• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
یکشنبه 16 تیر 1398
کد مطلب : 64203
+
-

تهدید به ردصلاحیت بانکداران؛ دست از بنگاه‌داری بردارید

بانک
تهدید به ردصلاحیت بانکداران؛ دست از بنگاه‌داری بردارید


رضا کربلائی/ روزنامه‌نگار
معاون نظارتی بانک مرکزی مدیران بانک‌های کشور را تهدید کرد درصورتی که دست از بنگاه‌داری برندارند و اموال مازاد بانک تحت مدیریتشان را نفروشند، صلاحیت آنها را رد خواهد کرد. همزمان ولی‌الله سیف، رئیس‌کل پیشین بانک مرکزی در اظهارنظری در توییتر نوشت: بنگاه‌داری بانک‌ها خلاف مصالح اقتصادی کشور است و بانک مرکزی سرمایه‌گذاری بانک‌ها را در بنگاه‌های اقتصادی محدود و منوط به شرایط خاصی کرده است.

آیا اظهارنظر فرهاد حنیفی، معاون نظارتی بانک مرکزی باعث دست‌کشیدن بانکداران از بنگاه‌داری و تلاش آنها برای واگذاری اموال مازاد آنها تا پایان امسال خواهد شد؟ خردادماه امسال هم فرهاد دژپسند، وزیر اقتصاد و دارایی از مدیران عامل بانک‌های دولتی خواست برنامه مدون واگذاری‌ها شامل زمانبندی و شیوه‌های واگذاری اموال و دارایی‌های مازاد خود را به معاونت امور بانکی، بیمه و شرکت‌های دولتی این وزارتخانه ارائه دهند.

حالا معاون نظارتی بانک مرکزی می‌گوید: مدیران بانک‌هایی که تا پایان سال۹۸ عملکرد قابل‌قبولی در خروج از بنگاه‌داری و واگذاری اموال مازاد نداشته ‌باشند، فاقد صلاحیت‌های لازم برای عضویت در هیأت‌مدیره و‌یا تصدی سمت مدیرعاملی بانک‌ها اعلام و تا 5سال از عضویت در هیأت‌مدیره و تصدی سمت مدیرعاملی بانک‌ها محروم خواهند شد.  به گفته وی، هرگونه سرمایه‌گذاری بانک‌ها، مؤسسات اعتباری غیربانکی و شرکت‌های تابعه آنها در بنگاه‌های اقتصادی که موضوع فعالیت آنها غیربانکی است ممنوع بوده و هرگونه سرمایه‌گذاری‌های قبلی آنها در این خصوص نیز باید واگذار می‌شده است.

بانک‌ها چقدر اموال مازاد فروختند
به گزارش فارس، حنیفی با اشاره به آمار واگذاری اموال غیرمنقول مازاد و سهام غیربانکی شبکه بانکی عنوان کرد: با استناد به اطلاعات دریافتی از بانک‌ها و مؤسسات اعتباری در دوره اجرای قانون مورد اشاره، حداقل حدود 145هزار و 517میلیارد ریال از اموال غیرمنقول مازاد و 128هزار و 443میلیارد ریال از سهام غیربانکی شبکه بانکی بر حسب ارزش‌های دفتری، واگذار شده است. این در حالی است که اواخر خرداد امسال، معاون امور بانک و بیمه وزیر اقتصاد از فروش ۴۰هزار میلیارد تومان اموال مازاد بانک‌ها تا پایان سال‌جاری در کشور خبر داد و گفت: طی‌یک‌سال گذشته ۱۲هزار میلیارد تومان از اموال مازاد بانک‌ها فروخته شد. به گفته عباس معمارنژاد، بانک‌های دولتی و خصوصی‌شده‌ای که هنوز تحت نظارت وزارت اقتصاد هستند براساس برآوردهای صورت‌گرفته بین ۷۰ تا ۱۰۰هزار میلیارد تومان اموال مازاد در اختیار دارند.

برخورد با بانکداران متخلف در 3مرحله
رئیس کمیسیون احراز و سلب صلاحیت مدیران مؤسسات اعتباری با اشاره به اینکه بخش نظارت بانک مرکزی موضوع واگذاری شرکت‌ها و اموال مازاد بانک‌ها را در 3مرحله پیگیری کرده است، تشریح کرد: در مرحله اول برای برخی بانک‌ها که درباره وضعیت موجود خود اطلاعات لازم را ارائه نکرده بودند، اقدامات لازم برای ارجاع به هیأت انتظامی‌بانک‌ها انجام شد که بلافاصله اینگونه بانک‌ها اطلاعات لازم را برای رسیدگی به بانک مرکزی ارائه کردند.

حنیفی افزود: در مرحله دوم فهرست اموال غیرمنقول و سهام مازاد بانک‌ها پس از رسیدگی به سازمان امور مالیاتی به‌منظور اعمال مجازات‌های مالیاتی ارسال شده است. به گفته وی، معاون نظارت بانک مرکزی اعلام کرد: طی سال گذشته تاکنون اطلاعات مربوط به اموال غیرمنقول مازاد و سهام غیربانکی تعداد 22بانک و مؤسسه اعتباری مربوط به سال مالی 1395 و تعداد 8بانک و مؤسسه اعتباری مربوط به سال مالی 1396 برای سازمان امور مالیاتی به‌منظور اعمال مجازات‌های مالیاتی، ارسال‌ شده‌یا در حال ارسال است و سایر موارد نیز در حال بررسی و رسیدگی است.

وی درخصوص مرحله سوم موضوع واگذاری شرکت‌ها و اموال مازاد بانک‌ها گفت: مرحله سوم، اعمال مجازات‌های انتظامی‌است؛ مدیران بانک‌هایی که تا پایان سال1398 عملکرد قابل‌قبولی در خروج از بنگاه‌داری و واگذاری اموال مازاد نداشته ‌باشند، باتوجه به مجازات‌های پیش‌بینی‌شده در ماده17 قانون رفع موانع تولید و به‌دلیل اینکه مدیران مؤسسه مزبور موجب تحمیل هزینه‌های غیرضرور مالیاتی به بانک می‌شوند، ‌فاقد صلاحیت‌های لازم برای عضویت در هیأت‌مدیره و‌یا تصدی سمت مدیرعاملی بانک‌ها اعلام و تا 5سال از عضویت در هیأت‌مدیره و تصدی سمت مدیرعاملی بانک‌ها محروم خواهند شد.

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :