• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
چهار شنبه 2 مرداد 1398
کد مطلب : 68099
+
-

توسعه خورشیدی

خراسان جنوبی از ۳۲۰ روز آفتابی، 3 میلیارد تومان درآمد کسب می‌کند

گزارش
توسعه خورشیدی

 ۳۲۰ روز آفتابی ظرفیت نهفته‌ای برای توسعه خراسان جنوبی است و تاکنون تولید انرژی پاک از خورشید ۳ میلیارد تومان درآمد برای کویرنشینان داشته است. به گزارش مهر، وقتی خراسان‌ جنوبی را شرقی‌ترین استان کشور و دیار آفتاب و خاوران می‌نامیم به این معناست که در کنار همه زیبایی‌های طبیعت کویری‌اش، مردم این منطقه از انرژی ارزشمند خورشیدی هم برخوردار هستند. استفاده بهینه از این انرژی در قالب پنل‌های خورشیدی می‌تواند شب‌های تار کویر را روشنایی ببخشد و حتی برای مردم منطقه درآمدزایی داشته باشد، اما به نظر می‌رسد بایدها و نبایدهای زیادی در مسیر تحقق این هدف وجود دارد و آنطور که باید از این انرژی به درستی استفاده نمی‌شود. 

به عنوان مثال در گزارشی دیگر پیرامون همین موضوع با عنوان «روایت زندگی در نبود امکانات اولیه» عشایر خراسان‌ جنوبی گفته بودند که شب‌های آنان با نور چراغ دستی روشن می‌شود. مدیر کل امور عشایر خراسان‌ جنوبی نیز در همین گزارش بیان کرده بود که تفاهم‌نامه‌ای بین سازمان امور عشایر ایران با شرکت توزیع نیروی برق به امضا رسیده و در خراسان‌ جنوبی اجرای این تفاهم‌نامه را رصد می‌کنند. وی همچنین گفته بود با پیگیری‌ها امیدوارند بتوانند بر اساس نیاز جامعه عشایری خراسان‌ جنوبی به برق آن را از طریق پنل‌های خورشیدی تامین کنند. ولی هنوز در اجرا چیزی مشاهده نشده است. 


بهره ۱۳ روستا از ظرفیت انرژی خورشیدی 

معاون برنامه‌ریزی و مهندسی شرکت توزیع نیروی برق خراسان‌ جنوبی اظهار کرد: در استان ۱۹۹ نیروگاه زیر ۱۰۰ کیلووات با ظرفیت کلی 2080 کیلووات وجود دارد. «مهدی دادگر» یادآور شد: نیروگاه ۱۰ مگاواتی در خوسف، نیروگاه یک مگاواتی در بشرویه و نیروگاه 7 مگاواتی در سربیشه وجود دارد. این مسئول گفت: در حال حاضر فقط ۱۳ روستا از ظرفیت انرژی خورشیدی بهره‌ می‌برند. 


بیشترین نیروگاه‌ در قائن

معاون برنامه‌ریزی و مهندسی شرکت توزیع نیروی برق خراسان‌ جنوبی بیان کرد: از ابتدای سال ۹۶ تا پایان خرداد امسال بالغ بر 3 میلیارد تومان بابت تولید انرژی خورشیدی به مردم پرداخت شده است. دادگر درباره موانع رونق احداث پنل‌های خورشیدی در شهرستان‌های خراسان‌ جنوبی گفت: افزایش قیمت تمام‌شده نیروگاه‌ها در سال ۹۷ از مهم‌ترین موانع رونق نیروگاه‌های خورشیدی در خراسان‌ جنوبی است. این مسئول ادامه داد: خوسف دارای بزرگ‌ترین نیروگاه خورشیدی است و قائن هم بیشترین نیروگاه‌ را دارد. 


بالابودن قیمت تمام‌شده نیروگاه خورشیدی 

دادگر گفت: شاید بعضی افراد بگویند قیمت تمام‌شده نیروگاه خورشیدی برای مردم بالاست، اما موضوع خرید تضمینی برق تولیدی آن را تا حدودی به صرفه می‌کند. وی اظهار کرد: بزرگ‌ترین مشوق در نظر گرفته شده برای توسعه استفاده از پنل‌های خورشیدی انعقاد قرارداد خرید تضمینی ۲۰ ساله است که توسط شرکت توزیع نیروی برق خراسان‌ جنوبی به نیابت از سازمان انرژی‌های تجدید‌پذیر ایران صورت می‌گیرد. معاون برنامه‌ریزی و مهندسی شرکت توزیع نیروی برق خراسان‌ جنوبی بیان کرد: برای کمک به سرمایه‌گذاری علاقه‌مندان در برخی نهادهای حمایتی نظیر کمیته امداد امام خمینی(ره) و بهزیستی، تسهیلاتی در نظر گرفته‌ایم. معاون اشتغال کمیته امداد خراسان‌ جنوبی هم اظهار کرد: خراسان جنوبی یکی از استان‌هایی است که ۳۲۰ روز آفتاب دارد. از این ظرفیت مهم می‌توان برای تولید برق از طریق نیروگاه‌های خورشیدی استفاده کرد. «سید رضا حسینی» بیان کرد: کمیته امداد در زمینه اشتغال‌زایی برای مددجویان قراردادی با شرکت توزیع نیروی برق در راستای خرید تضمینی ۲۰ ساله برق تولیدی این نیروگاه‌ها منعقد کرده است. 


مجوز برای راه‌اندازی ۳۰۰ نیروگاه خورشیدی 

معاون اشتغال کمیته امداد امام خمینی(ره) خراسان جنوبی با اشاره به این‌که سال گذشته ۵۷ نیروگاه خورشیدی نصب کردیم، گفت: امسال نیز برای ۳۰۰ نیروگاه مجوز گرفته‌ایم و در فاز اول کار نصب ۱۰۰ نیروگاه را شروع کردیم. حسینی ادامه داد: در حال حاضر این نیروگاه‌ها برای مددجویان حدود ۸۰۰ هزار تومان ماهانه درآمد دارند. این درآمدزایی حائز اهمیت است؛ چراکه مددجو در کنار آن می‌تواند به امور دیگر بپردازد. وی در زمینه موانع سرمایه‌گذاری و کار مددجویان در این حوزه گفت: مددجویان زمانی رغبت بیشتری به کار در این حوزه خواهند داشت که نسبت به درآمدزایی آن اطمینان بیشتری پیدا کنند و بدانند که برای آنان صرفه اقتصادی دارد. معاون اشتغال کمیته امداد خراسان‌ جنوبی یادآور شد: گرانی تجهیزات اولیه از دیگر موانع سرمایه‌گذاری مددجویان است. «نظر افضلی» نماینده نهبندان و سربیشه نیز با اشاره به این‌که خراسان‌ جنوبی از ظرفیت مهمی برای انرژی‌های تجدید‌پذیر همچون باد و خورشید برخوردار است، اظهار کرد: یکی از این نیروگاه‌ها در شهرستان سربیشه با 7 مگاوات قرار دارد. 

وی بیان کرد: می‌توانیم با رونق دادن نیروگاه‌های خورشیدی خانگی برای مردم درآمدزایی کنیم. کمیته امداد خراسان جنوبی هم برای مددجویان این امکان را فراهم کرده است. نماینده نهبندان و سربیشه در مجلس شورای اسلامی گفت: افراد سال گذشته با ۲۵ میلیون تومان می‌توانستند تجهیزات لازم را بخرند ولی در حال حاضر قیمت این تجهیزات بسیار افزایش یافته است. افضلی با اشاره به این‌که برای تامین روشنایی در مناطق عشایری باید ابتدا به سمت تامین روشنایی با برق ثابت برویم، یادآور شد: در مناطقی که امکان برق‌رسانی وجود ندارد می‌توان برای تامین روشنایی از پنل‌های خورشیدی بهره برد که در مواردی این اتفاق رخ داده است. خراسان جنوبی دیاری است که نه تنها از خاکش می‌توان زرهای گران‌قیمتی همچون زعفران و زرشک به دست آورد، بلکه اگر برنامه و طراحی درستی وجود داشته باشد می‌توان از آفتاب و حتی باد آن نیز برای مردم درآمدزایی کرد. 
 

این خبر را به اشتراک بگذارید