• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
چهار شنبه 16 مرداد 1398
کد مطلب : 71111
+
-

امسال ۱۱۱ هکتار از مراتع گیلانغرب سوخت

فرماندار گیلانغرب گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون با وقوع ۲۵ فقره آتش‌سوزی ۱۱۱هکتار از مراتع جنگلی این شهرستان طعمه حریق و دچار خسارت شده است. به گزارش ایرنا «کوروش محمودیان» افزود: در نتیجه وقوع آتش‌سوزی‌های امسال ۹۵هکتار از مزارع گندم و 3هکتار از باغ‌های بارور میوه شهرستان گیلانغرب دچار خسارت شده است.

وی دلیل وقوع آتش‌سوزی‌های امسال را عامل انسانی، آتش زدن پسچر در مزارع و بی‌احتیاطی گردشگران بیان کرد.  فرماندار گیلانغرب گفت: طی 5/1سال گذشته در راستای پیشگیری از وقوع آتش‌سوزی‌ها در منابع ارزشمند طبیعی و احیای نقاط آسیب دیده اقدام‌های ارزشمندی انجام شده است. 

محمودیان عنوان کرد: از سال ۹۵ تاکنون بر اثر وقوع ۹۲ فقره حادثه آتش‌سوزی در منابع طبیعی گیلانغرب، ۹۳۴هکتار از مراتع مشجر این شهرستان دچار خسارت شده است.وی ادامه داد: سال ۹۶ با ۳۷ مورد در سطح ۵۲۰ هکتار بیشترین وقوع آتش‌سوزی‌ها در شهرستان گیلانغرب رخ داد که این آمار در سال ۹۷ با ۱۲ مورد در ۴۶ هکتار از کاهش ۸۵ درصدی نسبت به سال قبل از آن برخوردار بوده است. 

این مسئول گفت: گیلانغرب از حیث گستره سرزمینی دومین شهرستان استان پس از شهرستان کرمانشاه است و به لحاظ سطح پوشش جنگلی بیشترین پوشش جنگلی استان با ۱۷۵ هزار هکتار در این شهرستان وجود دارد. از این رو حفاظت از آن نیز نیازمند امکانات بیشتری هم در بخش تجهیزات و هم نیروی انسانی است. انصافا با وجود همه این محدودیت‌ها مردم و دوستداران طبیعت و انجمن‌های مردم‌نهاد در کنار دستگاه‌های اجرایی به‌خوبی از انجام این مهم برآمده‌اند. 

محمودیان افزود: ۳۰ دیده‌بان در مناطق بحرانی به کارگیری شدند و نسبت به مرمت، بهسازی و تیغه‌زنی هم جاده‌های دسترسی به نقاط بحرانی و هم حاشیه راه‌های ارتباطی اقدام شد و علاوه بر این تیم‌های مردمی تشکیل و به‌کارگیری شدند و تفاهم‌نامه‌ای بین انجمن‌های زیست‌محیطی و مردم‌نهاد نیز منعقد شد.  وی گفت: در کنار همه این موارد ۳۲ دستگاه دمنده اطفای حریق نیز توسط بخشداری‌ها و منابع طبیعی خریداری و در نقاط مختلف شهرستان توزیع شد تا در مواقع لزوم به‌موقع مورد استفاده قرار گیرند.  

این مسئول تصریح کرد: پارسال و امسال در ۲۰ هکتار از مناطق آسیب دیده کاشت بذور درختان جنگلی از قبیل بلوط و بنه با همکاری انجمن‌ها و دوستداران طبیعت درقالب طرح جنگلانه اجرا شده است.  محمودیان گفت: استقرار 3دستگاه آتش‌نشانی از شهرستان‌های همجوار طی مدت برداشت محصول در مناطق گرمسیر از عوامل مهار به‌موقع و جلوگیری از گسترش دامنه حریق بود.

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :