• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
دو شنبه 14 مرداد 1398
کد مطلب : 70601
+
-

تروریسم سفید

عاملان 2تیراندازی مرگبار در 2ایالت مختلف آمریکا، ملی‌گرایان سفیدپوست این کشور بودند

آمریکا
تروریسم سفید


2تیراندازی مرگبار به فاصله 13ساعت در جنوب و غرب آمریکا، بار دیگر این کشور را در شوک فرو برد؛ وضعیتی که باعث شده است این‌بار بسیاری از آمریکایی‌ها انگشت اتهام را به سوی ملی‌گرایان و نژادپرستان سفیدپوستی بگیرند که باعث تشدید فضای دوقطبی در جامعه آمریکا شده‌اند.
تیراندازی اول در شهر «ال‌پاسو» در ایالت تگزاس رخ داد که 20کشته و 26زخمی به جا گذاشت. تیراندازی دوم هزاران کیلومتر دورتر، در شهر کوچک «دیتون» در ایالت اوهایو رخ داد که نتیجه آن 9کشته و 26زخمی بود. عامل تیراندازی در ال‌پاسو اکنون در بازداشت پلیس است اما عامل تیراندازی دوم در درگیری با نیروهای پلیس از پا در آمده است.
ال‌پاسو شهری کوچک در نزدیکی مرز مکزیک است و تا پیش از تیراندازی اخیر به‌عنوان یکی از آرام‌ترین شهرهای ایالت تگزاس شناخته می‌شد. تیراندازی رخ‌داده در این شهر اما اکنون هشتمین تیراندازی مرگبار تاریخ آمریکا لقب گرفته است. عامل حمله یک جوان سفیدپوست 21ساله است که شبکه تلویزیونی سی‌ان‌ان نام او را «پاتریک کروسیوس» اعلام کرده است. تصاویر دوربین‌های مداربسته نشان می‌دهد که او با اسلحه‌ای که به‌نظر می‌رسد کلاشنیکف باشد، وارد یکی از شعبه‌های فروشگاه زنجیره‌ای والمارت می‌شود و شروع به تیراندازی می‌کند. هنگام تیراندازی، فروشگاه مملو از مردمی بود که همراه با فرزندان‌شان مشغول خرید برای سال تحصیلی جدید بودند. طبق اعلام پلیس، عامل تیراندازی خود را به نیروهای امنیتی تسلیم کرده است.
تیراندازی دوم در مرکز شهر دیتون اتفاق افتاد که محلی پرتردد و محل قرار‌گرفتن تعداد زیادی کافه و رستوران است. سی‌ان‌ان به نقل از شاهدان عینی گزارش داده که عامل حمله از داخل خیابان شروع به تیراندازی به سمت یکی از کافه‌ها کرد و قصد ورود به آن را داشت. گفته می‌شود به‌دلیل نزدیکی مقر پلیس با محل حمله، نیروهای پلیس بلافاصله وارد عمل شده و فرد تیرانداز را هدف قرار داده‌اند. هنوز در مورد هویت عامل حمله دوم جزئیات زیادی منتشر نشده است.

