• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
سه شنبه 4 تیر 1398
کد مطلب : 61785
+
-

خطر آتش‌سوزی در 80 هزار هکتار از اراضی مهدیشهر

رئیس منابع طبیعی و آبخیزداری مهدیشهر: ۱۴ روستای مهدیشهر به تجهیزات ابتدایی اطفای حریق مجهز شدند

محیط‌زیست
خطر آتش‌سوزی در 80 هزار هکتار از اراضی مهدیشهر

عرصه‌های منابع طبیعی شهرستان مهدیشهر به دلیل تراکم بالای پوشش گیاهی از یکم تیر تا پایان آذر به دلیل خطر آتش‌سوزی در شرایط فوق بحرانی قرار دارد و آموزش همگانی و مشارکت جوامع محلی مؤثر در جلوگیری و مهار آتش‌سوزی است.

 به گزارش ایرنا، رئیس منابع طبیعی شهرستان مهدیشهر افزود: با توجه به بارندگی خوب در سال جاری تراکم گیاهان علفی، یک‌ساله و چندساله در این شهرستان به صورت چشمگیری افزایش یافته و به همین میزان خطر آتش‌سوزی نیز دوچندان شده است. 

«حمیدرضا عبدوس» افزود: در سایر نقاط کشور آتش‌سوزی عرصه‌های منابع طبیعی شروع شده، اما در این شهرستان با اقدام‌های پیشگیرانه تاکنون آتش‌سوزی رخ نداده است. وی ادامه داد: برای پاک‌سازی عرصه‌های مستعد آتش‌سوزی در مناطق بحرانی شهرستان مهدیشهر به منظور اقدامی پیشگیرانه از آتش‌سوزی از عرصه‌های منابع طبیعی با بهره‌برداران مرتع و دامداران هماهنگ شده تا علف مناطق بحرانی را برای تعلیف دام استفاده کنند.


مشارکت مردمی و تجهیز دهیاری‌ها

رئیس منابع طبیعی شهرستان مهدیشهر گفت: با استفاده از ظرفیت مشارکت مردمی و تجهیز دهیاری روستا به وسایل ابتدایی مهار آتش سال گذشته ۹۸ درصد آتش‌سوزی در عرصه منابع طبیعی کاهش یافت و حدود ۳ هزار متر‌ مربع و کمتر از یک هکتار آتش‌سوزی در عرصه‌های منابع طبیعی شهرستان مهدیشهر با توجه به وسعت زیاد رخ داد. عبدوس بیان کرد: آمار آتش‌سوزی در عرصه‌های منابع طبیعی در سال گذشته نشان‌دهنده اثربخشی اجرای طرح تجهیز دهیاری‌ها به وسایل مهار آتش است. وی اضافه کرد: وسعت عرصه‌های منابع طبیعی در شهرستان مهدیشهر ۳۹۵ هزار هکتار است که از این وسعت، ۸۰ هزار هکتار در وضعیت بحرانی به لحاظ خطر آتش‌سوزی قرار دارد و برای کنترل این وسعت از عرصه‌های منابع طبیعی فقط یک پایگاه مهار آتش در این شهرستان وجود دارد.


حفاظت از عرصه‌های منابع طبیعی

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان مهدیشهر گفت: استفاده از ظرفیت مشارکت مردمی نقش مهم و غیرقابل انکاری در حفاظت از عرصه‌های منابع طبیعی دارد و این شهرستان برای اولین بار در کشور برای استفاده بهینه از این ظرفیت پایگاه مردمی اطفای حریق ایجاد کرده است. عبدوس با بیان این‌که پیشگیری بهتر از درمان است ادامه داد: پیشگیری برای جلوگیری از وقوع آتش‌سوزی در عرصه‌های منابع طبیعی مقدم بر درمان، رویکرد اصلی اداره منابع طبیعی شهرستان مهدیشهر است. وی افزود: مواد سوختنی، جرقه و اکسیژن 3 عامل اصلی وقوع آتش است و عرصه‌های منابع طبیعی شهرستان مهدیشهر با داشتن ۲ عامل پوشش گیاهی به عنوان مواد سوختنی و اکسیژن مستعد آتش‌سوزی با یک جرقه آتش است.

عبدوس آموزش به جوامع محلی و روستانشینان حاشیه جنگل، نصب بنرهای آموزشی و نصب تابلوهای هشدار خطر آتش‌سوزی را از اقدامات پیشگیرانه انجام شده از سوی اداره منابع طبیعی شهرستان مهدیشهر مطرح کرد.


 تجهیز 14 روستا به وسایل اطفای حریق

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان مهدیشهر با بیان این‌که ۱۴ روستای شهرستان مهدیشهر به وسیله‌های ابتدایی اطفای حریق مجهز شدند اضافه کرد: تجهیز دهیاری و شورای اسلامی روستاها به وسایل اطفای حریق مانند بیل، کپسول آتش‌نشانی و آتش‌کوب در شرایطی که شهرستان در وضعیت بحرانی قرار دارد در کنترل و پیشگیری از آتش‌سوزی مؤثر است.

وی با اشاره به این‌که با توجه به کمبود نیروی انسانی، جوامع محلی نقش مهمی در حفاظت از عرصه‌های منابع طبیعی دارند گفت: برای تجهیز کل روستاهای شهرستان مهدیشهر به تجهیزات ابتدایی مهار آتش ۲ تا 3 میلیارد ریال اعتبار نیاز است.
وی اظهار کرد: زمان نقش مهمی در کنترل و اطفای حریق دارد و با توجه به کمبود نیرو در حفاظت از عرصه‌های منابع طبیعی، تجهیز و آموزش جوامع محلی نقش مهمی در کنترل آتش دارد.


بطری‌های شکسته؛ عامل آتش‌سوزی 

فرمانده یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان گفت: بطری‌های شکسته در فصل گرم مانند عدسی عمل می‌کنند و تابش نور خورشید به آن آتش‌سوزی در مراتع را به دنبال دارد. بر همین اساس ضرورت دارد مردم از ریختن زباله و به‌ویژه بطری‌های شکسته منعکس‌کننده نور در طبیعت بپرهیزند.

سرهنگ «علیرضا ابوطالبی» اضافه کرد: هموطنان برای جلوگیری از وقوع آتش‌سوزی در عرصه‌های منابع طبیعی از انداختن ته سیگار روشن در طبیعت پرهیز کنند و همچنین پیش از ترک طبیعت از خاموش شدن آتش مطمئن شوند.

وی با بیان این‌که بارش‌های اخیر موجب رویش گیاهان و ایجاد پوشش گیاهی مناسب و متراکم در عرصه‌های منابع طبیعی استان سمنان شده است ادامه داد: با نزدیک شدن به فصل گرما و خشک شدن گیاهان و وزش بادهای موسمی احتمال وقوع آتش‌سوزی در عرصه‌های منابع طبیعی استان افزایشمی‌یابد.


نیاز به بالگرد اطفای حریق

فرمانده یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان گفت: چهارمین استان کشور در زمینه وسعت عرصه‌های منابع طبیعی سمنان است و این وسعت و پراکندگی عرصه‌ها، گواه ضرورت وجود یک بالگرد برای مهار آتش‌سوزی در عرصه‌های مرتعی و جنگلی استان سمنان است.
ابوطالبی با بیان این‌که زمان مؤلفه‌ای مهم در مهار آتش‌سوزی در عرصه‌های منابع طبیعی و کاهش خسارت ناشی از آن است افزود: راه دسترسی به برخی مناطق مرتعی و جنگلی استان سمنان بسیار مشکل است و گاهی ۲ تا 3 ساعت برای رسیدن به محل 
زمان لازم است.

وی با اشاره به این‌که صرف زمان موجب افزایش وسعت آتش‌سوزی و نابودی عرصه‌های منابع طبیعی می‌شود ادامه داد: پراکندگی و وسعت عرصه‌های منابع طبیعی استان و صعب‌العبور بودن دسترسی به این عرصه‌ها، ضرورت داشتن بالگرد برای اقدام به‌موقع هنگام آتش‌سوزی را دو چندان می‌کند.
فرمانده یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان افزود: تهیه بالگرد نیازمند اعتبار است و اکنون چنین اعتباری در اختیار یگان حفاظت منابع طبیعی نیست.

وی بیان کرد: یگان حفاظت استان برای رفع نیاز به بالگرد برای مهار آتش در مناطق صعب‌العبور درصدد امضای تفاهم نامه با هلال احمر برای همکاری در شرایط بحرانی است.


کمبود اعتبار؛ چالش حفاظت از عرصه‌ها

فرمانده یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان گفت: تخصیص نیافتن اعتبار در نظر گرفته شده بیش از کمبود اعتبار در برنامه‌‌ریزی برای انجام اقدامات لازم برای حفاظت از عرصه‌های منابع طبیعی مشکل ساز است.

ابوطالبی اضافه کرد: سال گذشته 3 میلیارد و ۶۰۰ میلیون ریال از محل اعتبار استانی و ۲ میلیارد و ۹۰۰ میلیون ریال از محل صندوق توسعه ملی برای بخش حفاظت، گشت و مراقبت اطفای حریق در استان سمنان در نظر گرفته شد که میزان تخصیص کمتر از این میزان بوده است.


وقوع ۱۹ آتش‌سوزی در عرصه‌های سمنان

فرمانده یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان گفت: سال گذشته 8 فقره آتش‌سوزی در جنگل‌ها و ۱۱ فقره در مراتع استان اتفاق افتاد. سرهنگ «علیرضا ابوطالبی» با بیان این‌که در سال ۹۶ تعداد ۱۲ فقره آتش‌سوزی در عرصه‌های منابع طبیعی سمنان رخ داده است افزود: سال ۹۷ میزان وقوع آتش‌سوزی بیشتر از سال ۹۶ بود، اما وسعت آتش‌سوزی کاهش یافت. وی ادامه داد: علت وقوع ۹۵ درصد آتش‌سوزی‌ها در عرصه‌های منابع طبیعی استان سمنان عامل انسانی است و آموزش و اطلاع‌رسانی به مردم نقش مؤثری در کاهش آتش‌سوزی در عرصه‌ها دارد. ابوطالبی اظهار کرد: رسانه نقشی مهم در آگاه‌سازی و فرهنگ‌سازی در میان آحاد جامعه برای حفظ عرصه‌های منابع طبیعی دارد و باید از این ظرفیت بیش از پیش استفاده کرد
 

این خبر را به اشتراک بگذارید