• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
دو شنبه 14 مرداد 1398
کد مطلب : 70399
+
-

تشکیل شورای راهبردی در بندر «لافت»

میراث
تشکیل شورای راهبردی در بندر «لافت»

بندر تاریخی لافت قشم از نظر میراث فرهنگی و گردشگری یکی از مهم‌ترین میراث فرهنگی خلیج فارس است و برای توسعه این منطقه، شورای راهبردی تشکیل می‌شود. 

قرار است با هماهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری هرمزگان به‌زودی اعضای شورای راهبردی پایگاه بافت تاریخی لافت قشم معرفی و شرح وظایف آن‌ها نیز مشخص ‌شود. 

به گزارش ایرنا، مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گفت: برای احیای بافت تاریخی لافت برنامه‌هایی در دست اقدام است که امیدواریم با همکاری منطقه آزاد قشم و مشارکت مردم اجرایی شود. 

«رضا برومند» در نشست با فرماندار قشم و رئیس شورای اسلامی و دهیار لافت درباره تشکیل شورای راهبردی این روستا افزود: امکانات میراث فرهنگی هرمزگان به‌عنوان یک نهاد متولی بسیار محدود است و برای بازسازی بافت‌های تاریخی از جمله لافت و رفع کمبودها به‌طور قطع به مشارکت و تعامل دیگردستگاه‌ها نیاز است. 

وی بیان کرد: نقش مردم را به عنوان ساکنان و بهره‌برداران بافت تاریخی لافت نمی‌توان نادیده گرفت و ضرورت دارد در کنار دستگاه‌های اجرایی برای حفظ و نگهداری از این میراث ماندگار مشارکت داشته باشند. 

مدیر کل میراث فرهنگی هرمزگان اظهار کرد: یکی از مهم‌ترین مشخصه‌های بندر تاریخی لافت وجود بادگیرها در بیشتر خانه‌های این منطقه است که در سال‌های گذشته مورد مرمت قرار گرفته است. 

وی ادامه داد: تمایل گردشگران برای گردشگری تاریخی در حال افزایش است که باید با شناخت، حفظ و احیای آثار و نقاط بالقوه بتوانیم از صنعت گردشگری در بافت‌های تاریخی بهره‌مند شویم. 

بخش قدیمی روستای لافت شامل هسته اولیه در بخش مرکزی ساخت و سازهای فعلی است و در حد فاصل دریا و تپه‌های اطراف چاه‌های آب شکل گرفته ‌است. این بافت به صورت یکپارچه و به طول تقریبی یک کیلومتر وعرض متوسط ۱۷۰ متر در چند راستای اصلی به موازات امتداد ساحل واقع است. 

 در این بافت، 4 محله به مرکزیت 4 مسجد شکل گرفته‌ است. تمام خانه‌ها حیاط مرکزی و بادگیر دارند. 

هدف اصلی معماری لافت مقابله با شرایط طاقت‌فرسای اقلیمی و نیز حفظ ارزش‌های مذهبی خانواده است. ترکیب اتاق‌ها و راهروها و ارتباط آن‌ها با حیاط، تحت تاثیر معماری نواحی مرکزی و حاشیه کویری ایران است.

این خبر را به اشتراک بگذارید