مهاجران، هدف حمله
تیراندازی‌هایی از این دست در تاریخ آمریکا اتفاق تازه‌ای نیست. تنها طی سال‌جاری میلادی یعنی طی 8‌ماه بیش از 32هزار تیراندازی در آمریکا رخ داده که بیش از 8هزار و 500کشته به جا گذاشته‌اند. از این تعداد واقعه، 251مورد تیراندازی جمعی بوده که نتیجه آن 520کشته و 2هزار زخمی بوده است.
آنچه در تیراندازی شهر مرزی ال‌پاسو مورد توجه قرار گرفته، انگیزه عامل تیراندازی بوده است. در دست‌نوشته‌ای که از پاتریک کروسیوس به‌دست آمده، او ذکر کرده که به‌دنبال هدف قرار‌دادن «لاتین‌تبار‌ها» بوده است.
شهر ال‌پاسو شهر بزرگی نیست اما بیش از 680هزار نفر جمعیت دارد و حدود 80درصد جمعیت این شهر را لاتین‌تبارهایی تشکیل می‌دهند که ریشه بسیاری از آنها به مکزیک یا دیگر کشورهای آمریکای مرکزی می‌رسد. علاوه بر این، روزانه حدود 23هزار مکزیکی هم از گذرگاه مرکزی که میان ال‌پاسو و شهر سیوداد خوارز در آن سوی مرز کشیده شده، عبور می‌کنند و برای کار به ال‌پاسو می‌آیند و سپس بار دیگر به آن سوی مرز می‌روند.
عامل حمله ال‌پاسو در دست‌نوشته خود، دلیل اقدامش را «پاسخ به حمله لاتین‌تبار‌ها» ذکر کرده است؛ عبارتی که این روزها برای مردم آمریکا چندان نا‌آشنا نیست. «حمله مهاجران»، «حمله مکزیکی‌ها» و «حمله خارجی‌ها» عبارت‌هایی است که بارها و بارها طی حدود 3سال گذشته از زبان دونالد ترامپ شنیده شده است. ترامپ ساعتی پس از تیراندازی اول به آن واکنش نشان داد و در پستی توییتری این تیراندازی را «وحشتناک» و «بد» خواند و با مردم ال‌پاسو ابراز همدردی کرد. او در پایان پست خود هم نوشت: «خدا پشت‌وپناهتان!» واکنش ترامپ اما برای بسیاری از مخالفان او و مخالفان آزادی حمل سلاح در آمریکا چندان خوشایند نبوده است؛ چرا‌که آنها اکنون شخص رئیس‌جمهور را عامل وقوع تیراندازی‌هایی می‌دانند که در خاک آمریکا با انگیزه نژادی رخ می‌دهد.
جمله‌های ترامپ در مخالفت با حضور مهاجران در آمریکا دیروز در شبکه‌های مجازی دست به‌دست می‌شد. فضای ملی‌گرایی و برتری نژاد سفید طی مدتی که دونالد ترامپ به‌عنوان رئیس‌جمهور آمریکا قدم به کاخ سفید گذاشته، به شکل بی‌سابقه‌ای تشدید شده و بسیاری، تعمیق شکاف در جامعه آمریکا را عامل رویکرد ترامپ در راستای تقویت ملی‌گرایی آمریکایی می‌دانند. همین باعث شده تا اکنون عبارت «تروریسم سفید» در رسانه‌های آمریکایی شنیده شود. به گفته آنها، اگر زمانی دولت آمریکا تروریسم را عاملی خارجی و متأثر از افراط‌گرایی مذهبی می‌دانست، اکنون تروریسم به عاملی داخلی و با انگیزه‌های ملی‌گرایانه تغییر هویت
 داده است.
بسیاری از مخالفان ترامپ، حمله 5‌ماه پیش یک نژادپرست سفیدپوست به مسجدی در نیوزیلند را که 51کشته به جا گذاشت ‌هم متأثر از فضایی می‌دانند که دونالد ترامپ برای قدرت‌گرفتن گفتمان نژادپرستان و ملی‌گرایان در جهان ایجاد کرده است. طبق اعلام مقام‌های پلیس ال‌پاسو، پاتریک کروسیوس ساکن این شهر نیست و از شهرکوچکی در نزدیکی دالاس که حدود هزار کیلومتر با ال‌پاسو فاصله دارد، به این شهر آمده تا دست به کشتار مردم بزند. دیروز تصویری از صفحه فیسبوک او بازنشر شد که نشان می‌داد او از هواداران ترامپ بوده است. در این تصویر نام ترامپ با قرار‌گرفتن تعدادی اسلحه ساخته شده است. دونالد ترامپ اکنون متهم ردیف اول کشتار نژادی در آمریکاست.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید