• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
شنبه 15 تیر 1398
کد مطلب : 63717
+
-

رنج مشکین‌دشتی‌ها از کم‌آبی

رئیس شورای شهر مشکین‌دشت: فرسودگی لوله‌های انتقال آب دلیل اصلی افت فشار است

منابع
رنج مشکین‌دشتی‌ها از کم‌آبی

زهرا اشرف‌زاده | البرز- خبرنگار


با گرم شدن هوا یکی از مسائلی که شهروندان را دچار مشکل می‌کند، کم‌آبی یا افت فشار آب است که گاهی حتی به مرحله قطع شدن هم می‌رسد. این مشکل این روزها در مشکین‌دشت بیشتر به چشم می‌خورد و اهالی این منطقه و شهرک‌های اطراف آن، مانند شهرک بعثت و سرا، همواره از افت فشار آب گلایه دارند. اگرچه این موضوع مربوط به دیروز و امروز نیست و ساکنان این منطقه چند سالی می‌شود که با مشکل کم‌آبی مواجهند. مشکلی که به گفته مسئولان به دلیل فرسودگی شبکه آب‌رسانی است و نوسازی آن نیاز به تامین اعتبار دارد.


کم آبی در  شهرک بعثت

یکی از ساکنان شهرک بعثت با اشاره به مشکلاتی که کم‌آبی برای مردم به وجود آورده است، می‌گوید: تحمل تابستان بدون آب امکان‌پذیر نیست. از مسئولان می‌خواهیم هر‌چه سریع‌تر فکری به حال مردم بکنند، چراکه در استفاده از کولر، استحمام، پخت و پز و حتی آشامیدن مشکل داریم.
«سودابه حسینی» با بیان این‌که این مشکل هر سال تابستان گریبانگیر مشکین‌دشت و شهرک‌های اطراف آن می‌شود، می‌افزاید: امسال هم با آغاز فصل گرما شاهد این مشکل همیشگی هستیم، بنابراین مسئولان شهر باید وضعیت را بررسی کنند و حل مشکلی که هر‌سال مردم را درگیر خود می‌کند در اولویت فعالیت‌های خود قرار دهند.

وی ادامه می‌دهد: مشکل در روزهای تعطیل بیشتر و گاهی آب به طور کامل قطع می‌شود، به‌خصوص اگر ساکن طبقات بالای ساختمان باشیم بیشتر این موضوع را شاهد خواهیم بود.
یکی دیگر از ساکنان منطقه سراب مشکین‌دشت می‌گوید: بیشتر از یک ماه است مشکل کم‌آبی در منطقه سراب شاهد وجود دارد و زندگى با این شرایط سخت است.
«رضا شریفی» می‌افزاید: با همه پیگیرى‌هایی که انجام داده‌ایم هیچ اقدامی به صورت ریشه‌ای انجام نشده است. تحمل این وضعیت برای ساکنان محله دشوار و طاقت‌فرساست، چراکه مجبورند هر سال این شرایط را تحمل کنند.


فرسودگی شبکه‌های انتقال آب

رئیس شورای اسلامی شهر مشکین‌دشت با اشاره به درخواست‌های مکرر شهروندان مناطق مختلف مشکین‌دشت در خصوص پیگیری مشکل کم‌آبی می‌گوید: در مناطق مختلف مشکین‌دشت از جمله شهرک بعثت، ابراهیم‌آباد، محله سراب، باغ نصرت، حسن‌آباد و... مشکل کم‌آبی شامل افت فشار و قطعی آب، در طول سال مطرح است که توسط اعضای شورا مورد بازدید و پیگیری قرار  گرفته است.

«رضا نصرتی مطلوب» می‌افزاید: طبق بررسی‌های انجام‌شده، در مشکین‌دشت کمبود منابع آبی نداریم و آب به میزان کافی و متناسب با جمعیت، وجود دارد و مشکل کم‌آبی به فرسودگی شبکه و کمبود زیرساخت‌ها و تجهیزات لازم آب‌رسانی مربوط می‌شود.
وی ادامه می‌دهد: طبق بررسی‌های انجام‌شده تجهیزات موجود در شبکه آب‌رسانی مشکین‌دشت پاسخگوی جمعیت کنونی شهر نیست. همچنین در برخی مناطق، فرسودگی شبکه دلیل عمده کم‌آبی بوده و اصلاح شبکه و ایجاد زیرساخت‌های لازم ضروری است و انجام آن نیازمند تأمین اعتبار  است.

وی با بیان این‌که با همکاری آبفا و اصلاح شبکه در برخی مناطق، مشکل کم‌آبی مرتفع شده اضافه می‌کند: به درخواست ساکنان محل و با پیگیری شورا، در برخی کوچه‌های پرجمعیت مجوز حفاری از سوی شهرداری صادر و اصلاح شبکه توسط آبفا انجام و مشکل برطرف شد، اما اغلب مناطق کم‌آب با مشکل مشابه مواجهند و لازم است در آن مناطق هم چنین اقدامی صورت بگیرد.
رئیس شورای اسلامی شهر مشکین‌دشت می‌گوید: امیدواریم مسئولان با تأمین اعتبار لازم بتوانند نسبت به اصلاح شبکه و رفع مشکلات شهروندان در این خصوص اقدام کنند.


اقدامات آبفا برای رفع مشکل کم‌آبی

مدیر روابط عمومی شرکت آب و فاضلاب البرز با بیان این‌که در هیچ منطقه‌ای از محدوده مشکین‌دشت، قطعی یا افت فشار آب به صورت عمومی وجود نداشته است، ادامه می‌دهد: در منطقه شهرک بعثت، برخی کوچه‌ها به دلیل قرار گرفتن در انتهای شبکه آب‌رسانی، با افت فشار آب مواجه بودند که اکنون برای رفع این مشکل، تأمین نیاز و رضایت شهروندان، اقدامات فنی و ایجاد خط تقویتی در این منطقه در حال اجراست که به محض اتمام مشکل موجود مرتفع خواهد شد.

«علیرضا لرستانی» با اشاره به فرارسیدن فصل گرما، افزایش میزان مصرف آب را دلیلی بر افت فشار آب در طبقات بالای ساختمان‌های مرتفع می‌داند و می‌افزاید: برای رفع این مشکل، قرار دادن مخازن و پمپ‌های متناسب با تعداد جمعیت هر ساختمان و مهم‌تر از همه، مدیریت مصرف آب توسط شهروندان  ضروری است.

وی با اشاره به فرسودگی شبکه در برخی مناطق مشکین‌دشت به‌ویژه منطقه سراب، می‌گوید: با توجه به فرسودگی شبکه آب‌رسانی و انشعابات آن در منطقه سراب، اصلاح و بازسازی یک کیلومتر آن در سال گذشته انجام شد و از ابتدای امسال تاکنون نیز بیش از 5/1 کیلومتر از شبکه آب‌رسانی این منطقه اصلاح شد.
به گفته لرستانی، با وجود اقدامات انجام‌شده، اصلاح و بازسازی شبکه آب‌رسانی به طول 5 کیلومتر در منطقه سراب مورد نیاز است که با توجه به امکانات، نیروی انسانی و اعتبارات موجود، اجرای آن در دستور کار قرار دارد.


صرفه‌جویی در مصرف آب

مدیر روابط عمومی شرکت آب و فاضلاب البرز می‌گوید: همکاری نکردن برخی شهروندان و رعایت نکردن قوانین مانند قرار دادن پمپ آب بدون مخزن و به صورت مستقیم بر روی شبکه غیرمجاز باعث آسیب رسیدن به شبکه، کاهش فشار آب در انشعابات اطراف آن و اختلال در توزیع آب خواهد شد که امیدواریم رعایت این موضوع مورد توجه شهروندان قرار گیرد.
«علیرضا لرستانی» عنوان می‌کند: با توجه به قرار گرفتن در فصل گرما و کمبود آب، از شهروندان درخواست می‌کنیم ضمن رعایت قوانین و جلوگیری از هدررفت آب، همکاری لازم را در مدیریت مصرف آب با شرکت آبفای البرز داشته باشند.
وی تاکید می‌کند: در سایر موارد نیز احتمال گرفتگی کنتور یا مشکلات دیگری در انشعابات شبکه از جمله شکستگی لوله‌ها، ممکن است قطعی یا افت فشار آب را ایجاد کند که باید با ذکر آدرس دقیق به سامانه 122 اطلاع‌رسانی شده تا در اسرع وقت نسبت به رفع آن اقدام شود.
 

کمبود آب 40 درصد جمعیت البرز تا 2 سال آینده


مدیرعامل آب و فاضلاب استان البرز گفت: با توجه به وضعیت منابع آبی موجود، پیش‌بینی می‌شود تا 2 سال آینده حدود ۴۰ درصد از جمعیت شهری استان با مشکل کمبود آب آشامیدنی مواجه شود. به گزارش همشهری «غلامرضا رضایی‌فر» اظهار کرد: در سال حدود 435 میلیون متر مکعب آب آشامیدنی از سدهای طالقان و کرج به تهران انتقال می‌یابد، این در‌حالی است که سهم کرج از آب آشامیدنی این 2 سد تنها 60 میلیون متر‌مکعب در سال است.
وی ادامه داد: در تابستان سال گذشته با اجرای برنامه‌هایی اجازه ندادیم برای مردم مشکل حادی پیش‌ آید، اما این به آن معنا نیست که مشکلی در این حوزه وجود ندارد.

این مسئول بیان کرد: باید تا سال 1400 سهم البرز از منابع سطحی تا ۱۰۰ میلیون متر مکعب افزایش یابد، چون اگر نتوانیم آب مورد نیاز مردم را تأمین کنیم، سایه مشکلات البرز بر سر تهران سنگینی خواهد کرد.
رضایی‌فر با اشاره به شرایط نامناسب منابع آب‌های زیرزمینی استان گفت: منابع آب زیرزمینی استان البرز حال خوشی ندارد، در حالی که براساس چشم‌انداز نباید بیش از ۱۱۰ میلیون متر مکعب در سال از آبخوان برداشت کرد، اما هم‌اکنون ۲۳۰ میلیون متر مکعب برداشت می‌شود.

مدیرعامل آبفای البرز افزود: از وزارت نیرو تقاضا داریم ستاد بحران آبی برای البرز ایجاد کند و حداقل به میزان ۷۰ درصد آبی که از البرز به تهران انتقال می‌یابد، به شکل پساب برای تغذیه سفره‌های زیرزمینی به البرز بازگردد.
وی اضافه کرد: در 5 سال گذشته با وجود  محدودیت‌های مالی توانستیم طبق برنامه‌های پیش‌بینی‌شده عمل کنیم و صدها طرح کوچک و بزرگ همچون ساخت ۸۱ هزار متر مکعب حجم مخازن، آب‌شیرین‌کن اشتهارد، ارتقای ظرفیت برداشت آب از تصفیه‌خانه آب شماره ۲، حفر و تجهیز ۹۱‌حلقه چاه، اجرای ۵۵۰ کیلومتر خطوط اصلی و توزیع آب، اجرای ۳۷۰‌کیلومتر شبکه فاضلاب، ادامه ساخت مدول دوم تصفیه‌خانه فاضلاب کرج، احداث و بهره‌برداری از تصفیه‌خانه‌های فاضلاب مسکن مهر، احداث ۴۷ روزه سامانه برداشت و پمپاژ آب خام از خط طالقان و... به دست نیروهای آبفا و بخش خصوصی برای رفاه حال مردم استان ایجاد کنیم.

مدیرعامل آب و فاضلاب استان البرز افزود: با تمام اقدامات صورت‌گرفته، به دلیل این‌که رشد مهاجرپذیری در استان البرز غیرطبیعی و فراتر از رشد کشوری است، مدام با کمبود‌های مختلف مواجهیم ولی اگر از آب‌های سطحی به استان بیشتر تخصیص یابد زیرساخت‌های لازم برای افزایش کمی و کیفی آب در شهرهای جنوبی استان از همین حالا آغاز می‌شود.
رضایی‌فر بیان کرد: از استانداری توقع داریم تا آبفا را در رفع مشکل تامین زمین برای تصفیه‌خانه فاضلاب فردیس و پارک جهان‌نما برای احداث مخزن آب فردیس یاری کند.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید