسکناس امحا می‌شود، اما با اجرای این طرح به نصف خواهد رسید.

همتی تأکید کرد: اجرای این شیوه، مطابق آنچه امروز در جامعه رایج است، عمل خواهد شد، به‌طوری که شاهدیم همه مردم به چک‌پول‌های بانک مرکزی «چک‌پول ۵۰تومانی» اطلاق می‌کنند نه چک پول ۵۰۰ هزار ریالی؛ بانک مرکزی نیز به موضوع‌های رایج جامعه توجه دارد. او گفت:‌ اصلاح نظام بانکی، اصلاح مقررات، سیاست‌های پولی، اصلاح نظام‌های ارزی، صادرات، تخصیص ارز و غیره همگی به‌عنوان اولویت‌های بانک مرکزی است که در حال انجام است و در کنار آنها طرح حذف 4صفر از پول ملی ‌نیز اجرایی خواهد شد. رئیس‌کل بانک مرکزی تأکید کرد:‌ این طرح نیز از کارهای ضروری است و دولت به اتفاق آرا آن را تصویب کرد و انتظار می‌رود در مجلس هم به تصویب برسد که در این صورت هرچه قانون مقررساخت، همان اجرا شود. او اضافه کرد:‌ هزینه امحا و چاپ اسکناس‌های فعلی، بیش از هزینه چاپ پول‌های جدید است و برآورد می‌شود در حد ۱۰ تا ۲۰ میلیارد تومان در یک افق ۱۰‌ساله به هزینه‌ها اضافه شود. همتی اظهار داشت:‌ با انجام این مهم، مشکل ظاهری واحد پولی کشورمان در رابطه با ارزهای خارجی نیز اصلاح می‌شود.

سرانجام بازار متشکل ارزی

رئیس‌کل بانک مرکزی درباره بازار متشکل ارزی گفت: ‌مطابق گزارشی که 2روز پیش دریافت شد، آمادگی کامل برای تاسیس این بازار وجود ندارد، زیرا هنوز برخی بانک‌ها نتوانسته‌اند نرم‌افزارهای ارتباطی‌شان را برقرار کنند، برخی صرافی‌ها نیز فرم‌ها را پر نکرده‌اند و آمادگی ندارند. او تأکید کرد: تا زمانی که اطمینان حاصل نشود، این بازار تاسیس نخواهد شد ‌و حداقل تا عید قربان تشکیل نمی‌شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :