• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
سه شنبه 1 مرداد 1398
کد مطلب : 67822
+
-

زباله نفس خرگوشناب را تنگ کرد

کارشناسان می‌گویند شیرابه زباله‌های رها شده در منطقه خرگوشناب وارد آب‌های زیرزمینی می‌شود و این یک زنگ خطر است

زباله نفس خرگوشناب را تنگ کرد

منطقه گردشگری خرگوشناب در الشتر طی چند سال اخیر به عنوان محل دفن زباله‌های این شهرستان مورد استفاده سلسله قرار می‌گیرد. به گزارش ایسنا، این منطقه حدود 5 کیلومتر مساحت دارد ولی فاقد تاسیسات و امکانات زیرساختی است و در آن از هیچ‌گونه ماده پوششی برای پوشاندن زباله‌ها استفاده نمی‌شود.


وارد شدن روزانه 50 تن پسماند به خرگوشناب

معاون عمرانی و برنامه‌ریزی فرماندار سلسله در این زمینه با بیان این‌که روزانه حدود ۵۰ تن پسماند در این شهرستان تولید و در منطقه خرگوشناب و حاشیه‌های آن دفع می‌شود، گفت: دفع زباله در این منطقه هم عامل بروز بیماری‌های خطرناک است و هم به ایجاد مشکلات زیست‌محیطی منجر خواهد شد.

«خدیجه بهزادیان» اظهار کرد: مخاطب اصلی موضوع پسماند شهرداری‌ها، بخشداری‌ها و همچنین بخش مهم و تاثیرگذار یعنی مردم هستند. وی با اشاره به این‌که هر فرد در الشتر روزانه حدود ۸۰۰ گرم زباله تولید می‌کند، افزود: از یک طرف مردم باید به پسماند به عنوان یک چرخه توجه کنند و آموزش‌های لازم را در خصوص تفکیک آن و استفاده کمتر از شوینده‌ها و سموم ببینند و از طرف دیگر مسئولان مربوطه باید نسبت به شیوه دفع و دفن زباله‌ها حساسیت نشان دهند و احساس مسئولیت کنند.


ضرورت ایجاد مکان جدید برای دفن زباله‌ها

سرپرست شهرداری الشتر نیز با بیان این‌که در سال ۸۹ محلی برای دفن زباله‌های شهرستان‌های سلسله و دلفان در منطقه گاوکش در نظر گرفته شد، گفت: مقرر شد زباله‌های آنها به این منطقه منتقل و با استفاده از ظرفیت بخش خصوصی از آنها استفاده شود.

«محمودعلی امیری» با اشاره به این‌که در حال حاضر هر چند ماه یک بار شهرداری الشتر به دفن و ساماندهی زباله‌های شهرستان در منطقه خرگوشناب اقدام می‌کند، ادامه داد: در حال تلاش هستیم که مکان جدیدی را برای دفع پسماندهای این شهرستان در نظر بگیریم. در این میان، بخشداری‌ها باید با استفاده از امکانات خود، شهرداری را در دفع زباله‌ها یاری دهند تا مشکلات شهری کمتر شود.


تهدید سلامت شهروندان و حیوانات

همچنین، یکی از اعضای شورای شهر الشتر در این خصوص با بیان این‌که سایت دفن زباله خرگوشناب بیشتر یک سایت دفع و رهاسازی زباله است، گفت: بارها خطرات رهاسازی غیراصولی زباله‌ها در طبیعت، به‌ویژه خطر مضاعف آنها برای زمین‌های منطقه، اعلام شده اما کسی توجه نکرده و این کار ادامه یافته است.

«نجمه منظمی» با اشاره به حجم بالای بارندگی شهرستان نسبت به نرم کشوری اضافه کرد: شیرابه‌های زباله‌های موجود در منطقه خرگوشناب تقریبا بدون هیچ فیلتراسیون طبیعی وارد سفره‌های آب زیرزمینی موجود در منطقه می‌شوند که در طولانی‌مدت سلامت شهروندان را به خطر خواهد انداخت. وی در خصوص وجود گونه‌های جانوری در منطقه خرگوشناب گفت: برخی از این حیوانات از پسماندهای رهاشده در دره خرگوشناب تغذیه می‌کنند که قطعا خطرناک است و باعث بیمار شدن آنها می‌شود.


سوزاندن غیراصولی زباله‌ها

منظمی با اشاره به سوزاندن غیراصولی زباله‌ها در منطقه خرگوشناب اظهار کرد: این امر موجب رهاسازی حجم وسیعی از دود سمی در هوای منطقه می‌شود که زندگی گونه‌های گیاهی همچون زالزالک، انجیر و آلبالوی وحشی موجود در منطقه را با خطرات جدی مواجه می‌کند.

وی گفت: فاصله کم سایت زباله با شهر الشتر و قرار گرفتن آن در مسیر وزش بادهای کوه به دشت، بسیاری اوقات باعث می‌شود دود سوزاندن زباله‌ها وارد هوای شهر شود و شهروندان اذیت شوند. عضو شورای شهر الشتر با تاکید بر لزوم انتقال سریع سایت دفن زباله خرگوشناب به منطقه‌ای با خطر زیست‌محیطی و انسانی کمتر ادامه داد: موضوع پسماند با سلامت شهروندان ارتباط مستقیم دارد. بنابراین انتظار می‌رود که هرچه سریع‌تر مکان جدیدی برای دفع زباله‌های شهرستان در نظر گرفته شود.


محل تجمع سگ‌های ولگرد

رئیس شبکه بهداشت شهرستان سلسله در این خصوص با بیان این‌که سایت زباله خرگوشناب از 3 جهت آلودگی هوا و سوزاندن زباله، آلودگی خاک در منطقه و آلودگی منابع آب زیرزمینی تهدید زیست‌محیطی برای منطقه است، گفت: متاسفانه شیرابه زباله با وجود بارندگی وارد آب‌های زیرزمینی و سبب آلودگی می‌شود.

دکتر «جواد عموزاده» افزود: خرگوشناب محل تجمع سگ‌های ولگرد است که معضلی برای این منطقه محسوب می‌شوند. فضا باز است و زباله‌ها توسط سگ‌های ولگرد در منطقه پخش می‌شوند. وی بیان کرد: متاسفانه تاکنون اقدام خاصی برای پاک‌سازی منطقه انجام نشده و نیاز است این سایت ازسوی فرمانداری و محیط زیست تعطیل شود. عموزاده گفت: گفته می شود که منطقه گاوکش (بین شورآباد و الشتر) برای دپوی این زباله‌ها در نظر گرفته شده که بهتر از این منطقه است.


خرگوشناب جای دفن زباله نیست

مدیرکل دفتر امور شهری و شوراهای استانداری لرستان نیز با بیان این‌که خرگوشناب منطقه‌ای است که به محل دفن زباله‌های شهر الشتر اختصاص یافته است اما تاسیسات و امکانات زیرساختی برای این کار ندارد، گفت: زباله‌های شهر فیروزآباد هم به منطقه خرگوشناب منتقل می‌شوند.

«سیاوش سپهوند» ادامه داد: آب‌های سطحی و زیرزمینی، جنس خاک منطقه و شرایط آب و هوایی و اقلیم منطقه فاکتورهایی هستند که تعیین‌کننده صلاحیت یک منطقه برای دفن زباله هستند و شهر الشتر با این فاکتورها مناسب دفن زباله نیست.


هیچ‌گونه کم‌کاری را نمی‌پذیریم

سپهوند بیان کرد: منطقه خرگوشناب جزو اراضی ملی محسوب می شود و کاربرد تفرجگاهی دارد. وی افزود: در جلسه اخیر کارگروه پسماند استان مقرر شد که پس از اخذ موافقت شهرداری خرم‌آباد، تا زمان مشخص شدن مکان جایگزین خرگوشناب، پسماندهای شهر الشتر به محل دفن پسماند شهرداری خرم‌آباد منتقل شوند.

مدیرکل دفتر امور شهری و شوراهای استانداری گفت: با پیگیری‌های صورت گرفته از سوی این دفتر، اداره کل محیط ‌زیست لرستان موضوع نبود شرایط استقرار زباله در منطقه خرگوشناب را به فرمانداری شهرستان الشتر ابلاغ کرده و امید است، پس از جایگزین کردن سایت مناسب، منطقه خرگوشناب احیا شود و به عنوان تفرجگاه مورد استفاده قرارگیرد. این مسئول تاکید کرد: هیچ‌گونه کم‌کاری و سهل‌انگاری را در مدیریت پسماند از شهرداران نمی‌پذیریم و ملاک عمل، طرح جامع مدیریت پسماند استان است.

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :